ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ג') שינוי בתקנות רואי החשבון, שעתיד לשנות דרמטית את הפרקטיקה הנהוגה בשוק ראיית החשבון בעת החלפת רואי חשבון במהלך תקופת הביקורת.
בלב השינוי עומדת הוראה המבטלת את הדרישה הקיימת כיום לקבל את הסכמת רואה החשבון המוחלף למעבר של הלקוח לרואה חשבון חדש. במקביל הובהר על-ידי מועצת רואי החשבון כי רואה החשבון המוחלף לא יוכל לעכב את החלפתו במקרה של סכסוך כספי בינו לבין הלקוח.
כעת השינוי חוזר לשולחן של שר המשפטים יריב לוין לחתימתו, וייכנס לתוקף 30 יום לאחר מכן.
● לפטר את רואי החשבון בקלות? התוכנית החדשה שמסעירה את הענף
● לשכת רואי החשבון עתרה נגד ההחלטה לחייבה להירשם כחברה לתועלת הציבור
עד כה נדרשה הסכמה של רואה החשבון היוצא כדי לאפשר מעבר לקוח לרואה חשבון חדש. מתן שירות ללקוח של רואה חשבון אחר ללא הסכמתו היווה התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע. התיקון שעבר מבטל את הדרישה להסכמה למעבר לקוח, תוך החלפתה בחובת יידוע.
במטרה לשמור על האתיקה המקצועית, רואה החשבון החדש יידרש לוודא כי אין מניעה מקצועית, משפטית או אתית למתן שירותים ללקוח החדש, לרבות סיבות המתנגשות עם החובות של רואה חשבון או עומדות נגד הדין, הכללים, התקנים והנהלים המקובלים במקצוע.
בנוסף, ועל-מנת לעודד שיתוף-פעולה ומעבר מידע בין רואי החשבון במסגרת מעבר לקוח, נקבע כי אי-מתן מענה תוך 21 ימים מצד רואה החשבון הקודם ייחשב להתנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע.
פגיעה בלתי מידתית בחופש ההתקשרות
הרקע לדרישה הקיימת כיום בתקנות רואי החשבון - לקבל את הסכמת רואה החשבון המוחלף למעבר לחדש - היה החשש כי לקוחות יפטרו את רואה החשבון שלהם בכל פעם שהדוח לא ימצא חן בעיניהם, או שרואי החשבון "ייכנעו" לדרישות לא לגיטימיות רק כדי שלא יוחלפו.
בדברי ההסבר להצעת החוק החדשה שעברה נכתב: "ייחודם של שירותי ראיית החשבון בכך שתוצריהם אינם מיועדים לשימוש הגורם אשר משלם בעדם, כי אם לגורמים חיצוניים, פרטיים וציבוריים, אשר עושים שימוש בדוחות הכספיים ובחוות-הדעת הניתנות בגינם. בשל מבנה ייחודי זה, קיים חשש ממעברים של לקוחות שמטרתם להימנע מהגשת דוחות כספיים שאינם לרוחו של הלקוח או לניסיונות ל'קניית' חוות-דעתו של רואה החשבון על-ידי הגורם המבוקר".
ואולם לגישת מועצת רואי החשבון במשרד המשפטים, התקנה הנוכחית אינה מביאה בחשבון את חשיבותה של תחרות בריאה לצורך שימור רמתו הגבוהה של מקצוע ראיית החשבון, מניעת פגיעה בלתי מידתית בחופש העיסוק של רואי החשבון ובחופש ההתקשרות של לקוחותיהם לשם חיזוק עיקרון אי-התלות.
ההסדר החדש גובש בעקבות פנייה של רשות התחרות בעניין מקצועות שונים המוסדרים על-ידי משרד המשפטים וביטול כלל דומה של לשכת עורכי הדין. התיקון לחוק נועד ליצור איזון בין האינטרסים המנוגדים של התחרות אל מול החשש מ"קניית" דוחות. על-פי התיקון, עם סיום תקופה זו, יוכל המבוקר לעבור לטיפולו של רואה חשבון אחר, ללא צורך בקבלת הסכמתו של הקודם. כאמור על-פי התיקון, מעבר שמתבצע שלא בתקופת הביקורת יהיה חייב ביידוע בלבד מצד רואה החשבון החדש לרואה החשבון המוחלף. רק לאחר מתן ההודעה ווידוא כי אין מניעה לתת שירות ללקוח החדש, הוא יוכל להתחיל לתת שירותים ללקוח.
בדיון בוועדת החוקה הבהירה נציגת מועצת רואי החשבון כי עצם קיומו של סכסוך כספי בין הלקוח ובין רואה החשבון המסרב לא ייחשב כנימוק סביר להתנגדות למעבר.
זו אינה הפעם הראשונה שהתיקון עלה על סדר היום. טיוטת התקנות פורסמה להערות הציבור לראשונה ביוני 2018 ושוב בנובמבר 2018, ולשכת רואי החשבון התנגדה לקידומה, בטענה כי הסרת המגבלות על החלפת רואי החשבון עלולה ליצור נזק משמעותי לעבודת הביקורת. עם פרסום הצעת החוק הביע גם נשיא הלשכה הנוכחי, רו"ח חן שרייבר, התנגדות לתיקון, אך כאמור התיקון אושר היום על-ידי ועדת החוקה.
ממועצת רואי החשבון נמסר כי "התיקונים נעשו תוך בחינה מקצועית שכללה שיח עם נציגי לשכת רואי החשבון ומועצת רואי החשבון ועל סמך מחקר השוואתי שבחן את ההסדרים המקובלים בעולם".
לדברי מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, איתמר דוננפלד, "התיקונים שאושרו יאפשרו לעודד תחרות הוגנת ולהקל על תהליכים בירוקרטיים, תוך שמירה על הסטנדרטים האתיים הגבוהים שמאפיינים את המקצוע. מהלך זה הוא פרי עבודה מאומצת ושיתוף-פעולה רחב-היקף, שמטרתו לייצר סביבה מקצועית, עדכנית, תחרותית ומקצועית יותר".
רואי חשבון יוכלו לפרסם סרטונים ברשתות חברתיות
התיקון עבר במסגרת שורת תיקונים לתקנות רואי החשבון, שקידם סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, אשר גובשו בעקבות הצעה של מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, איתמר דוננפלד, על בסיס עבודת מטה שבוצעה בלשכה המשפטית של משרד המשפטים בראשותה של עו"ד לאה רקובר ובאגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, בראשותו של עו"ד עמיר הרן.
תיקון נוסף שעבר הוא עדכון כללי הפרסומת המותרת של רואי החשבון, במטרה להתאים את כללי הפרסומת החלים על רואי החשבון להתפתחות הטכנולוגית והשיווקית בענף, כך שיתאפשר לרואי החשבון להרחיב את מאגר לקוחותיהם באופן תחרותי, ללא חסמים עודפים, תוך שמירה על כבוד המקצוע.
עד כה, רואי חשבון הורשו לפרסם את שירותיהם רק בעיתון ובדיוור ישיר, ונאסר עליהם לפרסם בדרך אלקטרונית למעט אתר האינטרנט שלהם. התכנים שהורשו לפרסם היו מוגבלים בעיקר למידע עובדתי הנוגע לעיסוק, הכשרתו ותאריו של רואה החשבון.
התיקון מרחיב את אפשרויות הפרסום והשיווק העומדות בפני רואי החשבון, לרבות פרסום באינטרנט וברשתות החברתיות. רואי חשבון יהיו רשאים לפרסם מידע עובדתי, לרבות ניסיון מקצועי, תארים, תחומי התמחות, מאמרים שכתבו, פעילות התנדבותית, שירותים נלווים של רואה החשבון, דרכי התקשרות ועוד. התיקון אף מתיר במפורש לרואי חשבון להשתמש בתמונות, באיורים גרפיים ובסרטונים, לרבות ראיונות וסרטי תדמית.
התקנות בנוגע לפרסומת מתפרצות, כך נראה, לדלת פתוחה, שכן בשנים האחרונות יותר ויותר רואי חשבון החלו להעלות תכנים מצולמים לרשתות החברתיות. כך למשל, בדומה לבעלי מקצועות פיננסיים נוספים (יועצי מס, יועצי משכנתאות ועוד), ניתן כיום למצוא רואי החשבון רבים שמעלים סרטונים לרשת הטיקטוק בניסיון להנגיש נושאים מקצועיים "כבדים" ב-30 שניות לציבור.
לדברי שר המשפטים יריב לוין, "המהלך מהווה בשורה של ממש לענף ראיית החשבון ולמשק הישראלי כולו. מדובר בצעד משמעותי לשיפור ולמודרניזציה של ענף ראיית החשבון בישראל, המשקף מדיניות של פתיחות כלפי חדשנות טכנולוגית. אני משוכנע שהתיקונים יהוו בסיס לחדשנות, הן לטובת המקצוע, והן לטובת כלל הציבור".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.