ישראל תיכנס ל־2025 ללא תקציב מאושר. זו המשמעות

מדור המשרוקית של גלובס מתחדש ומציג פינה חדשה: המוניטור מבאר מושגים • אחת לשבוע נבאר מושגים מקצועיים מעולמות הממשל והמדיניות במטרה להעמיק את הידע ואת ההיכרות של הקוראים עם המערכת הציבורית • והפעם: מהו תקציב המשכי, וכמה זמן מותר לאחר באישור התקציב

מליאת הכנסת בעניין אישור תקציב 2024 / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת
מליאת הכנסת בעניין אישור תקציב 2024 / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

מדי שבוע נבאר מושגים מקצועיים מעולמות הממשל והמדיניות, המופיעים בהקשרים אקטואליים, במטרה להעמיק את הידע וההיכרות של הקוראים עם המערכת הציבורית והאופן שבו היא משפיעה על חייהם. המוניטור הוא שיתוף פעולה של גלובס והמרכז להעצמת האזרח. מדור המוניטור שעוקב אחר יישום החלטות ממשלה וחקיקות מתפרסם אחת לשבועיים בימי חמישי באתר גלובס 

המושג

תקציב המשכי: בשנה שנפתחת ללא תקציב מאושר, הממשלה רשאית להוציא 1/12 מהתקציב בשנה הקודמת

כמה זמן מותר לאחר באישור תקציב?

מדינת ישראל נמצאת עמוק בתוך דיוני התקציב. אך למרות תחושת הדחיפות, שר האוצר כבר הצהיר באופן רשמי שהשנה הקרובה תתחיל בלי תקציב מאושר. איך משרדי הממשלה ידעו כמה כסף מותר להם להוציא?

נתחיל ממושכלות יסוד. לכל שנת כספים (מ־1 בינואר ועד 31 בדצמבר), אמור להיות תקציב מדינה שנקבע בחוק. לכן, תקציב המדינה לכל שנה אמור להיות מאושר בכנסת עד סוף דצמבר. אלא שלא תמיד זה קורה. מדובר בשני תרחישים: לפי הראשון, הממשלה לא הספיקה להעביר את התקציב בכנסת בזמן - ואז יש לה אפשרות לאשר אותו עד שלושה חודשים אחרי תחילת השנה (סוף מרץ). אחרת, הכנסת מתפזרת ויוצאים לבחירות. התרחיש השני משקף סיטואציה בעייתית יותר, לפיו הכנסת התפזרה לפני שהועבר תקציב. במצב כזה, אפשר להעביר תקציב עד 145 ימים מיום כינון הממשלה.

כלומר, ייתכנו מצבים שבהם המדינה תמצא עצמה עמוק לתוך שנה ללא תקציב. לשם כך, נקבע מנגנון "תקציב המשכי". בכל חודש הממשלה רשאית להוציא סכום של 1/12 מתקציב שנה קודמת, מוצמד לממוצע שיעור הגידול באוכלוסייה בשלוש השנים הקודמות.

כיצד יחולקו הכספים?

הוצאות הממשלה בשנה כזו יהיו לפי סדר עדיפויות קבוע בחוק: תחילה התקציב יוקצה לקיום ההתחייבויות של המדינה מכוח חוקים, חוזים ואמנות. התקציב הנותר בכל חודש (כלומר 1/12 התקציב הקודם בניכוי הסכומים לקיום התחייבויות) ישמש את הממשלה להפעלת שירותים חיוניים ופעולות שנכללו בחוק התקציב הקודם, כולל שינויים שנעשו במהלך השנה. החוק אומנם קובע את סדר העדיפויות הראשי, אך התיעדוף בהקצאת התקציב הנותר אינו מפורט בו. אגף החשב הכללי באוצר מקצה את הכסף לפי סדר העדיפויות המפורט בחוק ולפי שיקול דעתו, והוא מתייעץ עם אגף התקציבים.

כמה החריג המצב היום?

בעשרים השנים האחרונות היו לא מעט מקרים שבהם הממשלה נאלצה להסתדר חודשים ארוכים עם תקציב המשכי. אלא שבשנים הללו נערכו בחירות, מה שעיכב את הלו"ז להעברת התקציב. כשלא היו בחירות, לרוב התקציב עבר לפני תחילת שנה, אם כי כבר נרשמו מקרים בהם הוא אושר ימים בודדים לאחר שהחלה. אם, בהתאם לצפי שר האוצר, התקציב יאושר במהלך ינואר, זו לא תהיה סטייה משמעותית מהכלל הזה.

לקריאה נוספת:
מבט על התקציב: תקציב המשכי, מרכז המחקר והמידע של הכנסת
בונים תקציב, אתר הכנסת
איך הממשלה עומדת בלו"ז העברת התקציב ביחס לקודמותיה? המשרוקית של גלובס