גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלי שעיצב את לוגו 250 שנה לארה"ב מסביר איך מייצרים סמל איקוני

שגיא חביב הוא שותף בכיר באחת מחברות העיצוב הגדולות בעולם, שאחראית ללוגואים של נשיונל גיאוגרפיק, בנק צ'ייס, NBC ועוד ● בראיון לגלובס, הוא מספר לראשונה על הלוגו שעיצב לרגל 250 שנה לארה"ב, מסביר מדוע השתמש בטום הנקס כדי לשכנע הוא מוצלח, ומתאר מה התפקיד של לוגו ומה ממש לא ● ביום ראשון הקרוב, הוא ישמש כיו"ר חבר השופטים בתחרות המיתוג הישראלית

שגיא חביב / צילום: ארתור ביץ'
שגיא חביב / צילום: ארתור ביץ'

שגיא חביב היה בוגר טרי של בית הספר לאמנות קופר יוניון, כשהגיע לחברת העיצוב הנחשבת של איוון צ'רמייף וטום גייסמר בניו יורק - השניים שאחראים, בין היתר, ללוגואים של נשיונל ג'יאוגרפיק, בנק צ'ייס, NBC ועוד. הוא הראה להם את פורטפוליו העבודות שלו וביקש להצטרף אליהם, אולם הם השיבו שאינם מחפשים עובדים. "זה היה זמן לא רב אחרי מתקפת התאומים, והם פיטרו אנשים", הוא נזכר. "הצעתי להם שאבוא לעבוד בחינם, הם הסכימו, וככה התחלתי, שלושה ימים בשבוע. אחר כך הפכתי למתמחה, והתחילו לשלם לי".

WSJ | שתי השקות הענק עדיין לא טלטלו את השוק. למה מנכ"ל אפל בטוח שזה עוד יקרה 
הקשר בין טראמפ לפוטין שב למרכז הבמה, וזו אולי מערכת היחסים החשובה ביותר בעולם כיום 

בשלב מסוים, החברה התפצלה לשניים, וכל חלק התמקד בתחום שונה. "המייסדים אמרו לי 'בוא איתנו', ואילו אני רציתי ללכת עם האחרים. התלבטתי, ומישהו הציע לי שאם הם כל כך מעוניינים, שאבקש מהם להיות שותף. נכנסתי אליהם לחדר, ואמרתי 'אני רוצה 10%'. הם ביקשו ממני לחכות בחוץ. אחרי 10 דקות קראו לי בחזרה, ואמרו: אנחנו מסכימים".

 

כחול, אדום וחגיגי

היום קוראים לחברה Chermayeff & Geismar & Haviv, למרות שארבע שנים אחרי שחביב הצטרף, צ'רמייף נפטר בגיל 85. גייסמר בן 93, ולדברי חביב, עדיין מגיע כמעט כל יום לעבודה. הפרויקט הגדול האחרון שלהם היה עיצוב לוגו לרגל 250 שנה לארה"ב - מועד שיחול בעוד קצת יותר משנה.

איך ומתי הגיעה אליכם הפנייה לעצב את לוגו ה־250 שנה לארה"ב?
"החברה שלנו עשתה את הלוגו של יומולדת ה־200. זה היה אירוע שנמשך כמה שנים, ומאז זוכרים אותו, הוא הפך איקוני, והוטבע למשל על חללית שנשלחה למאדים. יש גם אנשים שקעקעו אותו על הרגל.

"כשהגיע הזמן לתכנן לוגו ל־250 שנה, הם הלכו למישהו אחר. אבל לוגו הוא קודם כל פונקציונליות, ומה שהוא עיצב להם לא היה כזה, וגם האינספרציה שם באה מכסף. וכך, בשנה שעברה הגיעה אלינו יו"ר ועדת הקונגרס שאחראית על חגיגות ה־250 שנה. בחורה חכמה, שהבינה שצריך לשנות את הלוגו.

"התחלנו לעבוד, ושאלנו אנשים מה הלוגו צריך להיות. היו כאלה שהשיבו איחוד של אנשים בזמנים קשים, אבל לוגואים לא יכולים לעשות את זה. אחרים דיברו על אזכור היסטורי וחגיגה, לחבר בין ההווה לעתיד. חיפשנו משהו שיתפוס את שני הרעיונות האלה, והבנו שהקונספט של סרט (ribbon) זה דבר ענק פה, בהרבה תחומים. בנוסף, 250 זה מספר נדיר, אין הרבה מדינות שמגיעות לזה.

לוגו 250 שנה לארה''ב שעיצב חביב, מוטבע על בולים / צילום: באדיבות Chermayeff & Geismar & Haviv

"בחרנו בסרטים בצבעי כחול ואדום, כדי לאחד בין דמוקרטים ורפובליקנים, ויצרנו מהם את המספר. מה שחשוב הוא שזה עובד גם בקטן. פונקציונליות היא כאמור הדבר הכי חשוב בלוגואים".

לצורך הפרזנטציה הם בחרו להציג תמונה של טום הנקס עם כובע שעליו מוטבע הלוגו, "כי הוא מקובל על כל הצדדים. זה התהליך של לגרום למישהו להתאהב בלוגו. זה לא קורה מייד, אבל אם אתה מחבר את זה לדברים שאנשים אוהבים, זה מסייע להם להתרגל לזה. שמנו את זה גם על החולצה של שחקן הבייסבול ארון ג'אדג', והצמדנו לסמלים של מדינות שונות, כמו הפעמון של פנסילבניה או התנין של פלורידה".

מה הופך לוגו לטוב, ומה לא?
"הוא לא צריך לספר סיפור על מי אנחנו ומה התרבות שלנו, אלא להיות שלושה דברים. הראשון, רעיון נכון ואישיות נכונה. זה חמקמק, אבל כשרואים - מרגישים. השני, להיות מיוחד, מובחן וזכיר - כלומר אנשים יכולים לתאר אותו אחרי פעם או פעמיים. הכלל השלישי הוא להיות פשוט ולא מסורבל, גם אם זה בלוגו קטן בסושיאל מדיה. היום אנחנו מתקשרים עם לוגואים דרך האפליקציות בטלפון - אנחנו לוחצים עליו, עוקבים אחריו, הוא מתמצת את המותג בכמה פיקסלים. וזה מאוד חזק. לא כולם מבינים את זה, תראי את הלוגו שהחלפנו של ה־250 שנים".

יש הבדל לעומת 50 שנה אחורה?
"שום דבר לא השתנה בגישה שלנו לגבי מהו לוגו טוב. מה שעבד בשנות ה־60 עובד גם היום. יותר מזה: ככל שהאינטראקציה שלנו עם לוגואים עברה שינוי, והיא יותר ויותר מול משהו קטן בתוך הסמארטפון, הגישה שלפיה צריך לעשות משהו חזק ופשוט הפכה ליותר אפקטיבית".

לוגו של ילדה בת 4

בעידן הנוכחי אנחנו מוצפים בדימויים ובתוכן ויזואלי יותר מאי פעם, אבל חביב מאמין נאמן לעקרון הפשטות. האם לא יותר קשה לו לשכנע לקוחות, שלעתים משלמים מאות אלפי דולרים תמורת עבודתו? "היום יותר קשה לשכנע", הוא מודה, "אבל יש מאחורינו את כל הלוגואים המוצלחים, אז מקשיבים לנו יותר".

בין היתר, הוא מתכוון ללוגו של נשיונל ג'יאוגרפיק. "מדובר בריבוע צהוב, יש אנשים שיגידו 'הבת שלי בת הארבע יכולה לעשות את זה'. אבל בשילוב עם השם ושימוש עקבי לאורך זמן, זה הפך לכלי קיבול שמכיל את כל האסוציאציות שיש לאנשים על טבע.

"לוגו טוב מייצר אצלנו אסוציאציות לאורך הזמן. אנחנו לא מנסים להגיד באמצעותו משהו מסובך מדי. הוא גם לא תמונה של כל מה שאנחנו מציעים או חושבים על עצמנו. זה משהו שמזכיר לנו את כל מה שאנחנו חושבים ומרגישים על המותג. וההבדל הזה, בין זיהוי ותקשורת, מאוד חשוב. אנשי שיווק לפעמים לא יודעים את זה".

דוגמה אחרת היא הלוגו שעיצבה החברה לארגון Conservation International שפועל ב־40 מדינות. "עבדנו מול אחת המנהלות הבכירות שם, אבל מי שקיבל את ההחלטות היה היו"ר", מספר חביב. "הם באו עם לוגו שכולם בארגון אהבו. אז למה לשנות? כי האסטרטגיה השתנתה - ממיקוד בחיות ואוקיינוסים לנושאים שמשפיעים על בני אדם, ובלוגו המקורי לא היה משהו כזה.

הלוגו של Conservation International

"להרבה ארגונים כבר יש דמות אדם בלוגו, ולכן החלטנו לקחת את כדור הארץ בעיגול כחול ולהוסיף קו ירוק, שנותן דגש. לצד זה הוספנו את שם הארגון כי הוא מאוד ברור, מייד יודעים במה מדובר. הדגמנו להם איך זה ייראה באתר, בכרטיס ביקור, על כוס של סטארבקס (כי הם שותפים שלהם), ואז הם אמרו לנו: 'מה זה, תסביר לנו את זה, זה לא אנחנו'.

"עשינו עוד מאמץ, ועיצבנו פוסטרים שבהם השתמשנו בלוגו כדי להראות מערכת יחסים בין אנשים למשאבים העתידיים, והסברנו שהלוגו זה רק הנקודה בסוף המשפט, זה לא המשפט עצמו. אמרנו להם: עדיין יש לכם פרסום ושיווק".

בארגון לא השתכנעו. "זו הייתה בעיה קשה", מודה חביב. "לא רצינו לשנות את הלוגו כי הוא טוב, אבל איך מביאים אותם לקבל את זה. הכנו להם סרטון עם הקוף שהיה בלוגו המקורי, הראנו את ההתפתחות לכיוון המצב היום, ואז ה'לא' הפך ל'כן'. הצלחנו להכניס משמעות והיסטוריה ללוגו. עכשיו יש בדף הבית של האתר רק את הסמל, ולא את שם הארגון. זה נהיה איקוני".

אתה עדיין מתמודד עם תגובות כאלה?
"זה דבר שממשיך לקרות, והוא חלק מהמקצוע שלנו. העובדה שזה כן הצליח בסוף מוכיחה שלא חייבים לחבב לוגו מייד, ולפעמים הלקוח צריך קצת פוש. מה שחשוב זה שאנחנו במשחק לטווח ארוך.

"הסתגלנו לזה שחלק אדיר מהזמן, האנרגיה והפוקוס הוא לא בעיצוב, אלא בזה שצריך לבנות ללקוחות קייס. זה קרה לנו גם מול מותג טורקי של מכונית חשמלית. הם עבדו עם חמש סוכנויות במשך שנתיים, ובסוף אנחנו פתרנו להם את זה. עיצבנו לוגו, אבל היה קשה לשכנע".

אנשים לא רוצים ללמוד

בשבוע הבא (ראשון 24.11) ישמש חביב כיו"ר צוות השופטים בתחרות המיתוג הישראלית, ביוזמת הברנד אקדמי, המרכז למיתוג מתקדם בהובלת יריב עמית. למרות שהוא כבר שנים חי בניו יורק, הוא מחובר מאוד לישראל.

"הטרגדיה הכי גדולה של המלחמה היא שישראל מצטיירת בעולם כתוקפנית", הוא אומר. "יום אחרי ה־7 באוקטובר כבר היו מתחת לבית שלי הפגנות נגד ישראל. זו אנטישמיות של מאות שנים. לדעתי צריך לתת למלחמה שם שלא קשור בתוקפנות - 'מגן צדק' הוא שם ראוי למדינה פצפונת שצריכה להגן על עצמה. ולא צריך לוגו".

הריאיון עמו נערך בזום מניו יורק, וכך עולה השאלה מה דעתו על לוגו החברה. "הוא יכול להיות יותר טוב, אבל בעיקרון שימוש בשם בלבד זו גישה נכונה, כמו נטפליקס וגוגל", הוא אומר. "סמל צריך ללמוד, ואז להבין מי את ובמה את שונה מאחרים. אנשים רוצים ללמוד כמה שפחות, אז אל תתני להם מה שהם לא צריכים".

בשלב הזה השיחה מגיעה לנושא הבלתי נמנע: הבינה המלאכותית שמשתרשת בחיינו. "ה־AI לא יחליף אותנו", הוא מציין. מה גורם לו להיות בטוח בכך? "לפעמים הלקוח יתאר לך מה הוא צריך, והוא צריך בדיוק את ההפך. הוא יגיד לך 'תעשה לי משהו אדום', והוא בכלל צריך כחול. AI לא יתווכח עם הלקוח. והרבה ממה שאנחנו עושים זה לבנות קייס, ולשכנע את הלקוחות.

"העבודה שלנו היא הרבה פסיכולוגיה, דיפלומטיה ופוליטיקה. אולי AI יביא רעיונות, ואנחנו גם משמשים בו להדגמות, אבל עדיין מה שחשוב זה יחסי אמון עם הלקוח".

עוד כתבות

טלי בן עובדיה / צילום: ערן לוי

דירקטוריון חדשות 13 הודיע: טלי בן עובדיה מונתה למנכ"לית זמנית

על אף ששניים מנציגי הציבור בדירקטוריון חדשות 13 התנגדו למינויה, באופן קבוע או זמני, הוחלט בדירקטוריון להתעלם מהצורך באישור של למעלה מ-75% מדירקטוריון החברה - ואישרו את המינוי הזמני

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סכנה ליזמים וחוסר ודאות לרוכשים: המשכנתאות הנדחות תופסות נתח הולך וגדל

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל - מדובר במספר נמוך יחסית לחמשת החודשים שקדמו לו, אך הוא ניתן להסבר בריבוי חופשות החגים ● המשכנתא הממוצעת בחודש שעבר הגיעה לרמה של 1.03 מיליון שקל ● מגזר הלוואות הבולט והבלון ממשיך להוות חלק משמעותי מכלל ההלוואות שנלקחות לדיור, ובאוקטובר הוא היווה כ-16%

נתונים חדשים של רשות המסים הקפיצו את סך ההון של הישראלים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מי צריך משכורת? עשרות אלפי הישראלים שעושים כסף מכסף

במשך עשרות שנים, הלמ"ס קבעה מי עני ועשיר בישראל בעיקר לפי תלוש השכר ● נתונים חדשים שפרסמה רשות המסים הקפיצו באחת את סך ההכנסות מהון של אזרחי ישראל ● הבעיה האמיתית היא שרק לאחת מכל עשר משפחות יש הכנסה מהון, והיתר נאנקות תחת העומס

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה ירוקה בוול סטריט: דאו ג'ונס עלה בכאחוז

הביטקוין לא עוצר: נסחר ביותר מ-99 אלף דולר ● נעילה חיובית באירופה ● יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר ● משרד המשפטים האמריקאי קבע שעל גוגל למכור את הדפדפן כרום

קמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

חברות הרכב שפכו כסף בהפסקת הפרסומות, אבל פרטנר היא הזכורה ביותר השבוע

בזמן שבסלקום מוותרים על הפרזנטור הקבוע, המתחרה פרטנר שומרת על סטטיק ומתמקמת גבוה בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● נינט מובילה את אירוקה למקום השני בזכירות כבר בשבוע הראשון באוויר, ומזרחי-טפחות עולה ברשת 13 בלבד

דון קורליאונה (מרלון ברנדו ב''הסנדק'') שאהוב על השמרנים וקן (ריאן גוסלינג ב''ברבי'') חביב הליברלים / צילומים: Warner Bros. Pictures ,AP

המחקר החדש שקובע: הצעירים מחפשים גיבורים אמיתיים ונאלצים להסתפק בבאטמן

לפי קבוצת המחקר הלאומית האמריקאית, הוליווד תורמת לקושי של גברים צעירים למצוא את מקומם בעולם ולאזן בין דימוי המאצ'ו וגבריות רעילה ● לניתוק הזה של עיר הסרטים יש מחיר: הגברים הצעירים עוברים לפלטפורמות אלטרנטיביות, ולא רק שורת הרווח בסכנה

עמדת טעינה חשמלית / צילום: יח''צ

13 שנים אחרי בטר פלייס: קבוצת ברן תקים תחנות החלפת סוללות ל־NIO

קבוצת ברן חוזרת להקים תחנות החלפה מהירות לסוללות ● עידן המימן בדרך: ישראל היא המדינה הראשונה בעולם, שאליה מיוצאים אוטובוסים מונעי מימן מסין ● דגמי SUV החדשים ● ועוד חדשות מענף הרכב

מרב בהט, מנכ''לית דאזז ואסף רפפורט, מנכ''ל וויז / צילום: בן חכים, נתנאל טוביאס

המשקיעים המשותפים והמניות של Wiz: החברים הטובים ממיקרוסופט ממזגים את החברות שהקימו

וויז השלימה את רכישת דאזז המזהה חולשות אבטחה בקרב אפליקציות ●  מנכ"ל וויז אסף רפפורט עבד יחד עם בעלי דאזז מרב בהט במיקרוסופט והם נחשבים לחברים ● בנוסף לשתי החברות משקיעים משותפים ● סכום העסקה לא פורסם אך הוא מוערך בכ-450 מיליון דולר במזומן ובמניות וויז

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי: מהלומה קשה ליחסים בין ישראל לאירופה

הפער בין מדינת ישראל לערכים האירופים גדל והולך - והחלטת בין הדין הפלילי הבינלאומי בהאג להוציא צווי מעצר נגד בנימין נתניהו ויואב גלנט מדגישים את הפער עוד יותר ● מדובר בפצצת עומק שעלולה לשנות באופן מהותי את יחסי ישראל עם מדינות אירופה

יו''ר ה-SEC, גארי גנסלר / צילום: ap, Mariam Zuhaib

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית יפרוש ביום השבעת טראמפ לנשיא

גארי גנסלר יעזוב עם כניסתו הרשמית של טראמפ לבית הלבן, ב-20 לינואר ● טראמפ הבטיח במהלך הקמפיין שידיח את גנסלר, עתה הוא יכול לבחור מיידית מחליף ● המועמדת המרכזית לתפקיד היא עורכת דין לשעבר ב-SEC, המייצגת כיום חברות בלוקצ'יין ● גנסלר: "ה-SEC עמדה במשימתה ואכפה את החוק ללא פחד או העדפה"

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר דורון אלה / צילום: חן גלילי

המומחה שמעריך: איך תגיב ארה"ב כשסין תפלוש לטייוואן?

שיחה עם ד"ר דורון אלה, מרצה בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ומומחה למדיניות החוץ והפוליטיקה של סין ● על חוסר הוודאות בסין בנוגע לכהונת טראמפ השנייה, האווירה האנטי-ישראלית בה והמחויבות האמריקאית המעורפלת להגנה על טייוואן

המאבק על הרווחים הכלואים / אילוסטרציה: גלובס

בדרך לוועדת הכספים: המאבק על מס המיליארדים מגיע לישורת האחרונה

תוכנית הדגל של האוצר מרגיזה במיוחד את המגזר העסקי בישראל ● המטרה: לגרום לחברות להוציא רווחים שצברו במיליארדים ולשלם עליהם מס, במקום להשאיר אותם "כלואים" ומושקעים פסיבית ● שר האוצר תומך באנשי משרדו הבטוחים כי מדובר במהלך צודק ואפקטיבי, אך המתנגדים רואים בכך "פצצת אטום" שתפגע במשק ● איך זה ייגמר? תלוי במידה רבה ביו"ר ועדת הכספים

נתב''ג. משבר תעופה חמור / צילום: טלי בוגדנובסקי

השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה

יותר משנה מפרוץ המלחמה ונראה כי החזית מול חברות התעופה הזרות רק מסתבכת ● במשרד התחבורה עדיין לא הצליחו להעביר את התיקונים הנדרשים בחוק, ובדרך לגיבושו ניתנה הצצה ללחצי לוביסטים ופוליטיקאים ● בינתיים הבעיה לא קרובה לפתרון, ובעוד שהחברות הישראליות ממשיכות ליהנות מהמצב, בכירים בענף אומרים: "המשבר ייגמר רק כשהמלחמה תיגמר"

קואגות מתקשרות אחת עם השניה בפארק הלאומי מוקלה, היכן שנמצא הפרויקט הייחודי להחזרת הקואגה / צילום: Shutterstock, Louis Lotter Photography

האם מדענים החזירו לחיים חיה שנכחדה, או פשוט יצרו זברה פחות מפוספסת?

מסע של כמעט 40 שנה לשחזר את הקואגה שנכחדה מעל פני האדמה מסתמן כהצלחה ● "כשמסתכלים על בעלי החיים המשוחזרים - הם מהווים סמל לתקווה", ציין אחד החוקרים ● אבל לא כולם מתרשמים, מבקרי המאבק לשחזור בעלי חיים טוענים כי המאבק הניב לא יותר מאשר חיקוי שטחי

אלי פלדשטיין / צילום: רשתות חברתיות

"הבוס מבסוט": התכתבות יועצי ראש הממשלה לאחר הפרסום ב"בילד"

כתב האישום בפרשה חושף את הקשר בינו לבין יועץ רה"מ הוותיק יונתן אוריך ● בין היתר, פלדשטיין כתב לאוריך: "מה שאני בונה לך עכשיו לסופ"ש שווה מיליון דולר" ● פלדשטיין נאשם במסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה - העבירה החמורה ביותר בתחום הריגול ● המדינה מבקשת להאריך את מעצרו עד תום ההליכים

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

שטראוס מוכרת את חלקה בפעילות החומוס והסלטים העולמית תמורת 900 מיליון שקל

קבוצת שטראוס מוכרת את אחזקותיה בסברה ואובלה, לחברת פפסיקו, שתרכוש את חלקה של שטראוס בפעילות (50%), תמורת כ-900 מיליון שקל ● סברה היא כיום חברת הסלטים והממרחים הגדולה בארה"ב, כאשר היא מובילת שוק החומוס ● פעילותה התרחבה גם למדינות נוספות מחוץ לארה"ב תחת המותג אובלה

תמיר מנדובסקי / צילום: ניר סלקמן

"במקום לחפש את המניה הלוהטת הבאה, פשוט תקנו את הכלכלה כולה"

תמיר מנדובסקי, מחבר רב המכר "השקעות לעצלנים" שנמכר ביותר מ־165 אלף עותקים, מסביר בפודקאסט של גלובס למה לא כדאי להתמקד במניות בודדות, איך הפחד הגדול שלו התגשם שנה אחרי השקת הספר: "המשבר של 2022 היה הסיוט שלי" וחושף את דעתו על ביטקוין: "אנשים משקיעים בזה מתוך ספקולציה" ● וגם: מה הייתה המניה הראשונה שהוא קנה? "זו הייתה פצצה מתקתקת"

הקמפיין האחרון של פוקס עם עדן גולן / צילום: צילום מסך

קבוצת פוקס נכנסת להפסקת הפרסומות של ערוץ 14

לפי נתוני יפעת בקרת מדיה, מאז אוגוסט קבוצת האופנה של הראל ויזל מפרסמת בערוץ 14, אם כי במינון נמוך ● קולקציית הסופגניות של רולדין הושקה בבית החולים השיקומי בשיבא-תל השומר, ולספארי ברמת גן יש מנכ"ל חדש

השבוע בעולם / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Leon Neal

ארה"ב ובריטניה מרשות לאוקראינה לירות טילים, ולמה מנכ"ל גוגל טילפן אל טראמפ

לאחר אלף ימי מלחמה, אוקראינה מורשית לירות טילים ולהניח מוקשים ● טראמפ שולח צפצוף ארוך ליריביו ● אטלס 37 טריליון התאים בגוף האדם ● גוגל נדרשת למכור את כרום לאחר שניסתה לאלף את עובדיה ● שירותים לנשים ביולוגיות בלבד ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים נוהרים לאפיק הזה בבורסה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

עליות חדות בבורסה בת"א הפכו את אוקטובר לחודש התשיעי שבו נרשמות תשואות חיוביות מתחילת השנה ● קצת יותר משנה מפרוץ המלחמה, חששות המשקיעים נעלמו כמעט לחלוטין בשוק החוב הקונצרני המקומי ● וגם: האופציות החדשות של משקיעי הביטקוין