שנת 2025 נפתחת במגמת ירידה בהכנסות כמעט בכל ענפי המשק הבולטים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי הענף היחיד שרשם עלייה השבוע הוא האופטיקה

חודש ינואר מתאפיין במגמת ירידה בהכנסות / צילום: Shutterstock
חודש ינואר מתאפיין במגמת ירידה בהכנסות / צילום: Shutterstock

החורף השחון, יוקר המחיה והתקופה שאחרי מבצעי סוף השנה הובילו לכך שחודש ינואר 2025 מתאפיין בירידה בהכנסות כמעט בכל הקטגוריות, למעט ענף האופטיקה, שעלה ב־9% - כך עולה ממדד הפניקס גמא, שבדק את מחזורי הקניות השבועיים (5-11.1.25).

בלעדי | הקיצוץ הבא של האחים אמיר בשופרסל
כך משתנה עולם הפודקאסטים הישראלי: פחות מאזינים ברכב, ויותר צופים בבית

לפי המדד, נראה כי הציבור רוכש פחות בעקבות הגזירות הכלכליות ועליית המחירים, ולכן ברוב המקרים הירידה היא לא רק בהשוואה לשבוע הקודם אלא גם מול השנה שעברה, בשיאה של המלחמה.

הירידה הגדולה ביותר נרשמת בענף החשמל, שבו עליית המע"מ משמעותית יותר לעומת שאר הענפים - מחזור הקניות השבוע נמוך ב־35% לעומת השבוע הקודם.

ירידה משמעותית נרשמת בענף האופנה: על אף המאמצים השיווקיים של הרשתות שכוללים את המשך המבצעים עם הנחות של עשרות אחוזים, נרשמה ירידה חדה של 31% במחזור הקניות לעומת השבוע הקודם. בהשוואה לשנת 2024, נרשמה ירידה של 15% במספר הרכישות שבוצעו בענף.

גם ענף בתי הקפה והמסעדות רשם השבוע ירידה של 16% במחזור הקניות, ונראה כי המצב הכלכלי גורם לרבים להוציא פחות על בילויים שנחשבים למותרות. גם כאן מדובר בירידה לעומת השבוע המקביל אשתקד, כשישראל הייתה תחת איומי טילים, מה שמחדד אולי את עומק המשבר.

"שנת 2025 נפתחה בירידות משמעותיות בענפי הצריכה, הפנאי והבילוי במשק, על אף מבצעי סוף שנה שחדרו והעמיקו גם לתוך השנה הנוכחית", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

לדבריו, "הציבור מכווץ את הקניות שלו לאור הגזירות הכלכליות ועליית המחירים, ומעניין לראות האם מדובר בשינוי מגמה ממשי אל מול תוצאות השיא שהמשק חווה בשנת הקודמת".