בישראל, כמו בכל העולם, קיים קשר הדוק בין השינויים בשוק הרכב החדש לבין שוק הרכב המשומש. תהפוכות עסקיות, טכנולוגיות ותחרותיות בעולם הרכב החדש או אפילו במותגים ספציפיים מביאות לירידה או לעלייה של מחירוני המשומשות בטווח הקצר והארוך.
● מכה לאוצר: רפורמת החניה תידחה ל-2027 ותחול על ערים גדולות בלבד
● האח הקטן והמכונית האירופאית שיורדת אל העם: החשמליות הזולות שבדרך לישראל
אולם, בשנתיים האחרונות נראה היה ששוק המשומשות הישראלי נע רק בכיוון אחד - כלפי מעלה. הסיבה המרכזית לכך לא הייתה הביקוש אלא ההשפעה המעוותת של מיסוי הרכב בישראל, שייקר את המכוניות החדשות ועימן גם את המשומשות.
גם 2025 נפתחת עם התייקרויות של הרכב החדש בשל עליית מסים, וכתוצאה מכך עם עלייה רוחבית במחירוני המשומשות. בענף טוענים כרגיל כי "משומשות זולות הן חלופה לחדשות יקרות" אבל בפועל נראה ש"הביטוח נגד ירידת ערך" של האוצר עתיד לאבד אפקטיביות בשל השינויים המואצים בשוק - בהם זינוק בהיצע המותגים והדגמים המתחרים, גידול בהיצע המשומשות החשמליות ושינוי בביקושים.
להביס את השיטה: כך תשמרו על ערך הרכב במכירה
על אף המורכבות של שוק המשומשות המקומי, יש מספר צעדים שעשויים להפחית את ירידת הערך בעת מכירת רכב משומש, אלה הם.
תזמון עיתוי המכירה: ברבעון הראשון בכל שנה נוצר "צונאמי" של היצע משומשות בשל החלפת עשרות אלפי רכב ליסינג ישנים בכלי רכב חדשים. ב־2025 ההיצע אפילו גדול יותר, מכיוון שהרבה לקוחות דחו את מכירת כלי הרכב המשומש שלהם מסוף 2024 לתחילת השנה, מתוך הנחה שהם יוכלו לרכוש רכב חדש במחירים שלפני העלאת המס ו"להרוויח" את עליית מחירוני המשומשות. אלא שכאשר עשרות אלפים מאמצים את אותו הפטנט נוצר "פקק" אדיר של משומשות והמחירונים נדחפים מטה. לפיכך עדיף לדחות את המכירה למחצית השנייה של השנה.
ניצול אופציית הטרייד אין: יבואני הרכב חווים מקרוב את התגברות התחרות ומנסים להשיג חדירה מהירה למותגים חדשים או לייצב את ערכי הגרט של המשומשות שלהם באמצעות עסקאות "קבל מחיר מחירון מלא בעת רכישת רכב חדש". עם זאת צריך לזכור, שיש לזה מחיר. לרוב ויתור על ההנחות על רכב חדש ורכישתו במחיר מלא. ועדיין, זה "אקזיט" זמין אם נתקעתם ללא מתעניינים.
לא "להוציא לרכב את המיץ": זה נכון לגבי כל רכב ובמיוחד לרכב חשמלי. אם התרגלתם למכור רכב משומש רק אחרי 100 אלף ק"מ (ורבים התרגלו), ייתכן שכדאי לכם לאמץ מחזור החלפה מהיר יותר.
לעשות "שיעורי בית" בעת רכישת הרכב: זה נכון תמיד, אבל במיוחד בשוק היפר תחרותי כמו שוק הרכב המקומי, שבו מתחרים עשרות מותגים לא מוכרים. בדיקת עומק ברשת של היצרן או הדגם עם פרטים כמו נוכחותו בשוקי היצוא, מכירותיו במדינת המקור ויציבות פיננסית יכולה להבטיח הפתעות לא נעימות בעת המכירה בעתיד.
חשמליות משומשות: עננים של חוסר ודאות
שוק החשמליות המשומשות נמצא בתחילת 2025 במצב מורכב בשל מספר סיבות, חלקן גלובליות ואחרות מקומיות. הסיבה העיקרית שמאיצה את ירידת הערך של החשמליות המשומשות היא שהשוק הזה עדיין לא הגיע לבגרות וליציבות בעולם.
אם משווים חשמלית מודל 2025 לחשמלית ממודל 2021, מגלים שדחיסות האנרגיה של הסוללות השתפרה משמעותית ועמה גם הטווח. גם היעילות האנרגטית השתפרה דרמטית וכך גם הביצועים והכיול של השלדות. במקביל חלה ירידת מחירים חדה במחירי הסוללות בעולם, מסביבות 160 דולר לקילוואט־שעה לפני ארבע שנים לכ־80 דולר לקילוואט־שעה כיום. המשמעות היא שאם בתחילת העשור היה צורך בסוללות ענקיות ויקרות כדי להשיג טווח ממוצע של 500 ק"מ, כיום אפשר לעשות זאת עם סוללות קטנות ובכלי רכב יותר זולים.
בעתיד המגמה הזו תעודד חשמליות משומשות בשל הוזלת החלפת הסוללות בתום חייהן, אבל בינתיים אנחנו רואים ירידה מהותית בביקוש לדגמים מתחילת העשור.
תורמת לכך גם העובדה שהנסועה בישראל גבוהה ביחס לעולם, ובמיוחד בחשמליות בשל פער העלות בהשוואה לרכב בנזין, שמעודד נסועת יתר בחשמליות. הנסועה השנתית הממוצעת בישראל היא כ־16 אלף ק"מ לשנה ברכב מבעלות פרטית וכמעט כפול מזה ברכב בבעלות ציים. זאת לעומת כ־12 אלף ק"מ בשנה בממוצע באיחוד האירופי. כלומר, חשמליות משומשות מתקרבות בישראל הרבה יותר מהר ל"מכסת הקילומטרים" שמכוסה באחריות היצרן על הסוללה (כ־150 אלף ק"מ בממוצע) וזה מאיץ את ירידת הערך.
איך תקטינו את ירידת הערך של המשומשת שלכם
תזמון המכירה
במחצית השנייה של השנה היצע המשומשות לרוב קטן יותר
טרייד־אין
חלק מהיבואנים נותנים מחיר מחירון מלא בעת רכישת רכב
שמירה על הרכב
קילומטראז' נמוך יעלה את סיכוי המכירה, במיוחד אם הרכב חשמלי
בנוסף היצע החשמליות המשומשות בישראל גדל. אם לפני שנתיים־שלוש ההיצע הטיפוסי בשוק היה פחות מ־5,000 משומשות חשמליות בשנה, הערכות עדכניות מדברות על מספר גדול פי שלושה ואולי אפילו פי ארבעה של משומשות שייפלטו לשוק ב־2025. זה אולי לא נשמע הרבה ביחס לכ־500 אלף עסקאות רכישת רכב משומש בשנה בישראל, אבל כמעט כל החשמליות המשומשות הן בנות שנה עד שלוש, כך שמשקלן בשנתון הרלוונטי גדול משמעותית.
התחרות: החדשות מאיימות על המשומשות
התחרות בשוק הרכב החדש והזינוק במספר הדגמים והמותגים משפיעים על המשומשות בכמה דרכים. הראשונה היא תחרות בין חדשות למשומשות שנוצרת כשיבואנים חדשים משיקים מותגים ודגמים אסטרטגיים באמצעות הטלת "פצצת מחיר" כדי ליצור מסת מכירות. כתוצאה, מתכווץ הפער בין מחיר המחירון (התיאורטי) של דגמים משומשים רבים לבין המחיר של דגמים חדשים. כלומר, יותר לקוחות פוטנציאליים ליד שנייה יעדיפו לרכוש רכב חדש או מאפס קילומטר.
השפעה נוספת היא עלייה בכוחם של הסוחרים הממוסדים בשוק המשומשות, בעיקר היבואנים וחברות הליסינג. ב־2024 הסוחרים הממוסדים גלגלו לשוק מסות של משומשות ורכבי "אפס קילומטר" בהנחות אגרסיביות בשל הצטברות של אלפי רכבים ובשל הצורך "לתמוך" במותגים באמצעות עסקאות טרייד־אין לנוכח התחרות המתגברת.
המשמעות היא, שמוכרים פרטיים של רכב משומש צריכים להתמודד מול היצע גדול ומוזל של גופי סחר עם משאבי שיווק ופרסום משמעותיים. כתוצאה, מתארך הזמן עד למציאת קונה ויש לחץ להורדת מחירים. זאת במיוחד בכלי רכב של מותגים שטרם הצליחו לבסס לעצמם מוניטין ארוך טווח בשוק המשומשות.
רכבי בנזין והייבריד: כבר לא "ביטוח ירידת ערך"
הביקוש לרכב בנזין משומש, כולל היברידיות ופלאג־אין, יציב יותר מאשר בפלח החשמלי. מחירי המכוניות בפלח הזה גם זכו בשנים האחרונות לדחיפה מהרגולטור, באמצעות עלייה של עשרות אחוזים במס הקנייה של היברידיות ופלאג־אין, וב־2025 גם באמצעות הקטנת הטבות המס הירוק. אלה יצרו מעין "ביטוח מפני ירידת ערך" שיוצר השפעה חיובית, על הנייר, על מחירי המשומשות. אך בפועל, למעט מותגים ודגמים ספציפיים, בעיקר מיפן וקוריאה, שנהנים מביקוש חזק בשוק היד השנייה, גם משומשות הבנזין נפגעות מהשינויים בשוק.
נזכיר, שלשוק נכנסים כיום דגמים סיניים חדשים עם מנועי בנזין, הייבריד ופלאג־אין עם יחס מחיר/מפרט שמנפץ את גבולות הסגמנטים הקיימים ומייצר אלטרנטיבה לרכב חדש, מגמה שרק צפויה להתגבר בשנתיים הקרובות. גם כאן גדל משמעותית הפער בין עליית המחירונים "הטכנית" של המשומשות לבין המחירים האמיתיים, שאותם מוכנים הלקוחות לשלם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.