זינקה ב-20% בשבוע: זוהר לוי מסתער על מניית תשתיות האנרגיה

הסיבה שבגינה קפץ מחיר המניה של בז"א היא פעילות בעל המניות הגדול, חברת הנדל"ן סאמיט שבשליטת זוהר לוי • סאמיט מסרה למשקיעים כי ההנהלה שלה "תפעל לרכישת מניות של בית זיקוק אשדוד, בתנאים לפי שיקול דעתה"

בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ
בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ

מניית בית זיקוק אשדוד (בז"א ), הנסחרת ללא גרעין שליטה, שוברת היום רצף של שלושה ימי עליות ויורדת במסחר. עם זאת מתחילת השבוע עלתה המניה ב-20%, למחיר המגלם לה שווי שוק של כ-800 מיליון שקל. נראה כי האירוע המרכזי שמקפיץ את מחיר המניה הוא פעילות של בעל המניות הגדול בבז"א, חברת הנדל"ן סאמיט שבשליטת ובראשותו של זוהר לוי. ביום רביעי דיווחה סאמיט כי תפעל לרכישת מניות בז"א לאחר תוכנית שאישר לה דירקטוריון החברה בתחילת השבוע.

לקחו מיליארד שקל הביתה: האקזיט של האחים שפירא בענקית התשתיות 
בדיקת גלובס | אנליסט בראש, אלטשולר בתחתית: איפה עשה הכסף שלכם הכי הרבה בשלוש השנים האחרונות?
זו לא הייתה שנה מדהימה לחוסכים בחברות הביטוח, למעט כוכבת אחת

סאמיט מסרה למשקיעים כי ההנהלה שלה, בראשות אמיר שגיא, "תפעל לרכישת מניות של בית זיקוק אשדוד, בתנאים לפי שיקול דעתה". הרכישה תבוצע בחלקים שווים על ידי סאמיט, ובעל השליטה לוי ובתנאים זהים. "מובהר כי היקף הרכישות של מר לוי הוגבל בסכום שהוגדר על ידו לחברה. עוד מובהר כי החברה לא התחייבה להיקף רכישות כלשהו וכי כל רכישה ותנאיה היו לשיקול דעתה המוחלט", ציינה סאמיט בהחלטה. 

התוצאות כבר ניכרות בשטח. היום דיווחה בז"א כי סאמיט רכשה נתח מניות בהיקף של כ-31 מיליון שקל או 580 אלף מניות (לפי שער של 53.19 שקל למניה, נמוך ב-17% ממחיר המניה הנוכחי בבורסה (חמישי, בבוקר). עוד דווח כי מחצית מהסכום נרכש ישירות על ידי לוי. כתוצאה מכך זינק שיעור החזקת סאמיט (ולוי) מ-8.2% מהון מניות בז"א ל-12.9% כעת. לפי שעה היא בעלת המניות הגדולה ביותר בבז"א, כאשר הבאה בתור היא חברת שפיר הנדסה שבשליטת האחים שפירא שמחזיקה ב-10%

מניית בז"א עדיין ירדה ב-19% בשנה החולפת, למרות העלייה מתחילת השבוע. לפני כשנתיים פוצלה בז"א מחברת תחנות הדלק והסופרמרקטים - פז . בז"א כאמור מפעיל את בית הזיקוק באשדוד, כאשר התפוקה שלו נשחקה במהלך השנה שחלפה בשל השפעות המלחמה. לפי ההנהלה בסיכום הרבעון השלישי אשתקד, צוין כי מיעוט חברות התעופה הזרות המגיעות לארץ מקטין את הביקוש לדלק סילוני (דס"ל), לצד זאת נרשמה התייקרות במחירי הביטוח ותובלת הסחורות. תפוקת בז"א עמדה על 1,040 טונות ברבעון השלישי אשתקד, עלייה מול 963 טון ברבעון האחרון של 2023 (אז פרצה המלחמה), אך רמה נמוכה בכ-11% ביחס לתפוקה ברבעון השלישי של 2023 (1,170 טונות).