גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החניון ריק, השאטלים נזנחו: מה קרה להבטחה שהנתיב המהיר יקל על הפקקים

המודל של הנתיב המהיר משפירים לגוש דן משוכפל בימים אלה לנתיב משפיים לראשל"צ, ומתוכנן בהמשך גם לכביש 5 ● אבל נתונים שפרסם החודש מבקר המדינה תומכים בביקורת המקצועית שכבר הושמעה: הפרויקטים האלה פועלים נגד המטרות של הקטנת השימוש ברכבים פרטיים ועידוד תחבורה ציבורית, ועולים לציבור הרבה כסף

חניון הנתיב המהיר במחלף שפירים / צילום: Terrascan
חניון הנתיב המהיר במחלף שפירים / צילום: Terrascan

במשך שנים רבות נחשב הנתיב המהיר משפירים לגוש דן להצלחה תחבורתית מסחררת. המודל שלו אף הועתק, והוא מוקם בימים אלו על כביש 20 ועל כביש החוף, ליצירת נתיב מהיר משפיים לראשון לציון, ובהמשך הוא גם יוקם על כביש 5. לפי המודל, שנשמע חדשני, מחיר השימוש בכביש נקבע לפי העומס בו.

המחיר קפץ ב-65% לנוסעים מאז ההקמה: למה הנסיעה במנהרות הכרמל מתייקרת ללא הרף? 
למרות הורדת המחיר: הישראלים כבר לא מתלהבים מטסלה

הכביש שהוקם בנתיב השמאלי של כביש 1, ממחלף נתב"ג ועד מחלף קיבוץ גלויות בנתיבי איילון, נפתח לתנועה בינואר 2011 ככביש אגרה, ומטרתו להתמודד עם גודש התנועה בכניסות לתל אביב. נוסעים בו תחבורה ציבורית, רכב רב-תפוסה וכלי רכב פרטיים שמשלמים אגרה, שנקבעת על פי מהירות מובטחת של 70 קמ"ש. ככל שהכביש המהיר עמוס יותר המחיר עולה, והתעריף משתנה בין 8 שקלים ל-119 שקל.

בשפירים הוקם סמוך לכביש חניון עם 2,000 מקומות, שהורחב לאחרונה ב-1,750 מקומות, ומהחניון יכולים הנוסעים לעלות על שאטלים למרכזי העסקים בגוש דן. בשנה האחרונה כלי הרכב הפרטיים המשלמים היוו 73% מהנסיעות בכביש.

גם מודל המימון BOT נחשב למתקדם בשעתו. על פי מודל זה, המדינה מתקשרת בהסכם זיכיון עם זכיין מהמגזר הפרטי, המקבל עליו את האחריות לספק את התשתית הציבורית, לרבות מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה, בתמורה לתשלומים לפי קריטריונים מוגדרים מראש. במהלך תקופת הזיכיון הזכיין מקבל זכות לגבות תשלום ממשתמשי המתקן, בהתאם לאמור בחוזה, כדי להשיב את עלויות ההקמה והתחזוקה, וכן לשם רווח.

ההקמה: 500 מיליון שקל

בעלת הזיכיון בכביש היא חברת הנתיב המהיר בע"מ מקבוצת שפיר הנדסה. הזיכיון ניתן לה לתקופה של 30 שנה, משנת 2007, ושנתיים וחצי מתוכן כללו את תקופת ההקמה. עלות ההקמה של הזכיין הוערכה על ידי החשב הכללי באוצר בכחצי מיליארד שקלים.

ואולם, נתונים שפורסמו בדוח מבקר המדינה החודש מצננים את ההתלהבות שאפיינה את גישתם של כלכלנים לניהול תחבורה, ומעמידים בסימן שאלה את הצלחתו של המיזם. נתונים אלו מתווספים לביקורת המקצועית שנמתחה על הפרויקט מטעמם של מומחי תחבורה ותכנון עירוני, שטענו לאורך השנים שהפרויקט הזה, ואלו שמוקמים כעת, נוגדים את המטרות המוצהרות של משרד התחבורה, להקטין את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד תח"צ.

פרויקטים אלה, לפי הטענות, למעשה מרחיבים כבישים ומשקיעים בחניוני ענק, במקום לתכנן פרויקטים מסילתיים ולממן תוספות שירות לקווי תחבורה ציבורית. כל זאת למרות שרק פרומיל מהנכנסים לגוש דן ישתמשו בשאטלים במקום ברכב; ועל רקע העובדה שהפקקים רק יוחמרו, ותשתיות לרכב פרטי לעולם לא יעמדו בביקוש, במיוחד לנוכח גידול האוכלוסייה המהיר בישראל.

הנתונים אשר נחשפו בדוח מבקר המדינה מצביעים על כך שבעוד שעלות ההקמה עמדה כאמור על חצי מיליארד שקל, עלותו האמיתית של הפרויקט גבוהה בהרבה. בהתאם להסכמי הזיכיון קיימת רשת ביטחון, שבמסגרתה המדינה מתחלקת עם הזכיין באי-ודאות; בחוזה נקבע יעד לפדיון שנתי, ובכל שנה מושווה היעד לפדיון בפועל, ואם הפדיון נמוך מהיעד, המדינה משלמת לזכיין אחוז מסוים מהגירעון, ולהיפך.

מהנתונים עולה שיעד הפדיון לא הושג בשנים האחרונות, והמדינה נאלצה לממן את הזכיין. המשמעות היא שלא רק הנוסעים בכביש מממנים את הנסיעה המהירה שלהם, אלא שהקופה הציבורית, ולמעשה הציבור כולו, הוא שמסבסד אותם, בשונה מהמודל הכלכלי המוצהר של הפרויקט. עלות הסבסוד מגיעה למאות מיליוני שקלים. בדוח מוצגים הסכומים רק משנת 2019, והם הגיעו עד לשנה שעברה לסכום של כ-170 מיליון שקל; אלו מהווים קרוב למחצית הסכום הכולל שהמדינה סבסדה לכלל כבישי האגרה בשנים אלו (363 מיליון שקל). בחשכ"ל דחו את הביקורת, וציינו כי צמצום הסיכון על ידי רשת ביטחון אמור להתבטא בהצעת מחיר נמוכה יותר, ושגובה האגרה נקבע בממשלה ומאושר בכנסת, וייתכנו מצבים שבהם המדינה אכן מסבסדת את הנסיעות.

נוסף על כך, הרחבת חניון הנתיב המהיר עלתה 325 מיליון שקל, ובעקבותיה נחתם הסכם חדש מול הזכיין, מתוך הנחה שכמות המשתמשים בנתיב תפחת בעקבות הגדלת מספר החניות, כי יותר אנשים יעלו על השאטלים ולא ישלמו כנהגים. לכן הוחלט לכמת את אובדן ההכנסה באמצעות השוואה בין ההכנסה שהזכיין היה צפוי לה אלמלא פרויקט הרחבת החניון, ובין ההכנסה שיהיה זכאי לה לאחר ביצועו.

נטשו את השאטלים

אלא שחרף ההנחות בהסכם, המצב בפועל שונה לגמרי. הנסיעות בכביש לא חזרו בשנת 2023 לרמתן משנת 2019, והיו נמוכות ב-5.3%. בחברת חוצה ישראל טענו שהסיבה לכך היא מלחמת חרבות ברזל, שהחלה בסוף אותה שנה, ואולם גם בשנת 2022 היה פער של 0.6% בנסיעות לעומת 2019. האם נוסעים אלו עברו לשאטלים? הנתונים מראים דווקא שהנוסעים נטשו את השאטלים בהמוניהם.

לא מדובר בתחושות; בספטמבר 2023 ביצעה חוצה ישראל, החברה הממשלתית שהיא הרגולטורית של הכביש, סקר שביעות רצון לנוכח הירידה החדה בכמות הנוסעים בשאטלים למרות הרחבת מקומות החנייה. בשעות ביצוע הסקר נצפו 1,036 נוסעים בממוצע יומי בקו לקריה ו-665 נוסעים בקו הבורסה. לשם השוואה, ברכבת אחת נכנסים יותר מאלף נוסעים. הנתונים הצביעו על כך שישנה ירידה של כ-34% יחסית למספר הנוסעים בשנת 2016. שיעור המשתמשים בשירות מדי יום ביומו ירד מ-50% ל-14% בלבד.

לפי דוח המבקר, הסכם הזיכיון מאפשר להפעיל רק שלושה שאטלים, אף שייתכן שנדרשים יותר מכך, ואין בידי חברת חוצה ישראל נתונים על הצרכים בשטח, וגם לא נערך סקר מקצועי ומפורט בנושא. כמו כן הומלצו צעדים שונים, כמו יידוע הציבור והגברת התדירות. ואולם, ממצאים אלו אינם שונים ממחקרים שנעשו בעבר, והצביעו על כך ששירות של שאטלים אינו יכול להיות אטרקטיבי כמו שירות של תחבורה ציבורית קבועה ואמינה. לפני הקמת הכביש, בארגון אדם טבע ודין הגישו התנגדות, והציעו להתנות את הקמת הכביש והחניון בהקמת תחנת רכבת בשפירים, אך ההתנגדות נדחתה והתחנה לא הוקמה.

הציבור משתתף במימון

כך, מהנתונים עולה שמספר הנסיעות בנתיב אינו ממריא, השאטלים נזנחים והציבור משתתף בסבסוד הנוסעים בנתיב במאות אלפי שקלים. גם התרומה המובטחת לשיפור הגודש בגוש דן אינה מורגשת, ורק מאות בודדות של אנשים משתמשים בשאטלים, לעומת כמיליון מכוניות באיילון מדי יום.

בינתיים, בשנה הבאה אמורה להתרחב רשת הנתיבים משפיים לראשון לציון בשיטה דומה, תוך התבססות על המגזר הפרטי. בינתיים לא ברור מה למדו במשרדי הממשלה מנתוני הנתיב המהיר משפירים לקראת הפרויקטים הבאים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי "בניגוד לנטען, מספר הנסיעות בנתיב המהיר חזר לקדמותו לאחר מגפת הקורונה שבגינה הייתה ירידה בנסועה בין היתר בשל סגרים. זמן קצר לאחר מכן החלו השפעות אחרות, בשל פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

"הפרויקט נוחל הצלחה רבה, והביא לכך שרבים מהנוסעים לגוש דן בוחרים להחנות בחניון ולהשתמש בקווי השאטל ועל ידי כך נחסכות עלויות ניכרות הן למשתמשים והן למשק. במסגרת פרויקט 'הנתיבים המהירים' יושמו לקחים רבים שהופקו מזיכיון שפירים".

ממשרד האוצר נמסר: "מתחמי חנה-וסע המקודמים ע"י משרדי האוצר ותחבורה, נועדו להקל על הכניסות לגוש דן. בפרויקטים החדשים בכביש 2 ו-5, הושם דגש על קישוריות לקווי אוטובוס קיימים תחנות רכבת ושבילי אופניים. המדינה בשיתוף עם חברת חוצה ישראל ועיריית ת"א פועלים לשיפור קווי השאטלים כך שיתנו מענה לאוכלוסייה רחבה יותר".

משפיר הנדסה נמסר: "חשוב לציין שהזכיין לא 'קיבל' דבר מהמדינה, אלא הקים על חשבונו, ובמחיר הטוב ביותר, את הפרויקט, בנה תוספת משמעותית לחניון, מפעיל קווי שאטל נוספים בהשקעה כספית ניכרת, והציבור נהנה וייהנה מנכס משודרג שישרת אותו עשרות שנים. אלפי נהגים ביום בוחרים להשאיר את הרכב בחניון".

עוד כתבות

קולונל גנרל קים יונג בוק עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בביקור בבסיס כוחות מיוחדים בספטמבר / צילום: Reuters, KCNA

קוריאה הצפונית שלחה איש-מסתורין לפקד על חייליה הנלחמים באוקראינה

לקים יונג בוק, גנרל בדרגת שלושה כוכבים בצבא של קוריאה הצפונית, לא היה פרופיל ציבורי, עד שפיונגיאנג הפכה אותו למקבל ההחלטות הממונה על כ-11 אלף החיילים שלה שנשלחו לרוסיה ולמלחמתה באוקראינה

ראסל קרואו כהרמן גרינג, ימינו של אדולף היטלר, מתוך ''נירנברג'' / צילום: Scott Garfield, IMDB

על משפטי נירנברג, שהעסיקו שורה של יוצרי קולנוע

השבוע לפני 79 שנה מנהיגי המשטר הנאצי הועמדו לדין על פשעיהם בפני בית הדין הצבאי הבינלאומי, במשפטים שבסופם רק מעטים הוצאו להורג ● משפטי נירנברג עיצבו לא רק את פני המשפט הבינלאומי אלא גם השפיעו עמוקות על הוליווד

המגדל נפתח ב-2006 והיה הבטחה גדולה בשוק מגורי היוקרה במרכז מיאמי / צילום: mondialrealty.com

תעלומת נדל"ן במיאמי: מי רוכש את הדירות בבניין שהמיליארדר רוצה?

קן גריפין, המנכ"ל של קרן הגידור סיטדל, רוצה להקים את מטה החברה על שטח של כ-16 דונם במיאמי ● הבעיה: בניין דירות בן ה-22 קומות שניצב במרכז השטח, ובמשך השנתיים האחרונות נקנה דירה אחרי דירה על ידי רוכש אנונימי ● בנתיים בעלי הדירות בבניין בטוחים: גריפין הוא הקונה האנונימי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מהו הצירוף שזכה בתואר הסיסמה הגרועה ביותר למחשב בשנת 2024?

בעקבות איזו מלחמה כתב מארק נופלר את שירו "אחים לנשק", מה מודדים ביחידת מידה טסלה ואיזה עץ נחשב לגבוה בעולם? ● הטריוויה השבועית

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

השינוי שהאוצר מתכנן בתגמול למשרתי המילואים

התוכנית שמנסים לקדם בימים אלו באוצר, מבקשת להגביל את היכולת של המילואימניקים לקבל תגמול על השירות ועל שכר עבודה במקביל ● מטרת התוכנית היא לצמצם את עלויות התשלום העודפות ולייעל את מערך המילואים

אתר בנייה שנסגר ל־30 יום באזור המרכז / צילום: דוברות המשטרה

אין פועלי בנייה? עשרות שוהים בלתי חוקיים נעצרו באתרים בשבועות האחרונים

אמנם פלסטינים מנועים מכניסה לישראל מאז תחילת המלחמה, אולם בפועל שוהים בלתי חוקיים נתפסים כמעט כל יום באתרי בנייה מסוגים שונים, בעיקר קטנים

קואגות מתקשרות אחת עם השניה בפארק הלאומי מוקלה, היכן שנמצא הפרויקט הייחודי להחזרת הקואגה / צילום: Shutterstock, Louis Lotter Photography

האם מדענים החזירו לחיים חיה שנכחדה, או פשוט יצרו זברה פחות מפוספסת?

מסע של כמעט 40 שנה לשחזר את הקואגה שנכחדה מעל פני האדמה מסתמן כהצלחה ● "כשמסתכלים על בעלי החיים המשוחזרים - הם מהווים סמל לתקווה", ציין אחד החוקרים ● אבל לא כולם מתרשמים, מבקרי המאבק לשחזור בעלי חיים טוענים כי המאבק הניב לא יותר מאשר חיקוי שטחי

קורדונטי אנשובי / צילום: הילה פלר

חלל אינטימי ופסטות ללא פשרות: המקום בת"א שמרגיש צפון איטליה

תמר כהן-צדק עושה מופת של אוכל מצפון איטליה, עם פסטות טריות חלומיות, קלאסיקות מבוצעות היטב וחן של מאמא איטלקייה

נתב''ג. משבר תעופה חמור / צילום: טלי בוגדנובסקי

השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה

יותר משנה מפרוץ המלחמה ונראה כי החזית מול חברות התעופה הזרות רק מסתבכת ● במשרד התחבורה עדיין לא הצליחו להעביר את התיקונים הנדרשים בחוק, ובדרך לגיבושו ניתנה הצצה ללחצי לוביסטים ופוליטיקאים ● בינתיים הבעיה לא קרובה לפתרון, ובעוד שהחברות הישראליות ממשיכות ליהנות מהמצב, בכירים בענף אומרים: "המשבר ייגמר רק כשהמלחמה תיגמר"

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים נוהרים לאפיק הזה בבורסה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

עליות חדות בבורסה בת"א הפכו את אוקטובר לחודש התשיעי שבו נרשמות תשואות חיוביות מתחילת השנה ● קצת יותר משנה מפרוץ המלחמה, חששות המשקיעים נעלמו כמעט לחלוטין בשוק החוב הקונצרני המקומי ● וגם: האופציות החדשות של משקיעי הביטקוין

נתונים חדשים של רשות המסים הקפיצו את סך ההון של הישראלים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מי צריך משכורת? עשרות אלפי הישראלים שעושים כסף מכסף

במשך עשרות שנים, הלמ"ס קבעה מי עני ועשיר בישראל בעיקר לפי תלוש השכר ● נתונים חדשים שפרסמה רשות המסים הקפיצו באחת את סך ההכנסות מהון של אזרחי ישראל ● הבעיה האמיתית היא שרק לאחת מכל עשר משפחות יש הכנסה מהון, והיתר נאנקות תחת העומס

פרופ' הייתם עמל / צילום: איגור פרברוב

החוקר שפורץ דרך בגילוי המקור לאוטיזם

פרופ' הייתם עמל מהאוניברסיטה העברית, המכהן בימים אלה כפרופסור אורח בהרווארד, מצא קצה חוט שיכול להוביל לפיצוח הקשר בין מולקולה שמאפיינת זיהום סביבתי להתפתחות אוטיזם ● בעקבות התגלית שלו, קיבל קונסורציום חוקרים בהשתתפותו מענק חריג לבחינת השפעתם של חומרים מזהמים על העלייה במספר המאובחנים בתסמונת ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מדוע המחקר רלוונטי גם לאלצהיימר ומגלה מה יחזיר אותו לישראל

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה קובעת ההחלטה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ומה ההשלכות המעשיות שלה?

צווי המעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט הוצאו ע"י בית הדין הפלילי של האג בשל חשד לביצוע פשעי מלחמה במהלך המלחמה בעזה ● מה אומרת ההחלטה, ומה ההשלכות המעשיות שלה? ● גלובס עושה סדר

טים קוק / צילום: Reuters, Manuel Orbegozo

שתי השקות הענק עדיין לא טלטלו את השוק. למה מנכ"ל אפל בטוח שזה עוד יקרה

גם אחרי 13 שנה כמנכ"ל החברה בעלת השווי הגבוה בעולם יש מה שמלחיץ את טים קוק ● השנה הייתה זו השקת שניים מהמוצרים הגדולים שפותחו בזמן כהונתו - שהוא בטוח שיזכו לקבלת פנים קרירה ● זה לא מפריע לו להמשיך לשכנע את העולם שהם ישנו את החיים של כולנו ● בראיון לוול סטריט ג'ורנל, שגלובס מביא בבלעדיות, הוא משתף בעצה האחרונה מסטיב ג'ובס ובפיצ'רים המועדפים עליו

יירוטים בשמי הצפון / צילום: לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

לאחר כ-40 דקות: הסתיים המרדף אחר הכטב"מים

אזעקות הופעלו בקריות, באזור המפרץ ובעכו: כטב"ם אחד נפל דרומית לנהריה - אין נפגעים • בלבנון מדווחים על תקיפות בדאחיה בביירות • צה"ל תקף באזור צור שבדרום לבנון • קצין נפצע קשה בקרב בדרום רצועת עזה • צה"ל ושב"כ חיסלו את מפקד היחידה הרקטית של הג'יהאד האיסלאמי • 101 חטופים עדיין בעזה | היום ה-413 למלחמה • עדכונים בולטים

שגיא חביב / צילום: ארתור ביץ'

הישראלי שעיצב את לוגו 250 שנה לארה"ב מסביר איך מייצרים סמל איקוני

שגיא חביב הוא שותף בכיר באחת מחברות העיצוב הגדולות בעולם, שאחראית ללוגואים של נשיונל גיאוגרפיק, בנק צ'ייס, NBC ועוד ● בראיון לגלובס, הוא מספר לראשונה על הלוגו שעיצב לרגל 250 שנה לארה"ב, מסביר מדוע השתמש בטום הנקס כדי לשכנע הוא מוצלח, ומתאר מה התפקיד של לוגו ומה ממש לא ● ביום ראשון הקרוב, הוא ישמש כיו"ר חבר השופטים בתחרות המיתוג הישראלית

סמ''ר רון אפשטיין ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סמ"ר רון אפשטיין נפל בקרב ברצועת עזה

יורט לפחות טיל אחד שנורה מתימן לעבר אזור ים המלח ● שר הביטחון כ"ץ והרמטכ"ל הלוי נפגשו עם השליח המיוחד הוכשטיין • בראין דירקטור, בן 27 ממעלות תרשיחא, נרצח מירי רקטה לנהריה • גורם ביטחוני בכיר: חמאס רוצה עסקה - כבר עכשיו • בית הדין הפלילי הבין-לאומי הוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט • הותר לפרסום: סמל גור קהתי, לוחם בגדוד 13, נפל בקרב בדרום לבנון • כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

קלע דוד תכלל בעסקה? פרטים חדשים על עסקת ההגנה האווירית בין ישראל ליוון

פרטים חדשים שמתפרסמים בתקשורת היוונית שופכים אור על עסקת ההגנה האווירית הגדולה שנמצאת במו"מ בין ישראל לבין יוון ● על פי הדיווחים, הבקשה כוללת הצעות מחיר עבור מערכות מכ"ם והגנה אווירית מדגם ברק MX של התעשייה האווירית וספיידר של רפאל

ד''ר יובל אבני / צילום: אסנת רום

הוא ויתר על קריירה מבטיחה כרופא, פגישה מקרית אחת שינתה לו את החיים

לד"ר יובל אבני היו הרבה תפניות מפתיעות בחיים ● ללא תעודת בגרות הוא התקבל לקורס טיס, באמצע שירות הקבע הוא פרש ללימודי רפואה, ואת ההתמחות בכירורגיה עזב לטובת הון סיכון: "הרגשתי שכדי להתאים את עצמי למקצוע אני נדרש להיות יותר ציני" ● לפני חמש שנים הוא הקים את קרן קרשנדו, שמשקיעה בחברות בתחום התוכנה

נועה מנהיים. טיול חופשי / צילום: תמר מצפי

הרשת הספרותית שטווה נועה מנהיים היא כמו מפת דרכים לטיול מרתק ועסיסי

ספר המסות החדש של העורכת הידועה מזמין את הקורא למסע אנכרוניסטי בזמן שלא מהסס לקפוץ בין הפמיניזם של וולף בת המאה ה-19 לאוּרסוּלה לֶה גווין בת ימינו ● בספרה מנהיים שוחטת פרה קדושה ונוגעת בשאלת הכסף בעולם הספרות