אל על | בלעדי

באל על ישריינו מושבים להייטקיסטים בטיסות לארה"ב

לגלובס נודע כי 15 מושבים בכל טיסה של אל על ללונדון, פריז וניו יורק, ישמרו לטובת אנשי עסקים ואנשי הייטק העובדים בחברה המאוגדת תחת איגוד ההייטק • הכרטיסים ישמרו עד 9 ימים מההמראה, ואז יפתחו לכלל הציבור

מטוס אל על / צילום: יח''צ אל על
מטוס אל על / צילום: יח''צ אל על

בשבועות הקרובים מתכננת אל על להתחיל לשמור 15 מושבים בכל טיסה ללונדון (הית'רו), פריז וניו יורק, עבור אנשי הייטק ועסקים שטסים למטרות עסקיות. במהלך השבוע הקרוב יעודכנו סוכני הנסיעות בתוכנית החדשה שנועדה לתת מענה לצורך של אנשי העסקים ובכירי ההייטק הטסים ליעדים אלה. הפיילוט של אל על יחל לאחר שמשרדי  התחבורה והכלכלה פנו לחברת התעופה בבקשה להתאים מעטפת לאנשי ההייטק.

1,350 דולר לניו יורק: חברת התעופה של ההייטקיסטים חושפת מחירים 

במסגרת הפיילוט, החברה תשמור מראש מושבים בכל טיסה במחלקת תיירים, שיהיו זמינים לרכישה עד 9 ימים לפני מועד ההמראה. במידה והמושבים לא ימכרו לאנשי הייטק ועסקים בתוך חלון הזמן הזה, הם ייפתחו למכירה לציבור הרחב. 

מצד אחד גורמים בענף סבורים כי הדבר יקשה על אל על לנהל את הטיסות ויאלץ אותה לבצע מעקב על כל טיסה, ומהצד השני אומרים כי יש למהלך היתכנות גבוהה. לפי התוכנית, את הטיסות יוכלו להזמין חברות ההייטק המאוגדות תחת איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים וחברות עסקיות מהאגף העסקי של אל על. 

מצוקת הטיסות לארה"ב

כבר יותר משנה שחברות התעופה האמריקאיות לא טסות באופן סדיר לישראל, ואל על נותרה החברה היחידה שטסה ישירות לארה"ב. החברות האמריקאיות פעלו בחוסר יציבות מאז שפרצה המלחמה, הקפיאו את פעילותן והחזרו, ו עם ההסלמה בחודש אוגוסט הן הקפיאו את פעילותן מחדש. דלתא האריכה את תוקף הביטולים עד מרץ 2025, אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס הודיעו כי לא ישובו עד הודעה חדשה.

המחסור בהיצע המושבים בטיסות לארה"ב הוא החריף ביותר מבין היעדים. למרות שתיירים לא מגיעים לישראל, הצורך לטוס לצפון אמריקה עדיין קיים למגוון מטרות. שם נמצאת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם, לתעשיית ההייטק ולתעשיות נוספות יש קשרים עסקיים ענפים שם, והן זקוקות לנגישות ליעדים האלה. ענף ההייטק אף תלוי בארה"ב כמקור הכנסה: שני שלישים מההון שגייס ברבעון האחרון הגיעו מחוץ לגבולות ישראל, בעיקר מארה"ב.

על פי הדוחות הכספיים של אל על, ברבעון השלישי של 2024 נתח השוק של חברת התעופה הלאומית בטיסות לצפון אמריקה עמד על למעלה מ-86%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז עמד נתח השוק על 35.1%. במהלך השנה האחרונה, בחברה הודו כי יש קושי לתת מענה לביקוש ליעדים רבים, בהם ארה"ב. על פי הערכות בשוק, כדי לתת מענה לביקושים האדירים רק לצפון אמריקה יש להוסיף כ-16 טיסות שבועית. 

למרות נסיונות משרד התחבורה להחזיר את החברות האמריקאיות, אל על צפויה להשאר החברה היחידה בקו לארה"ב, לפחות בטווח הקרוב. בהתאם, מחירי הכרטיסים בחברה ימשיכו להקבע לפי השיטה בה כשהביקוש גבוה, מספר המושבים הולך ומתמעט, והמחירים מטפסים.

התמחור של כרטיסי הטיסה לא צפוי להשתנות עם כניסת הפיילוט, מחירי המקסימום שאל על הגדירה לתקופת המלחמה לטיסות במחלקת התיירים ישארו. מחירי המקסימום שנקבעו ליעדי הפיילוט הם 1,515 דולר לניו יורק, 767 דולר ללונדון ו-699 דולר לפריז עד סוף פברואר. 

ההייטקיסטים רצו לחכור מטוסים

בחודשים האחרונים, מנהלים בהייטק נאלצו להסתפק בהזמנת טיסות יקרות יותר ועם תחנות ביניים. כל אלו הביאו את מטה ההייטק (ארגון המבוסס על מובילי מחאת ההייטק והחמ"ל האזרחי) להקים יוזמה בשם ״טק אייר״ להפעלת טיסות בין ישראל לארה״ב החל מינואר הקרוב באמצעות מטוסים חכורים של חברה אירופית שיופעלו בקוד של חברה ישראלית.

המטרה הייתה לפתוח את הקו גם לציבור הרחב, עם שלוש טיסות שבועיות ישירות שישווקו על ידי סוכני נסיעות, החל מ-5 בינואר, במחיר אחיד של 1,350 דולר למחלקת תיירים, 2,600 דולר למחלקת הפרימיום ו-5,400 דולר לביזנס, באמצעות חכירה רטובה של מטוס בואינג 777. מודל המחירים האחידים אמנם מאפשר וודאות עבור הזמנת כרטיסים ברגע האחרון, אך לא בהכרח מהווה בשורה אמיתית אל מול המחירים של אל על כאשר מזמינים כרטיס זמן רב מראש.

עם פרסום הפרטים על הטיסות במטה ההיי-טק ציינו כי הלו"ז לא סופי, וכי החברה תצא לדרך רק כשתדע על התחייבות של לפחות 35% מטעמן של חברות הייטק להשתתף ולרכוש כרטיסים לתקופת הפעילות. בינתיים, במטה ההייטק פעלו כדי לקדם את חכירת המטוסים, ולפי הערכות בענף, קוימו מגעים מול חברת תעופה פורטוגלית בשם יורו אטלנטיק איירווייז לטובת הפעלת מטוסים חכורים מסוג בואינג 777. אולם לפי דיווח באתר Ch-aviation, המנהל המסחרי הראשי של יורו אטלנטיק, ראול לארגו, ציין כי החברה אינה בקשר ישיר עם הלקוח הסופי ואינה יודעת אם מדובר ביוזמת טק אייר.

סוכני נסיעות עמם שוחחנו מדווחים כי במערכות ההפצה כיום אין אינדיקציות לכך שטק אייר אכן תמריא כמתוכנן. תכנון טיסות הוא תהליך שמתרחש חודשים מראש, כדי לתאם בין שדות תעופה, זכויות נחיתה, שימוש במטוסים ושיווק כרטיסים. טיסה שאינה מופיעה במערכות ההפצה של הסוכנים (GDS) סביר להניח שאינה קיימת, שכן תוספת טיסה פחות מחודש לפני מועד ההמראה נדירה מאוד מבחינה תפעולית ושיווקית.