מוצרי חברת סברה בסופרמרקט בקליפורניה / צילום: ap, Monica Escamilla
עשרים שנה אחרי שנכנסה לפעילות של ייצור חומוס בארה"ב ובהמשך הכניסה את ענקית המשקאות והמזון האמריקאית פפסיקו כשותפה בחברה, החליטה קבוצת שטראוס למכור את חלקה בפעילות לידי השותפה האמריקאית.
● בדרך לאקזיט של חצי מיליארד דולר: האם עידן עופר ייפטר מהמניה הוותיקה?
● ראיון | "זו הייתה פצצה מתקתקת": מחבר הספר "השקעות לעצלנים" מגלה מי הייתה המניה הראשונה שלו
על פי תנאי העסקה שדווחה בסוף השבוע, שטראוס תמכור את חלקה בסברה ואובלה, חברות המטבלים שלה בארה"ב ובשאר העולם (50%) לידי פפסיקו תמורת 244 מיליון דולר (כ־900 מיליון שקל) - כאשר כמעט כל הסכום הוא תמורת חלקה בסברה.
בשטראוס מעריכים כי בעקבות המכירה, החברה תרשום רווח של 319־325 מיליון שקל. אחרי שמניית שטראוס מחקה 32% מערכה מאז תחילת שנת 2022, המניה זינקה (יום א') ב־6%, והחברה בשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של שי באב"ד נסחרת כעת בשווי של 7.7 מיליארד שקל.
המתחרות נגסו
בשטראוס מדברים על "מהלך מחושב בהתאם לאסטרטגיה החדשה", שאותה פרסמה החברה בחודש מרץ האחרון, אבל ייתכן שבשטראוס קצו בתוצאות החלשות של השנים האחרונות ומכך שנתח השוק של סברה לא מתאושש, מאז נאלצה לסגור את מפעלה בוירג'יניה ב־2022 ולבצע "התאמות", בעקבות מכתב אזהרה שקיבלה ממינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA).
זאת, לאחר שנמצאו חיידקי סלמונלה בדגימה שנערכה בחומוס. המפעל היה סגור חודשים ארוכים, מה שהוביל לפגיעה קשה בפעילות. אם טרום שנת 2022 נתח השוק של פעילות החומוס של סברה בארה"ב עמד על 62%, הוא צלל ל־31% בלבד בשנת 2022 ובשנתיים שחלפו התאושש רק לכ־37%. סברה היא אמנם עדיין החברה הגדולה בתחומה, אך בשל היעלמות מוצריה מהמדפים לתקופה ארוכה, המתחרות בארה"ב הצליחו לתפוס נתחי שוק גדולים יותר על חשבונה ולכן היא מתקשה לגדול בחזרה.
נזכיר כי בסמוך לסגירת המפעל בארה"ב נאלצה שטראוס להתמודד עם ריקול ענק במפעל השוקולד שלה בנוף הגליל, שהוביל לסגירת המפעל לארבעה חודשים ולכך שבמשך תקופה ארוכה לא נראו מוצרי השוקולד שלה על המדפים. אמנם אין קשר בין שני אירועי הסלמונלה בישראל ובארה"ב, אך לשטראוס היה קשה להתאושש משני האירועים - כפי שהדבר מתבטא בתשואת המניה.
אגב, הרווח ממכירת פעילות הסלטים המצוננים בארה"ב לפפסיקו גבוה במעט מהפגיעה שנגרמה לשטראוס בעקבות ריקול השוקולד, שגרע כמעט 300 מיליון שקל מרווחיה ב־2022.
בשוק כאמור אהבו את החלטת המכירה הנוכחית. דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון, מסבירה כי "הקשיים בפעילות הממרחים של סברה בצפון אמריקה ביחד עם פעילות אובלה בעולם, הניבו לשטראוס רווחים מועטים והעיבו על שולי הרווחיות שלה בשנים האחרונות. מהלך המכירה מתכתב עם אסטרטגיית שטראוס לטייב את תמהיל הפעילות תוך התמקדות בפעילויות ליבה צומחות ורווחיות, מאפיינים בהם פעילות המטבלים והממרחים בארה"ב לא עמדה. להערכתנו מדובר במהלך חיובי, המגלם מכפיל גבוה יחסית לעסקה, ומאפשר לשטראוס להתמקד".
רמזים בדיווחי החברה
רמז למכירת סברה ניתן למצוא באותה תוכנית אסטרטגית שפרסמה שטראוס בתחילת השנה. בין השורות הופיעו המילים "ייסגרו פעילויות עם רווחיות נמוכה". הכנסות המגזר של סברה ואובלה בשטראוס צללו ב־25% בין השנים 2021 ל־2023. הרווח צלל ב־50% באותה התקופה ל־14 מיליון בלבד בשנת 2023. ביחס לשנת 2019 מדובר בנפילה של 80% ברווחי החברה בקטגוריה.
רמז נוסף מופיע בדוחות החברה למחצית שנת 2024. שטראוס ביטלה את מגזר פעילות מטבלים וממרחים בינלאומי והפכה אותו לחלק מקטגוריית "אחר", וציינה כי המגזר "אינו מקיים את הספים הכמותיים... ואינו צפוי לקיימם בהמשך, ולפיכך אינו עולה לכדי מגזר בר דיווח". בנוסף, במהלך הרבעון הראשון של 2023 הפסיקה שטראוס את פעילותה העסקית של אובלה במערב אירופה שבוצעה ע"י פלורנטין, חברה הולנדית שרכשה ב־2016.
לאחר המכירה שטראוס תתמקד בפעילויות הקפה ומשקאות החלבון והמעדנים בברזיל, פעילות המים בסין ובפעילות ישראל, שכוללת את המחלבות, היוגורטים, המעדנים, חטיבת האוכל והסלטים המוכנים, הקפה ומגזר הממתקים והחטיפים המלוחים (של עלית).
בניגוד לארה"ב, בישראל שיחק לשטראוס המזל כאשר המתחרות לא הצליחו לנצל את משבר הסלמונלה. תרמה לכך העובדה שבתחום המטבלים והממרחים קיימים לא מעט תחליפים, ביניהם גם המותגים הפרטיים של הרשתות הפרטיות.
התקוות התנפצו
ב־2005 שטראוס רכשה 51% מסברה תמורת כ־9 מיליון דולר, ובשנת 2008 פפסיקו רכשה מחצית מהפעילות והשתיים קיימו חברה משותפת. בהמשך הפכה סברה לחברת המטבלים והממרחים הגדולה בארה"ב והשלישית בגודלה בקנדה. באוקטובר 2011 נחתם הסכם נוסף עם פפסיקו, להקמת מיזם משותף גלובלי בתחום זה תחת המותג "אובלה", אשר פועל במקסיקו, אוסטרליה וניו זילנד. בשטראוס הודו כי פעילות אובלה אינה מהותית לפעילות החברה, למרות שהיא בעלת נתח שוק החומוס הגדול ביותר במרבית הטריטוריות בהן היא פועלת.
נזכיר כי לפני פחות מעשור, בשנת 2016, גילתה שטראוס התלהבות רבה משוק המטבלים והממרחים האמריקאי וציינה כי פעילות זו הינה אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הקבוצה. אלא שההתלהבות שככה כבר באותה שנה, בעקבות ריקול שביצעה לכמה ממוצרי החומוס.