עם עובדים ברמאללה ומשקיע מקטאר: הישראלית שהכפילה את ערכה בשבועיים

פרייטוס שפיתחה מערכת לתמחור אוטומטי של הובלת סחורות בים, צנחה אמנם ביותר מ־80% לאחר מיזוגה ל־SPAC בנאסד"ק, אך לאחרונה התאוששה חלקית בעקבות המלצה באתר משקיעים • נכתב שם שהיא אמנם אינה רווחית, אך משקפת פוטנציאל מצד הפלטפורמה שלה

פריקת סחורה / צילום: Shutterstock
פריקת סחורה / צילום: Shutterstock

את התסריט הזה מכירים היטב המשקיעים ברוב חברות הטכנולוגיה מישראל, שהגיעו לוול סטריט דרך מיזוג לחברת SPAC: כשהמיזוג הושלם וחברת הטכנולוגיה התחילה להיסחר - המניה נכנסה מיד למומנטום שלילי והחברה איבדה את רוב שוויה. בהמשך מגיעה תקופה של דשדוש במניה, עם עניין מועט למדי מצד המשקיעים.

"נשיא הקריפטו חזר": זו הסיבה שהביטקוין שובר שיאים
ניתוח | זה היה אחד השבועות הטובים שהיו לוול סטריט. מה צפוי בהמשך? 

גם מניית חברת  פרייטוס  (Freightos) עברה את המסלול הזה - עם ירידה של 87% מאז החלה להיסחר בנאסד"ק בינואר 2023 (לפי שווי של קרוב לחצי מיליארד דולר) ועד סוף אוקטובר השנה. אלא שהמגמה במקרה שלה השתנתה בשבועות האחרונים, ומניית החברה הכפילה את עצמה תוך פחות משבועיים למחיר של 2.62 דולר מוקדם יותר השבוע (ואז נחלשה למחיר נוכחי של 2.27 דולר). כעת נסחרת פרייטוס בשווי של 112 מיליון דולר - עדיין כ־78% מתחת לשווייה במיזוג.

מי זאת פרייטוס ומה מסביר את הזינוק המפתיע במניה בשבועות האחרונים? החברה פיתחה מערכת לתמחור אוטומטי של הובלת סחורות בים, ומספקת מעין שוק דיגיטלי שמאפשר להשוות בין תעריפי תובלה, הזמנות שירותי שילוח וניהולם. החברה העסיקה (נכון לסוף 2023) כ־350 עובדים, בין היתר בירושלים, ברצלונה, אתרים שונים בארה"ב וברשות הפלסטינית (ברמאללה). עד היום, כולל כחלק מהמיזוג ל־SPAC, גייסה החברה מעל 170 מיליון דולר.

פרייטוס הוקמה בירושלים בשנת 2012 על־ידי היזם ד"ר צבי שרייבר, שמכהן כמנכ"ל מאז. אחיו של שרייבר, דניאל, גם הוא יזם ומנכ"ל בוול סטריט שנמנה עם מייסדי חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד. גם מניה זו נמצאת במומנטום חיובי לאחרונה.

עזרא גרדנר, מיזמי הספאק שאליו מוזגה פרייטוס / צילום: אתר החברה
 עזרא גרדנר, מיזמי הספאק שאליו מוזגה פרייטוס / צילום: אתר החברה

הזינוק הנחשוני במניה הגיע ללא דיווח מהותי מצד החברה או המלצות אנליסטים. באופנהיימר שמסקר את פרייטוס ההמלצה האחרונה ניתנה באוגוסט, אז האנליסט ג'ייסון הלפסטיין היה חיובי כלפי המניה עם המלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 3.5 דולר - ירידה מ־4.5 דולר שבו נקב קודם. הוא ציין שהחברה מפעילה שתי פלטפורמות אונליין להזמנות תובלה ומוכרת גם פתרונות תוכנה ודאטה לשחקנים בתעשייה - מה שהוא מזהה כהזדמנות משמעותית עבורה.

ייתכן שמה שסייע להתניע את העניין במניה, למרות שהמגמה החיובית החלה עוד קודם, הייתה כתבה משבוע שעבר באתר המשקיעים Simply Wall Street. הכתבה שעסקה ב"פני סטוקס" (מניות במחיר נמוך) שלהערכת האתר שווה לבחון אותן, הזכירה גם את פרייטוס כמומלצת. נכתב שם שהיא אמנם אינה רווחית, אך משקפת פוטנציאל מצד הפלטפורמה שלה והפתרונות השונים שהיא מציעה. באתר הוסיפו שלפרייטוס אין חובות והמזומנים שלה יציבים. מנגד ציינו כי "תחזית ההכנסות מצביעה על צמיחה, אך ההפסדים הנמשכים מדגישים את האתגרים בהשגת הרווחיות על רקע התחרות".

במחצית הראשונה של השנה פרייטוס עקפה את התחזיות שמסרה עם הכנסות של 11 מיליון דולר, צמיחה של 11%, צמצמה את ההפסד התפעולי ב־84% ל־10 מיליון דולר ואת ההפסד הנקי ב־82% ל־9.9 מיליון דולר.

"כמו booking.com"

פרייטוס מוזגה לחברת ה־SPAC גשר 1, מיזוג שהושלם בינואר 2023. עזרא גרדנר, מיזמי ומנהלי ה־SPAC, אמר אז לגלובס שפרייטוס היא "כמו booking.com למטענים גלובליים - שוק כפול משוק התיירות, אך פחות תחרותי ממנו".

טרנד ה־SPAC שהגיע לשיא בוול סטריט ב־2020־2021 החל לדעוך בתקופה שפרייטוס הגיעה למיזוג עם SPAC. מנגד, שרשרת האספקה העולמית הייתה בעייתית מאוד, על רקע היציאה ממשבר הקורונה, מה שהדגיש את חשיבות הפתרון שלה.

בעלי מניות בולטים בחברה הם קרן ההון סיכון אלף עם 7.4%, חברה מקבוצת Qatar Airways עם 9.4%, קרן Israel Cleantech Ventures עם 7.7% וחברת ההשקעות הבריטית M&G עם 19.4%. למנכ"ל שרייבר יש כ־8.3% מהמניות.