עמדת טעינה חשמלית / צילום: יח''צ
קבוצת ברן תקים עבור יצרנית הרכב החשמלית NIO רשת של תחנות החלפה מהירות לסוללות בישראל. זאת כ־13 שנים לאחר פרויקט דומה, שהקימה עבור יזמית הרכב החשמלי הישראלית בטר פלייס שחדלה מפעילות ב־2012.
● ניתוח גלובס | למרות הורדת המחיר: הישראלים כבר לא מתלהבים מטסלה
● שכירות ל-10 שנים: איפה יוקם אולם התצוגה החדשה של טסלה בישראל
● מבחן דרכים | המכונית הזו התחילה טוב, צנחה ועכשיו חוזרת לסיבוב נוסף בשוק
בטר פלייס הגתה את הרעיון של תחנות דרכים רובוטיות להחלפה מהירה של סוללות כחלק מהמודל העסקי שלה להפריד בין מחיר הרכב למחיר הסוללה ולהשכיר את הסוללה ואת הטעינה כשירות בתשלום ללקוחות. מודל המכונה "סוללה בתור שירות" או BAAS.
ברן חתמה בינואר 2011 עם חברת בטר פלייס על הסכם מסגרת לתכנון והקמה של 51 תחנות להחלפה מהירה של סוללות ברחבי הארץ בהיקף כספי כולל של כ־190 מיליון שקל. התחנות פותחו על ידי "שפיר" ויוכלו להחליף סוללה ריקה בסוללה טעונה בתוך 4 דקות ללא מעורבות אנושית. בישראל הוקמו רק תחנות בודדות בטרם חדלה בטר פלייס לפעול.
היצרנית המובילה באימוץ הקונספט
חברת NIO הסינית היא היצרנית המובילה באימוץ קונספט החלפת הסוללות המהירה וכל הדגמים שלה תומכים בסוללות שניתנות לניתוק והחלפה מהירה דרך רצפת הרכב. החברה מפעילה כיום בסין אלפי תחנות החלפה ועוד כ־58 באירופה, רובן בנורבגיה ובגרמניה.
במסגרת החוזה בין ברן לדלק רכב, יבואנית NIO, תתקין ברן בשלב הראשון שלוש תחנות רובוטיות להחלפה מהירה של סוללות. אחת במרכז הארץ; אחת בחיפה, ככל הנראה בסמוך לאולם התצוגה המרכזי של דלק רכב בצ'ק פוסט; השלישית תוצב בדרום הארץ במיקום שטרם נקבע.
תחנות החלפת הסוללות מיוצרות על ידי NIO עצמה ומאפשרות להחליף עד מאות סוללות ביום. משך ההחלפה מכניסת הרכב לתחנה ועד יציאתו עם סוללה טעונה הוא כ־5 דקות והעלות של כל תחנה מוערכת בכ־250 אלף דולר, לא כולל שטח ההתקנה. מדובר על כרבע מהעלות של התחנות בתקופת בטר פלייס.
מבחינת הלקוחות החלפת סוללה זולה יותר מעלות הטעינה בתחנות ציבוריות. בסין עלות ההחלפה של סוללה למנויים היא כ־15 דולר, כולל עלות החשמל לטעינה. באירופה משלמים מנויי NIO תעריף במתחיל מכ־170 יורו לחודש וכולל החלפות בלתי מוגבלות לסוללה בקיבולת של 75 קילוואט. מודל החלפת הסוללות מספק גם פתרון לבעיית ירידת הערך המואצת של כלי רכב חשמליים ככל שהסוללה מתקרבת לסוף חייה וגם פתרון לבעיה של ירידת טווח הנסיעה אחרי מספר רב של מחזורי טעינה.
כיום נעים על כבישי ישראל רק כ־180 רכבי יוקרה של NIO אולם במהלך 2025 אמורה החברה הסינית להתחיל לייצא לאירופה ולישראל את כלי הרכב של המותג החדש והנגיש יותר ONVO, שיכללו בין השאר קרוס־אובר חשמלי, שמוצב מול טסלה. גם המותג החדש יתמוך בהחלפת סוללות מהירה ולקראת הגעתו מתכוונת החברה לבצע הרחבה משמעותית של רשת תחנות ההחלפה שלה באירופה וכנראה גם בישראל.
דלק רכב גם חנכה החודש את אולם התצוגה המרכזי שלה בהרצליה פיתוח. במקביל הודיעה החברה על הוזלות בישראל בשיעור של עד עשרות אלפי שקלים על כל דגמי NIO החדשי כולל דגם סדאן חשמלי, שמחירו פחות מ־300 אלף שקל.
קבוצת ברן: "במסגרת הפרויקט להקמת תחנות להחלפת סוללות לרכבי NIO, הקבוצה מספקת שירותי הקמה וניהול להקמת תחנות חדשניות. מדובר בפרויקט מהראשונים מסוגו בעולם, שייעשה בשיטות ניהול, הקמה והנדסה שטרם בוצעו בישראל".
לראשונה בעולם: אוטובוסים סינים עם הנעת מימן יגיעו לישראל
קבוצת "בליליוס" תתחיל לייבא בשנה הבאה אוטובוסים עירוניים עם הנעת מימן. העיתונות הסינית מדווחת כי השבוע נחתם רשמית חוזה אספקה ראשון לאוטובוסים בין עירוניים עם הנעת מימן. אלה משלבים מערכת הנעה של היצרנית הסינית Feichi ושלדה של יצרנית האוטובוסים הסינית Allenbus. האוטובוס עונה לתקינה האירופית העדכנית וישראל היא המדינה הראשונה בעולם, שאליה מיוצאים אוטובוסים מונעי מימן מסין. על פי הדיווח בסין ההזמנה הכוללת היא ל־100 אוטובוסים כאלה.
האוטובוס הראשון, שיגיע לארץ, צפוי להשתלב בקווי העמקים של חברת ההיסעים הציבורית "סופר־בוס" בקרבה לתחנה המסחרית היחידה לתדלוק כלי רכב במימן שהוקמה ביגור. אולם בהמשך צפויות לקום תחנות תדלוק מימניות גם במרכז הארץ. שיטת ההנעה במימן, שאינה פולטת CO2, מקבילה להנעה חשמלית אולם במקום לעשות שימוש בסוללות, שנטענות מרשת החשמל, מקור הכוח שלהן הוא "תאי דלק" שניזונים ממכלים של מימן דחוס בלחץ גבוה.
היתרונות המרכזיים של השיטה הם תדלוק מהיר כמו בתחנות דלק רגילות, עלויות נמוכות לאורך זמן וטווח נסיעה גדול משמעותית משל רכב כבד עם סוללות. החסרונות הם עלות רכישה גבוהה ונדירות יחסית של תשתית תדלוק במימן. האוטובוס הראשון מגיע לארץ כחלק מ"תוכנית חלוץ" בתמיכת משרד האנרגיה.
הענקים האמריקנים מתחדשים לקראת 2025
השבוע החל השיווק הרשמי של הדורות החדשים של שני דגמי SUV מאסיביים מתוצרת ארצות הברית. הראשון הוא הדור החדש של שברולט "טראוורס" עם עיצוב חדש, ממדים ענקיים ותא נוסעים חדש ועתיר טכנולוגיות לשבעה עד שמונה נוסעים בהתאם לגרסה. הוא מצויד במנוע טורבו־בנזין חדש בנפח 2.5 ליטר עם הספק של 315 כ"ס. רכב מוצע עם הנעה אחורית או כפולה במחיר של 340 עד 400 אלף שקל.
השני הוא שברולט פורד אקספלורר, שעבר מתיחת פנים חיצונית וקיבל עיצוב חדש לתא הנוסעים ואבזור משודרג. הרכב מוצע עם שישה או שבעה מקומות ועם הנעה אחורית או כפולה. הוא ימשיך להיות מצויד במנוע טורבו בנזין בהספק 300 כ"ס או עם מנוע V6 בנפח 3 ליטר, שמייצר 400 כ"ס. המחיר מתחיל ב־355 אלף שקל.
סדרה 1 של ב.מ.וו מתחדשת
חברת ב.מ.וו השיקה השבוע בישראל את הדור המחודש של סדרה 1 של ב.מ.וו. החידושים כוללים עיצוב חיצוני חד ודינמי יותר, תא נוסעים בעיצוב חדש, אבזור תקני משודרג, שיפורים בשלדה ומנועים משודרגים. היצע המנועים מתחילת במנוע 1.5 ליטר טורבו בהספק 156 כ"ס בדגם ה-120. מעליו מוצע מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 300 כ"ס בדגם ה־M135, שמצויד גם בהנעה כפולה. המחירים מתחילים בכ-250 אלף שקל ומגיעים עד 440 אלף שקל לדגם ה-M135.