יו"ר איגוד עובדי התחבורה עו"ד איל ידין, הכריז על סיום השביתה בנמל אשדוד, וקידום הפתרון בהדברות עם ההנהלה, שהסכימה לכך. היום בערב תתקיים פגישה ראשונית בין הצדדים לטובת הגעה להסכמות.
● סחורה ב־150 מיליון שקל תקועה: חשש ממחסור בפלדה בענף הבנייה
● הגרף שמראה: ישראל מתחילה לוותר על ההכנסות מבנזין
זאת לאחר שהבוקר ועד העובדים בנמל אשדוד, המאוגד בהסתדרות העובדים הכללית, הודיע על "צעדים ארגוניים", שבהנהלת הנמל כינו אותם "שביתה פראית". לטענת הוועד, הרקע לסכסוך הוא מתן קדימות של העובדים הזמניים במשמרות העבודה על חשבון העובדים הוותיקים.
מטעם ההסתדרות נמסר הבוקר כי "הנהלת נמל אשדוד לא עמדה בסיכומים אל מול ועד העובדים. בנמל אשדוד מתקיימים כרגע צעדים ארגוניים. אנשי הצוות המקצועי של איגוד עובדי התחבורה והנמלים נמצאים בדין ודברים עם ההנהלה וועד העובדים".
העובדים הזמניים גויסו לנוכח התורים התפעוליים שהחלו להיווצר מחוץ לנמל, שמתפקד במהלך המלחמה גם כנותן שירותים שונים לכוחות הביטחון.
בחודש אוקטובר האחרון, הודיע דירקטוריון הנמל על אישור גיוס של 85 סוורים זמניים, לתקופה של עד שנתיים, בהתאם להסכמים שנחתמו מול ההסתדרות.
מטעם הנמל נמסר אז כי "קליטת העובדים החדשים תאפשר לחברת הנמל להעניק שירות איכותי ללקוחותיו, על־ידי יצירת זמינות עובדים גבוהה יותר, ותתרום לקידום משמעותי של הנמל בהתמודדות עם התחרות ועם אתגרי התקופה הנוכחית. כמו כן, קליטת העובדים תסייע לנמל להתמודד עם צרכיו התפעוליים, ותאפשר מתן מענה רחב למספר רב יותר של לקוחות ואניות".
לטענת גורמים בנמל, הוסכם בהסכם מסגרת מול ההסתדרות על ויסות בין העובדים הזמניים והוותיקים בשיבוץ למשמרות העבודה, והעובדים אף קיבלו תמורה בשל כך, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.
"שביתה פראית ובלתי־חוקית"
מטעם נמל אשדוד נמסר הבוקר כי "ועד תפעול בנמל אשדוד פתח הבוקר בשביתה פראית ובלתי־חוקית, ללא התרעה מוקדמת ובניגוד להסכמים החתומים בין החברה להסתדרות, שגרמה להשבתת הפעילות בנמל. הנהלת החברה רואה את המהלך בחומרה רבה, ומתכוונת לפעול בכל האמצעים החוקיים הנדרשים להחזרת הפעילות לשגרה בהקדם. חברת הנמל אינה מתכוונת להשלים עם התנהלות כזו, ופונה כבר הבוקר לבית הדין לעבודה לטיפול בנושא".
גיוס כוח אדם נוסף הוא קריטי במאמץ לצמצם את התורים שהחלו להיווצר מחוץ לנמלי ישראל, שהוחמרו עם הפסקת האש בצפון. כך, הבוקר נרשמו 24 אוניות שממתינות מחוץ לנמל אשדוד ו-30 נוספות מחוץ לנמלים בצפון. על־מנת לצמצם את התורים, במשרדי הממשלה מודים שנדרש לקדם את ההסדרה בנמלים, במסגרתה יועברו גם שני רציפים נוספים אחד לנמל המפרץ ואחד לנמל הדרום, לטובת פריקת אוניות עם מטען כללי, כמו ברזל ועץ; זאת, כאשר כרגע הם פורקים בעיקר אוניות מכולה - שגם ככה מקבלים קדימות בתור התפעולי. עם זאת, ההסדרה עדיין לא הוחלה ונתקלת בהתנגדויות שונות.
כך, יבואני הפלדה מזהירים ממחסור בברזל בענף הבנייה, טוענים שסחורה בשווי של 150 מיליון שקל צפה בפקקים בנמלים, ודורשים מהמדינה להגיע להסדרה בנמלים. במכתב ששלחו יבואני הפלדה באמצעות עו"ד רז נזרי למשרדי הממשלה, הם טענו שהעיכוב בפריקת הברזל יביא למצוקה בענף הבנייה, זאת למרות שקבלנים עמם שוחח גלובס לא העלו קושי כזה כעת. אולם, המחסנים עדיין מלאים וההשלכות יכולות להיות עתידיות. במכתבם' דורשים היבואנים לפתוח את הרציפים הנוספים בנמלי המפרץ והדרום, ולשנות את נוהלי התור התפעולי בנמלים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.