החברה הרוסית ששוקלת לנחות ברמון והמדינה שרוצה שנגיע אליה

שדה התעופה רמון פותח את שעריו לטיסות בינלאומיות, וכעת חברה רוסית מזהה את הפוטנציאל • באל על פותחים קו חדש לאלבניה ומסיטים את המטוסים מרוסיה ליעדים אחרים • וגם: רוצים לבקר בבריטניה? זו דרישת התשלום החדשה • חדשות התעופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
החברה הרוסית ששוקלת לנחות ברמון והתמריץ שהמדינה נתנה בעבר

בחברת תעופה רוסית זיהו את הפוטנציאל לטוס לשדה התעופה רמון ושוקלים להתחיל להפעיל קו חדש וישיר אליו. לפי ההערכות, מדובר בחברת התעופה רד ווינגס שפעלה בארץ ברציפות לאורך המלחמה ובעבר כמעט החלה לפעול בקו.

נזכיר כי בשבוע האחרון חברת התעופה ישראייר הודיעה על הפעלת טיסות בינלאומיות בין שדה התעופה רמון לאתונה החל מפברואר הקרוב לפרק זמן של חודשיים. בכך היא הופכת לחברה הראשונה שמחזירה את הפעילות הבינלאומית לנמל התעופה המנומנם בדרום הארץ. כעת עולה שאלה האם חברות נוספות כמו החברה הרוסית ילכו בעקבותיה. 

חברות התעופה הזרות קיבלו את ההטבה שדרשו, אך אינן ממהרות לחזור לישראל
גם ישראייר משיקה מבצע: סימני השאלה בהטבות של חברות התעופה
חברות התעופה הישראליות בוחנות הפעלת טיסות לארה"ב. האם המונופול של אל על יישבר?

בשנים שלפני מגפת הקורונה, משרד התיירות נקט צעד חריג כדי לעודד חברות תעופה להשיק קווים לנמל התעופה רמון: תמריץ כספי. מדובר במודל חריג בהשוואה למדינות אחרות שמנסות למשוך תיירים, שכן הסכומים שהוצעו בישראל היו גבוהים משמעותית, פי עשרה מהשקעה מקבילה במדינות אחרות. לפי הנוהל, כל חברת תעופה שהפעילה קו ישיר לרמון קיבלה 60 אירו עבור כל נוסע שנחת באילת.

עם זאת, לאחר תקופה, שר התיירות חיים כץ החליט להפסיק את הסבסוד לטיסות הלואו קוסט לרמון. ההחלטה נבעה מההבנה שהתוכנית נכשלה במטרה המקורית שלה להביא תיירים זרים לעיר, כאשר בפועל היא שירתה בעיקר את תושבי אילת ולא הצדיקה את ההשקעה הציבורית הגדולה.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, בשדה התעופה רמון פעלו 45 טיסות שבועיות לחו"ל עד לפני הקורונה. בין החברות שפעלו היו בו בלטו חברות הלואו קוסט וויזאייר, ריינאייר וטראנסוויה, שהמריאו ליעדים באירופה בהם פריז, רומא ווינה. ניתן היה להמריא מהשדה אפילו להלסינקי באמצעות חברת תעופה פינית בשם פינאייר. עם ההתאוששות מהמגפה, ישראייר הפעילה לזמן קצר טיסות לאיסטנבול בירת טורקיה, וארקיע הפעילה טיסות ללרנקה ולבטומי, בשעה שחברות התעופה הזרות לא מיהרו לשוב.

אלא שגם החברות הישראליות ויתרו על הפעילות די מהר. ארקיע למשל, הודיעה בקיץ 2022 כי תסגור את הקווים ללרנקה ולבטומי שנסגרו לאחר חודשיים בשל תפוסות נמוכות וחוסר כדאיות כלכלית. לטענת החברה, הנתיב לחו"ל מחייב חזרה למרכז ואז יציאה מערבה - מה שהאריך את הטיסות בכ-20 דקות והפך את הקווים ללא אפקטיביים. ישראייר הודיעה על ביטול הקווים שהפעילה בשל חוסר בביקוש. 

בחברות התעופה הזרות טראנסוויה ורד ווינגס תכננו להתחיל לטוס לרמון בסוף אוקטובר 2023, אך אירועי ה-7 באוקטובר טרפו את הקלפים. כיום אייר חיפה, ארקיע וישראייר הן החברות היחידות שפועלות בשדה התעופה רמון ובטיסות פנימיות בלבד שממריאות משדה התעופה בחיפה ומנתב"ג.

החברה הישראלית שמחליפה את רוסיה ביעדים אחרים

ואם כבר מדברים על רוסיה, נזכיר כי בשבוע שעבר הודיעה חברת התעופה אל על כי היא מפסיקה את טיסותיה בקו תל אביב-מוסקבה עד לסוף חודש מרץ 2025. ההחלטה התקבלה על רקע אירוע התרסקות המטוס בו נהרגו 38 בני אדם. באותה התקרית, מטוס של חברת אזרבייג'ן איירליינס שטס מבאקו לגרוזני, צ'צ'ניה, נאלץ לסטות ממסלולו עקב פעילות של מערכות הגנה אווירית רוסיות שזיהו את המטוס כגורם עוין. המטוס ניסה לנחות מספר פעמים בגרוזני, אך בשל התנאים הופנה לנחיתת חירום באקטאו, קזחסטן, שם התרסק.

כעת, באל על מסיטים את המטוסים ליעדים אחרים, במטרה לתגבר יעדים מבוקשים. בין היעדים שהחברה החליטה לתגבר נמנות גם וינה ופרנקפורט, אליהן אל על קיבעה את מחירי הכרטיסים במחלקת התיירים.

זו רשימת היעדים המלאה:

וינה: מ-5 ל-6 טיסות שבועיות

פרנקפורט: מ-6 ל-8 טיסות שבועיות

פריז: מ-23 ל-25 טיסות שבועיות

ציריך: מ-7 ל-9 טיסות שבועיות

מינכן: מ-5 ל-6 טיסות שבועיות

המדינה שתוכלו לטוס אליה ישירות

לאחר המדינה המוסלמית השיעית אזרבייג'ן שניסתה למשוך תיירים ישראלים במהלך השנה האחרונה, יש מדינה נוספת שבקרוב ניתן יהיה לטוס אליה ישירות, ומעודדת הגעה של תיירים ישראלים: אלבניה, מדינה חילונית עם רוב מוסלמי.

חברת התעופה הישראלית סאן דור מקבוצת אל על משיקה קו טיסות סדיר חדש לטירנה שבאלבניה, שנמצאת במרחק שעתיים וחצי טיסה בלבד. הטיסות יופעלו שלוש פעמים בשבוע החל מסוף מרץ הקרוב.

לפי בדיקת גלובס באתר אל על, ניתן לרכוש כרטיסי טיסה לאלבניה במחיר השקה (מסוג LITE כולל טרולי ותיק גב) החל מ-279 דולר. לפי הנחיות המטה לביטחון לאומי, נכון להיום אלבניה נחשבת למדינה בטוחה לישראלים.

ראש ממשלת אלבניה, אדי רמה, פרסם ברשת X (טוויטר לשעבר): "אלה חדשות נפלאות לחיזוק הקשרים בין ישראל לאלבניה! טיסות ישירות לא רק שהופכות את הנסיעה לנוחה יותר, אלא גם פותחות דלתות להחלפת תרבויות, תיירות והזדמנויות עסקיות. הקשר ההיסטורי בין שתי המדינות, כולל תפקידה ההרואי של אלבניה בהצלת יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, מהווה בסיס לחיבור עמוק יותר. עידוד ישראלים לחקור את הנופים המדהימים של אלבניה, המסורות התוססות והכלכלה המתפתחת שלה, ללא ספק יחזק חברויות ושיתופי-פעולה. עתיד משותף של שיתוף-פעולה וכבוד הדדי יכול להוביל להזדמנויות יוצאות דופן עבור שתי המדינות. הנה לעוד זיכרונות בלתי נשכחים ולחברות משגשגת. תודה לאיש יוצא דופן, מנהיג מעורר השראה וחברי היקר, יצחק הרצוג, על כך שהביא עמו לאלבניה קבוצה מרשימה של יזמים ישראלים ועל דבריו המעודדים לקהילה העסקית היהודית, שקוראים להם לראות באלבניה כארץ אחווה והזדמנויות". 

רוצים לבקר בבריטניה? זו הדרישה החדשה

החל מהיום, ישראלים שמתכננים לבקר בבריטניה נדרשים להגיש בקשה מקוונת לאישור כניסה באמצעות מערכת ה-ETA (Electronic Travel Authorization). דרישה זו חלה על כל האזרחים הישראלים, למעט בעלי אזרחות בריטית או אירית, וכן על מקרים נוספים הפטורים בהתאם לסוג אשרת הכניסה שברשותם.

התהליך כולל הגשת בקשה מקוונת באתר הרשמי של הרשויות הבריטיות, בעלות של כ-47 שקל. האישור המתקבל תקף למשך כשנתיים.

לצורך הגשת הבקשה יש להצטייד בדרכון בתוקף, פרטי הנסיעה המתוכננת, כתובת דואר אלקטרוני לקבלת האישור ותמונות של הדרכון והפנים.

מרגע שליחת הבקשה, האישור יתקבל בתוך כשלושה ימים. מומלץ לעקוב אחר עדכונים ושינויים בתהליך הבקשה באתר הרשמי של הרשויות הבריטיות.

מארגני התיירות הנכנסת לישראל פונים לארגוני יהודיים בארה"ב בתקווה שיחזירו את החברות האמריקאיות

חודשים ארוכים שבהם חברות התעופה האמריקאיות לא מגיעות לישראל נותנים את אותותיהם, ובלשכת מארגני התיירות דוחפים לפתרון משלהם. בשבוע שעבר פנתה לשכת מארגני התיירות הנכנסת בישראל, המייצגת כ-150 חברות ועמותות העוסקות בפיתוח תיירות נכנסת, במכתב רשמי ליו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב (Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations) ולמנהלים ודירקטוריונים של ארגונים יהודיים מובילים בארה"ב.

הנמענים כוללים גורמים מרכזיים בקהילה היהודית האמריקאית בעלי השפעה משמעותית גם בזירה הקהילתית וגם בממשל האמריקאי. במכתב, קוראים המארגנים לאותם ארגונים לנצל את השפעתם בקהילה היהודית ובממשל האמריקאי כדי לעודד את חברות התעופה האמריקאיות לשוב ולחדש את קווי התעופה לישראל.

בלשכת מארגני התיירות הנכנסת מאמינים כי הארגונים היהודיים בארה"ב יכולים להיות הגורם שיפתור את הפלונטר. במכתבם הם מבקשים מאנשי הקהילה לפנות ישירות לחברות התעופה ולשכנע אותן לשקול מחדש את החלטתן.

"אנו מודעים לכך שיש עניין רב ומוטיבציה בקרב נוסעים אמריקאים, יהודים ונוצרים כאחד, לבקר בישראל בעתיד הקרוב", נכתב בפנייה. "עם זאת, פוטנציאל זה לא יוכל להתממש ללא חידוש הטיסות על-ידי חברות התעופה האמריקאיות".

מעבר להשלכות הכלכליות, שיקום הקווים מארה"ב הוא קריטי, שכן מבחינה עונתית חברות תעופה מתכננות את לוחות הזמנים שלהן חודשים מראש. אם לא יצליחו להחזיר אותן עכשיו, בישראל עלולים לפספס את הטיסות בעונת הקיץ - עונה שבה התיירות הנכנסת משגשגת במיוחד.

"תמיכתכם בעניין זה לא רק תסייע להחייאת התיירות הנכנסת, אלא גם תתרום תרומה משמעותית להתאוששות הכלכלית הרחבה של ישראל. מטרה משותפת זו קרובה ללב כולנו, ויש לה חשיבות אסטרטגית ארוכת-טווח ליחסי ישראל-ארה"ב", נכתב.

עוד שלושה דברים שקרו בענף:

● משרדי הממשלה אישרו תקציב של מאות מיליוני שקלים להקמת מחלף נתב"ג מערב, אשר ישמש כשער כניסה ראשי לנמל התעופה בן גוריון. המחלף החדש, שצפוי לחסוך לנוסעים כ-10 ק"מ בנסיעה, יקצר את הדרך לנמל התעופה מכיוון כביש תל אביב-ירושלים ויקל על עומסי התנועה בכביש 1 בין חב"ד לנתב"ג. עלות הפרויקט, המוערכת בכמיליארד שקל, מתחלקת בין עבודות שמתבצעות בימים אלה על-ידי נת"י לבין חלק נוסף שיבוצע במכרז שתפרסם בקרוב רשות שדות התעופה. צפי הפתיחה למחלף: כארבע שנים.

● היום תשוב לישראל חברת התעופה אייר סיישל, לאחר חודשים שלא פעלה בארץ. החברה הודיעה על חזרה לישראל זמן קצר אחרי כניסתה של הפסקת האש לתוקף.

● משרד התחבורה האמריקאי קנס את חברת התעופה ג'ט בלו איירווייס ב-2 מיליון דולר בשל "איחורים כרוניים" בארבעה קווים פנימיים בארה"ב, צעד תקדימי בו קנס הוטל על חברת תעופה במדינה עקב בעיות בלוחות הזמנים.