קבוצת שטראוס מוכרת את אחזקותיה בסברה ואובלה, לחברת פפסיקו, שתרכוש את חלקה של שטראוס בפעילות (50%), תמורת כ-900 מיליון שקל.
בשנת 2005 שטראוס רכשה 51% מפעילות סברה תמורת כ-9 מיליון דולר, ובשנת 2008 פפסיקו רכשה 50% מהפעילות ושתי החברות הקימו חברה משותפת שכל אחת מהן מחזיקה בה 50% מהמניות. מאז, סברה הפכה לחברת הסלטים והממרחים הגדולה בארה"ב, כאשר היא מובילת שוק החומוס. באוקטובר 2011 נחתם הסכם מיזם משותף נוסף עם פפסיקו, להקמת מיזם משותף גלובאלי בתחום זה תחת המותג "אובלה", אשר פועל במקסיקו, אוסטרליה וניו זילנד.
● שנתיים וחצי אחרי הריקול, בשטראוס החליטו: נושאי המשרה לא ייתבעו
בנוסף, שטראוס תקבל אופציה לרכישת עד 2.5% מהאחזקות של פפסיקו בפעילות חטיבת המלוחים בישראל.
העסקה של סברה משקפת המשך מיקוד בפעילויות הליבה האסטרטגיות של שטראוס והוצאה לפועל של אסטרטגיית הקבוצה לשנים 2024-2026. שטראוס הציגה עדכון לאסטרטגית הקבוצה, שמטרתה התמקדות בפעילויות הליבה, חיזוק בסיס הבית בישראל, הרחבת הפעילות בברזיל, המשך צמיחה של פעילויות המים בעולם וכל זאת תוך כדי המשך השקעה בפיתוח יכולות וחיזוק החוסן והמוכנות לעתיד.
בשטראוס מעריכים כי היא צפויה לרשום בדוחות הכספיים ל-2024 רווח נקי המוערך בטווח של 319 עד 325 מיליון שקל.
מותג הממרחים הגדול בארה"ב
סברה הינה מותג המטבלים והממרחים הגדול בארה"ב מבחינת היקף מכירות ונתח שוק על פי נתוני IRI, כאשר בקטגורית החומוס סברה הינה בעלת נתח השוק הגדול ביותר בארה"ב והשלישית בגודלה מבחינת נתח שוק כמוצר ממותג בקנדה. בדוחות הכספיים לשנת 2023 צוין כי פעילות אובלה אינה מהותית לפעילות החברה, למרות שאובלה היא בעלת נתח שוק החומוס הגדול ביותר במרבית הטריטוריות בהן היא פועלת. במהלך הרבעון הראשון של 2023 הפסיקה הקבוצה את פעילותה העסקית של אובלה במערב אירופה.
לסברה ואובלה יש כ-700 עובדים (נכון לסוף שנת 2023) ומפעל מתקדם בוירג'יניה.
"המהלך מהווה נדבך נוסף במימוש האסטרטגיה של הקבוצה, שמטרתה להתמקד בליבה העסקית, למנף את המשאבים שלנו בצורה הטובה ביותר ולהוביל מהלכים עסקיים משמעותיים עבור שטראוס", אמר נשיא ומנכ"ל הקבוצה, שי באב"ד. "אנחנו מודים לכל עובדות ועובדי סברה לדורותיהם ולחברת פפסיקו, על המסע יוצא הדופן מחברת סלטים קטנה למובילת שוק החומוס בארה"ב".
אירועי הריקול בשטראוס ובסברה
שטראוס התמודדה עם כמה אירועים לא פשוטים מבחינתה בשנים האחרונות, הבולט ביניהם הוא אירוע הריקול במפעל השוקולד שאתמול פרסמה הוועדה שהוקמה את מסקנותיה לגביו, בהן שאין מקום להגיש תביעה כנגד דירקטורים או נושאי משרה בחברה.
גם בסברה היה לפני מספר שנים אירוע ריקול בעקבות סלמונלה. ב-2021 התגלו ממצאי סלמונלה, לא בפעם הראשונה, במפעלה של סברה (הנמצאת בבעלות משותפת עם קונצרן המזון האמריקאי פפסיקו) בוירג'יניה, והמפעל הפסיק פעילותו לתקופה ארוכה. בשל העובדה שהמוצרים נעלמו מהמדפים לתקופה ארוכה, מתחרות אחרות הצליחו לתפוס נתחי שוק גדולים יותר על חשבונה של סברה, מה שהוביל לכך שהיקף המכירות טרם חזר לרמתו ערב ביצוע תוכנית ההתאמות במפעל, מה שלא קרה בישראל בתחום השוקולד, שם המתחרים לא הצליחו לתפוס את נאמנות הצרכנים לטעמים המתוקים. תרמה לכך העובדה שבתחום המטבלים והממרחים קיימים לא מעט תחליפים, ביניהם גם המותגים הפרטיים של הרשתות הפרטיות.
כבר בדוחות הכספיים השנתיים האחרונים ציינו בשטראוס כי בשנים האחרונות הקטגוריה הפכה למאוד תחרותית בכל השווקים. התחרות באה לידי ביטוי, בין היתר, באסטרטגיית מחיר אגרסיבית של המתחרים לצורך קידום מכירות וחדירה לבתי אב ובהרחבת יכולות ההפצה.
מתחרים בקטגוריית החומוס השקיעו באופן אגרסיבי במהלך 2023 בפרסום, שיווק וקידום מכירות כדי למלא את החוסר שנוצר בגין ההשבתה במפעל סברה, מה שהביא לחדירה משמעותית למשקי הבית הן של המותג הפרטי והן של מותגים מתחרים. בנוסף, המשך צמיחה בעולם הממרחים והמטבלים ככלל, כחלק ממגמת צריכת מזונות טריים, לרבות בקטגוריות של מוצרים מפנקים יותר כגון מטבלי גבינה ומטבלים חלביים המשיכה ללחוץ על קטגוריית החומוס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.