בדרך לאקזיט של חצי מיליארד דולר: האם עידן עופר ייפטר מהמניה הוותיקה?

קנון של עידן עופר, בעלת המניות הגדולה בחברת התובלה הימית, עדכנה כי בכוונתה למכור או לבצע עסקאות ביתרת החזקותיה בצים – שבוע לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חזקות במיוחד ברבעון השלישי • צים תחלק בקרוב דיבידנד של 440 מיליון דולר

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

מניית צים  זינקה ביותר מ-260% בשנה האחרונה, מה שמאפשר לחברת ההחזקות קנון , שבשליטת עידן עופר, להמשיך במגמה של צמצום ההחזקה שלה בחברת התובלה הימית. קנון, בעלת המניות הגדולה בצים, הודיעה בסוף השבוע על כוונתה למכור או לבצע עסקאות על יתרת מניותיה בצים, הנסחרת בבורסת ניו יורק. המשמעות היא מכירה אפשרית של מניות בהיקף של קרוב לחצי מיליארד דולר: קנון מחזיקה ב-16.5% ממניות צים, שהשווי הנוכחי שלהן הוא 472 מיליון דולר. בתגובה לדיווח, מניית קנון קפצה בכ-5% עם פתיחת שבוע המסחר בבורסה בתל אביב (המניה נסחרת במקביל גם בבורסת ניו יורק). 

צים הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה זינקה בוול סטריט
מליסרון סיכמה את הרבעון השלישי עם זינוק של 160% ברווח הנקי
ראיון | "זו הייתה פצצה מתקתקת": מחבר הספר "השקעות לעצלנים" מגלה מי הייתה המניה הראשונה שלו

לפני כחצי שנה, קנון מכרה מניות צים בתמורה לכ-111 מיליון דולר, ובמקביל חתמה על אופציה למכירת מניות צים נוספות (המהוות 4.2% מהון החברה). עסקה זו בוטלה כעת, ובמקומה נחתמה עסקה מסוג Capped call (עסקת אופציות) שבמסגרתה המניות הללו יימכרו לבנק שאיתו חתמה על העסקה. 

קנון תקבל בתמורה את מחיר המניות בניכוי מחיר עסקת ה-Capped call, כ-93 מיליון דולר. במקביל פורסם דיווח נוסף לקראת מכירת מניות צים על-ידי קנון ובו צוין כי המכירה עשויה להתבצע בדרכים שונות באמצעות הברוקרים, ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ. 

קנון היא כאמור עדיין בעלת המניות הגדולה בצים, אך בזמן ההנפקה הראשונית של צים בוול סטריט בתחילת 2021 היא החזיקה בשיעור כפול כמעט של המניות, של כ-30% מההון. 

"שוק הספנות מאוד תנודתי"

צים הגיעה לבורסה מספר שנים לאחר שני הסדרי חוב גדולים שביצעה: ב-2009 היא פרסה מחדש חוב של 7 מיליארד דולר וב-2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב של 3.4 מיליארד דולר. ההנפקה בוצעה בשווי של 1.5 מיליארד דולר לפני הכסף, ולאחר תקופה של ירידה ודשדוש, המניה נהנתה מרוח גבית בזכות עליית מחירי התובלה הימית ושוויה של צים זינק לשיא של כ-10 מיליארד דולר ב-2022. 

המניה נחלשה עם ירידת מחירי התובלה, ובהמשך זינקה שוב בשנה האחרונה, בין היתר בשל איומי החות'ים בים סוף שהאריכו את מסלולי התובלה הימית ובכך הקטינו את היצע האוניות הפנויות, ואפשרו לצים להעלות שוב את המחירים. מאוגוסט 2023 היא משקפת לחברה שווי נוכחי של 2.86 מיליארד דולר. 

לפי נתוני ה"וול סטריט ג'ורנל", רוב האנליסטים מחזיקים בהמלצות ניטרליות או שליליות על מניית צים, ומחיר היעד הממוצע למניה נמוך מהמחיר הנוכחי בבורסה. כשנשאל עם פרסום הדוחות מה האנליסטים לא מבינים בנוגע לצים, מנכ"ל צים אלי גליקמן השיב: "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בדרך כלל מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד. הם עובדים לפי נוסחאות, והם זהירים. שוק הספנות מאוד תנודתי, והם לא רוצים לאכזב את המשקיעים, אז הם מאוד זהירים". 

בשבוע שעבר פרסמה צים דוחות כספיים חזקים, והעלתה בפעם השלישית השנה את התחזית שלה ל-2024. החברה רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 2.77 מיליארד דולר, צמיחה של 117%, ורווח נקי של מעל 1.1 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד ברבעון המקביל. צים מצפה ל-EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 3.3-3.6 מיליארד דולר השנה. 

970 אלף מכולות

צים הובילה ברבעון החולף מספר שיא של 970 אלף מכולות, גידול של 11.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ומחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,480 דולר - יותר מפי 2 ביחס לרבעון המקביל. על רקע המחזוריות בתעשייה, אנליסטים צופים בשנה הבאה ירידה הן בהכנסות והן ברווחי צים. 

על רקע הדוחות הטובים, צים הודיעה גם על חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של 440 מיליון דולר (3.65 דולר למניה) שבנוי מדיבידנד רגיל בגין רווחי החברה בהתאם למדיניות הדיבידנד שלה, ודיבידנד מיוחד בסך 100 מיליון דולר. לאורך השנים צים חילקה דיבידנדים רבים (לפי נתונים באתר האינטרנט של צים, ההיקף מצטבר ל-43.26 דולר לכל מניה, כולל הדיבידנד שעליו דווח בשבוע שעבר) והנהנית המרכזית מהם הייתה קנון, כבעלת המניות הגדולה בחברה. 

לפי דיווחים אחרונים שהועברו ל-SEC, מלבד קנון יש עוד בעלת עניין אחת בצים, חברת Jane Street, הרשומה בדלאוור ומחזיקה ב-5.3% ממניות החברה. עם זאת, רוב המשקיעים בצים הם משקיעים פרטיים (משקיעי ריטייל). גליקמן התייחס גם לנושא הזה בשבוע שעבר, ואמר כי "רוב המשקיעים של צים קצרי-טווח. יש לכך יתרונות וחסרונות. היתרון שהסחירות במניה גבוהה מאוד, ישנם ימים שהסחירות במניית צים גבוהה יותר מכל המניות בבורסה בתל אביב יחד. זה מצביע על היקף העניין. החיסרון הוא שהמניה יכולה גם לרדת, וקשה מאוד לצפות זאת". 

קנון עצמה פוצלה בשנת 2015 מתוך החברה לישראל (שבשליטת עידן עופר), והפכה לחברה ציבורית עצמאית. במסגרת הפיצול, החברה לישראל נותרה עם החזקותיה הוותיקות בחברות כיל (ICL) ובזן, וקנון קיבלה את ההשקעות בחברת השבבים טאואר, חברת המכוניות הסינית קורוס, פעילות ייצור חשמל וכן את מניות צים. 

בשנים שלאחר הפיצול, קנון חילקה את מניות טאואר כדיבידנד, מכרה חלק מהפעילויות בחו"ל, והנפיקה את או.פי.סי אנרגיה, יצרנית חשמל, בבורסה בת"א. או.פי.סי שהפכה לחברה בליבת פעילותה של קנון נסחרת כיום בשווי של כ-7.2 מיליארד שקל וקנון מחזיקה בה כ-54.5% מהמניות בשווי נוכחי של כ-3.95 מיליארד שקל. נכון להיום שוויה של קנון בבורסה הוא 5.5 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-37% במחיר המניה מתחילת השנה, ושווי ההחזקה של עופר בה הוא כ-3.36 מיליארד שקל.