התחרות בתחנות הדלק מעלה הילוך: פז וסונול קורצות ללקוחות

yellow משיקה תוכנית מנויים לקפה, במסגרתה תמורת סכום חודשי של 30 שקל ניתן יהיה לרכוש עד 31 כוסות קפה בחודש באחד מ־240 סניפי הרשת • סונול מרחיבה את שיתוף־הפעולה עם מועדון הצרכנות הוט, במסגרתו יוכלו עמיתי המועדון להטעין את רכביהם החשמליים בהנחה • ודלק תשיק בחודשים הקרובים מועדון לקוחות חדש שיאגד את כל מותגי הקבוצה

חנות של yellow בתחנת דלק של פז / צילום: טלי בוגדנובסקי
חנות של yellow בתחנת דלק של פז / צילום: טלי בוגדנובסקי

התחרות בתחנות הדלק וחנויות הנוחות עולה הילוך: כשמיליוני נהגים עולים על ההגה מדי יום, חברות הדלק מנסות בשנים האחרונות למשוך יותר ויותר צרכנים פוטנציאליים לתחנות הדלק שלהן, וכפועל יוצא גם לערוך קניות בחנויות הנוחות. 

גיאוקרטוגרפיה משקיעה בסקרים במוניות בבריטניה
המבקר: הממשלה לא מטפלת בריכוזיות הגבוהה בענף המזון

למרות המחירים הגבוהים בחנויות אלה, ולמרות העלייה ביוקר המחיה, נראה כי רבות מהן מצליחות בכך. זאת הודות למהלכים כמו השקת ארנק דיגיטלי ותוכניות צבירה, שיתופי־פעולה עם חברות מקטגוריות אחרות ומבצעים שנועדו למשוך את הנהגים מהדלקן ישר לתוך החנויות.

כעת יוצאת רשת חנויות הנוחות yellow מקבוצת פז במהלך חדש נוסף: תוכנית מנויים לקפה, כך שתמורת סכום חודשי קבוע של 30 שקל, ניתן לרכוש עד 31 כוסות קפה בחודש באחד מ־240 סניפי הרשת הפזורים בתחנות הדלק של פז ברחבי הארץ. בחברה מציינים כי מנוי יוכל לקבל כוס קפה אחת ללא תשלום מדי יום, שבעה ימים בשבוע, כשמחיר כוס קפה עומד בממוצע על כ־13 שקל - מה שמשקף חיסכון של עד כ־300 שקל בחודש.

המהלכים העסקיים של yellow מבוססים על האפליקציה של הרשת, שבה מחזיקים כ־1.5 מיליון לקוחות. לשם השוואה, בחנות האפליקציות של אנדרואיד נרשמו כ־500 אלף הורדות לאפליקציה של סונול. בדור אלון נמצאים בימים אלה בשלבי פיתוח מתקדמים של אפליקציה, ונמצאים לקראת השקה. כשזו תתרחש, יתאפשר תדלוק במתחמי דור אלון ומימוש מבצעים והטבות בחנויות אלונית.

באפלקציה של דלק קיימים 500 אלף משתמשים משלמים. בקבוצה מציינים כי בחודשים הקרובים יושק מועדון לקוחות חדש שיאגד את כל מותגי דלק - ברגר קינג, דלק גז, קפה ג'ו וזאפה, במסגרתו צפויה להיפתח גם חנות הטבות. כיום הארנק הדיגיטלי של הקבוצה מאפשר צבירת קאשבק בתדלוק, קנייה בחנויות הנוחות ובטעינה חשמלית יחד עם הטבות ומבצעים, כשגם בקבוצה זיהו את כוח המשיכה של קפה בהנחה ומדי פעם חל מבצע של כוס קפה ב־5 שקלים לאחר תדלוק בתחנות. 

רשת yellow מוכרת מיליוני כוסות קפה לוואצה בשנה, ומאז השבוע שעבר, אז החלה ההשקה השקטה, הצטרפו לתוכנית אלפי צרכנים. בחברה צופים כי תוכנית מנויי הקפה "תעורר מהפכה בשוק" ותגדיל את צריכת הקפה "על הדרך", משום שלא מדובר במבצע תחום בזמן אלא בתוכנית לטווח הרחוק.

המודל העסקי מאחורי המהלך מבוסס על כך שבחברה לוקחים בחשבון כי לרוב, לקוח לא יסתפק ברכישת כוס קפה בלבד אלא יצרף לקנייה מוצרים נוספים, וייתכן גם שינצל את ההזדמנות לתדלק - וכך החברה תוכל להגדיל את המכירות, ואולי אף את נתח השוק שלה ביחס לתחנות הדלק האחרות.

בחברה מסבירים כי המהלך מתכתב עם פיתוח האפליקציה והארנק הדיגיטלי, שהוא כבר הגדול בישראל. ההשקעה בארנק נועדה ליצור מועדון לקוחות אפקטיבי שנותן ערך (קאשבק), בין היתר באמצעות שיתופי־פעולה עם שורה של גופים, כמו סופר־פארם, וולט וסופר יהודה.

שיתופי־הפעולה של סונול

שחקנית נוספת בתחום חנויות הנוחות, סונול, מפעילה כ־200 חנויות Sogood (מספר תחנות הדלק עומד על 245). עם התעצמות התחרות בענף, גם בסונול יצאו בספטמבר האחרון בשיתוף־פעולה עם גולף וסטימצקי עם חברת האשראי ישראכרט, כשהשיקו את כרטיס האשראי W, שמעניק צבירה והנחות קבועות בקבוצות המשתתפות, כמו הנחה של 33 אגורות לליטר בתחנות הדלק של סונול וכמו כן ברשתות סופרמרקטים לצד מכולות שכונתיות וחנויות מזון קטנות.

בסונול משתפים פעולה גם עם מועדון הצרכנות הוט, שכולל 300 אלף חברים - בעיקר הנדסאים, אנשי טכנולוגיה ועובדי הייטק - ובמסגרתו הם זכאים ל־7% הנחה בכל קנייה בחנות הנוחות.

השבוע יצאה החברה במהלך נוסף עם הוט, שבמסגרתו יוכלו עמיתי מועדון הוט להטעין את רכביהם החשמליים בהנחה בכ־1,200 עמדות סונול EVI - כאשר בחברה בונים, מן הסתם, על כך שבמקרים שהעמדות הן בתחנות הדלק, הלקוחות יבקרו גם בחנויות הנוחות.