המונח "Black Friday" נועד לתאר במקור את מבצעי המכירות הנרחבים ביום שישי הראשון שלאחר חג ההודיה האמריקאי, אך התרחב בשנים האחרונות לחודש שלם של מכירות תחת הכינוי "נובמבר השחור". אבל בענף הרכב הישראלי למונח "נובמבר השחור" יש השנה משמעות נוספת.
● מבחן דרכים | החל מ-178 אלף שקל: האם הגולף החדשה תשחזר את ההצלחה?
● ניתוח | למרות הורדת המחיר: הישראלים כבר לא מתלהבים מטסלה
רבים מיבואני הרכב מגיעים לישורת המכירות האחרונה של 2024 עם מלאים גדולים הרבה מהרצוי ומהחזוי, ועל פי הערכות כבר יש כיום כ־20-15 אלף כלי רכב חדשים שרשומים על שם היבואנים, לאחר שחלפה יותר משנה מאז ייצורם.
כל זאת כאשר בנמלים כבר מתחילים להצטבר מלאים מסיביים של כלי רכב לפני עליית המס בשנה בבאה. התוצאה היא לחץ מכירות יוצא דופן לקראת סוף 2024, שטומן בחובו פוטנציאל משמעותי לאיתור מציאות למי שיודע היכן ואיך לחשב את הכדאיות שלהן.
כמה גדולות ההנחות
כאמור, "סיילים" של רכב מהיבואנים לקראת סוף השנה אינם נדירים אולם בעבר רובם התמקדו בבניית צבר הזמנות לשנת המכירות הבאה. אבל בנובמבר 2024 לצד מכירות "עתידיות" לינואר ואילך כוללים המבצעים גם הטבות משמעותיות ללקוחות שמוכנים לקחת את הרכב עוד השנה. בחלק מהמבצעים אף יש בידול מכוון באמצעות הנחה סמלית, עד כ־5% בממוצע למזמינים רכב לשנה הבאה והנחה משמעותית הרבה יותר למי שיקבל את רכבו לפני ינואר.
הנחות אפילו יותר משמעותיות ניתנות לדגמים, שנמכרים בתור "אפס קילומטר מהיבואן". כלומר דגמים שהיד הראשונה שלהם נרשמה על שם היבואן בתום שנה ממועד יצורם. בשגרה יבואני הרכב נוטים "להסתיר" מלאים כאלה ולגלגל אותם לחברות ליסינג, מכיוון שהם לא מהווה אות כבוד למשווקים.
אבל השנה אפשר למצוא בסוכנויות הרכב ובמגרשי היבואנים הרבה מכוניות עם סטיקרים "שלם וקח", בהנחות רשמיות שמגיעות עד כ־15%. יש יבואנים שאף מוכנים להגדיל את ההנחה ללקוחות רציניים עם מזומן רק כדי לגלגל את הרכב "החוצה".
הסיבות העיקריות הן חולשת המשק והמלאים המסיביים שבדרך, שיוצרים צורך לשפר את התזרים וגם לשחרר משאבים לוגיסטיים לקראת קליטת מלאים חדשים.
הכדאיות של עסקה כזו תלויה בגובה ההנחה. ניקח למשל מי שרוכש דגם בנזין חדש מהמלאי (לא "אפס קילומטר"), עם אספקה לפני סוף השנה. אמנם הרכב יהיה רשום בתור שנת מודל 2024 ולא 2025, מה שיוריד בעתיד את ערכו (התיאורטי) כמשומש, אבל בינואר 2025 צפויים המחירונים של רוב דגמי הבנזין לעלות בשל הקטנת הטבת "המס הירוק" על דגמים עד קבוצת זיהום 13 והטלת "קנס זיהום" של אלפי שקלים על דגמים מקבוצות 14 ו־15.
כלומר, על הנייר אובדן "שנת הדגם" יתקזז משמעותית בשל העלאת המס. במקרה של רכב "אפס קילומטר" ההנחה צריכה להיות גדולה מספיק גם כדי לקזז גם אובדן הערך של "היד" וגם את שנת הדגם. מטבע הדברים, ככל שהרכב יקר יותר ההנחה צריכה להיות גדולה יותר.
"מציאות" בפלח החשמלי
איתור מציאות סוף שנה בפלח הרכב החשמלי החדש בנובמבר הוא מקרה ייחודי ומסובך בשל סוגיית המיסוי. בעוד פחות מחמישה שבועות תיגמר השנה אך עדיין קיים בשוק חוסר ודאות מהותי לגבי גובה מס הקנייה על רכב חשמלי בשנה הבאה.
כרגע ברירת המחדל היא קפיצה במס הקנייה מ־35% ל־83%. אבל אפילו אם ברגע האחרון המס יעלה "רק" ל־50% הוא ילווה בזינוק משמעותי מאד במחירוני הרכב. מסיבה זו רוב המשווקים לא ממהרים להיפטר ממלאים של כלי רכב חשמליים "מבוקשים" ומסתפקים בהנחות סמליות. ההנחה היא, שעליית המס תגדיל משמעותית את הרווחיות על כלי רכב מהמלאי הנוכחי בתחילת השנה הבאה.
למרות ההיצע המצומצם יחסית בפלח, אפשר למצוא כיום בשוק דגמים חשמליים שמוצעים ב"אפס קילומטר" בהנחות לא מבוטלות. גם כאן הכדאיות תלויה בגובה ההנחה. ירידת הערך הממוצעת של רכב "אפס קילומטר" חשמלי (בהשוואה לחדש) בשל אובדן "יד" נעה סביב 13%, כך שצריך הנחה גדולה מספיק כדי לקזז אותה. בשוק מוצעות כיום חשמליות חדשות, שנמכרות ב"אפס קילומטר" מהיבואן או מחברות הליסינג בהנחות של 15% ואף 20% מהמחירון. אם העלייה במס הקנייה בינואר תהיה חדה ההפסד על "היד" יתקזז משמעותית ובמקרים רבים אף עשוי להפוך ל"רווח". כל זאת בתיאוריה כמובן ובכפוף למצב שוק הרכב בעת המכירה.
המבצעים הנוכחיים טומנים בחובם גם אופציה ל"שדרוג" לא מבוטל למי שמחזיק רכב חשמלי ותיק ורוצה להחליף אותו בחדש יותר. בתיאוריה, מי שיכול לרכוש/להזמין רכב חשמלי חדש כיום מבלי למכור את רכבו המשומש, ולהמתין לעליית המחירים החדה שצפויה בינואר, עשוי לגרוף רווח נאה בשל עליית המחירונים.
אבל צריך לזכור, שהתייקרות המחירונים של החשמליות המשומשות בינואר היא "טכנית" בלבד. כלומר היא נגזרת מעליית המס ואינה משקפת בהכרח ביקוש מוגבר של הלקוחות. יתר על כן היצע החשמליות המשומשות בשנה הבאה צפוי להיות מסיבי, כך שייתכן שהמוכרים יצטרכו להמתין זמן רב לקונה ולהוריד את המחיר המבוקש.
לחץ בשוק המשומשות
אלטרנטיבה לגיטימית לרכישת רכב חדש במבצעים היא רכישת רכב משומש. שוק המשומשות הישראלי הפך בשנים האחרונות מזירת סחר שהמחירים בה אמורים לשקף נקודת מפגש "טבעית" בין היצע לביקוש, למנגנון תמחור מלאכותי שמושפע מהותית מגורמים חיצוניים.
ההשפעה בולטת במיוחד במכוניות חשמליות, היברידיות ופלאג־אין משומשות, שירידת/עליית הערך שלהן נבעה בשנים האחרונות בעיקר משינויים במס הקנייה. נזכיר, שהטבות המס על היברידיות ירדו בהדרגה מ־2020 עד שנעלמו לפני שנתיים, רכבי הפלאג־אין איבדו את ההטבות בשנה שעברה וכעת גם החשמליות עתידות לעבור אותו תהליך. כל עליית מסים יצרה עיוות בשוק וניתקה את המחירים מהביקוש בפועל. אפשר להוסיף לכך את היצע המשומשות של חברות הליסינג, שמעוות את המחירונים כבר שנים. התוצאה היא שוק מאתגר למוכרים של כלי רכב משומשים מכל הסוגים, למעט קומץ דגמים עם ביקוש סולידי.
אבל זו הזדמנות טובה למחפשי המציאות המשומשות בפלח. צריך לזכור, שבינואר הקרוב גם תזנק משמעותית אגרת הרישוי של רכב חשמלי, בסדר גודל של אלפי שקלים. עובדה זו צפויה להעמיק את המגמה של לקוחות שעוזבים את הרכב החשמלי לטובת אופציות היברידיות חדשות וחסכוניות וליצור הזדמנות למחפשי חשמליות.
בנוסף בשנה הבאה "יבשילו" כמויות משמעותיות של דגמים חשמליים שמלאו להם שנתיים־שלוש ושהקילומטרז' שלהם עדיין לא גבוה מספיק כדי לפגוע בביקוש שלהם. זה אומר היצע חשמליות שיעלה משמעותית על הביקוש, והרבה מוכרים לחוצים. לחץ דומה צפוי גם בפלח רכבי הפלאג־אין, שהשנה לראשונה לא יזכה להקפצת מחירונים תודות לעליית מס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.