אם חברת התעופה הזו אכן תחזור לנתב"ג, כל מה שהכרנו עומד להשתנות

חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס הפסיקה את הפעילות בישראל עם פרוץ המלחמה, אך היא החליטה לשמור על הסלוטים שלה בנתב"ג • עפ"י ההערכות, במהלך מרץ תידרש החברה להכריע האם היא חוזרת לפעילות בישראל

מטוסים של טורקיש איירליינס / צילום: Shutterstock
מטוסים של טורקיש איירליינס / צילום: Shutterstock

חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס הפסיקה את פעילותה בישראל עם פרוץ המלחמה באוקטובר 2023. למרות זאת, חברת התעופה החליטה לשמור על הסלוטים שלה בישראל. בעולם התעופה, סלוטים - חלונות הזמן המאפשרים המראות ונחיתות בנמלי תעופה - הם משאב יקר־ערך ואחד הנכסים החשובים ביותר לחברות תעופה. שמירת הסלוטים אפשרה לטורקיש לשמר את זכותה לפעול בנתב"ג.

אבל, אם חברת התעופה לא תשתמש בסלוטים ששמרה לקיץ הקרוב, היא מסתכנת באובדנם.

חברת לואו קוסט גדולה בדרך חזרה לישראל, אבל יש לה תנאי אחד
איך אנשים שורדים אסונות תעופה שהורגים כמעט את כל השאר?

שמירת הסלוטים על־ידי חברות תעופה זרות אינה חריגה. חברות תעופה רבות שהפסיקו לפעול בישראל בחרו לשמר את הסלוטים, אך המקרה של טורקיש איירליינס שונה במעט. כחברה ממשלתית, החלטותיה מושפעות מהשיקולים של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. על כן סביר שטורקיש לא תממש את הסלוטים שלה מסיבות פוליטיות. כך, עם פרוץ המלחמה, וכחלק ממדיניות ההזדהות עם חמאס, הופסקה פעילות החברה בנתב"ג, ועד כה אין צפי ממשי לחזרתה.

בימים אחרים: החברה הרביעית בגודלה בנתב"ג

היעדרה של טורקיש מורגש היטב בנתב"ג. על־פי נתוני רשות שדות התעופה, במהלך חודשי הקיץ של 2023, החברה הייתה בין המובילות בפעילותה בנמל. עד ה־7 באוקטובר 2023 הפעילה טורקיש למעלה מ־10 טיסות יומיות בקו תל אביב־איסטנבול.  

ביולי ובאוגוסט 2023, למעלה מ־5% מהנוסעים בטיסות הנכנסות והיוצאות לישראל עשו זאת עם טורקיש, מה שהפך אותה לחברת התעופה הרביעית בגודלה בנתב"ג באותה תקופה. 

על־פי ההערכות, במהלך חודש מרץ תידרש החברה להכריע האם היא חוזרת לפעילות בישראל - ואם כן, באיזה היקף. ההערכות הן שגם אם היא תחזור, הפעילות תצטמצם לשליש בלבד מהיקפה הקודם. כלומר רחוק מחזרה לפעילות מלאה כפי שהיה לפני המלחמה. שמירת הסלוטים עד כה מעידה על כך שהדלתות עדיין פתוחות, אך שאלת המימוש נותרת תלויה באוויר.