לא רק גזירות: רשות המסים תאריך הטבה לחלק מהרכבים הצמודים

רשות המסים מגבשת עדכון מקיף להטבות שווי השימוש ברכב צמוד מופחת פליטה, ולפי הערכות, היא תשאף להגדיל אותן, בשל התייקרות כלי הרכב "הירוקים" • מותג הפרימיום של צ'רי שצפוי להגיע לארץ • וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC תחזור השנה לישראל • השבוע בענף הרכב

רכבים חשמליים בטעינה / צילום: Shutterstock
רכבים חשמליים בטעינה / צילום: Shutterstock

רשות המסים מגבשת בימים אלה עדכון מקיף להטבות שווי השימוש ברכב צמוד מופחת פליטה. מטרת הטבות אלה לעודד מעבר של עובדים לכלי רכב "ירוקים", ובמסגרתן מס שווי השימוש החודשי מופחת כיום ב-1,310 שקל בחודש לרכב חשמלי, ב-1090 שקל לחודש לרכבי פלאג-אין וב-540 שקל ברכב היברידי מלא (נכון ל-2025).

איך רשימת "הסיניות הצבאיות" של ארה"ב תשפיע על שוק הרכב?
מבחן דרכים | היא אומנם לא מכונית זולה, אבל יש לה ממדים נדיבים וטווח מרשים
הנתונים שמראים: גניבות הרכב זינקו, והחדשות הרעות עוד לא הגיעו

הסכומים מופחתים ממס שווי השימוש החודשי שמשלמים העובדים בגין רכבם הצמוד כחלק ממס ההכנסה. שווי השימוש מחושב כ-2.48% ממחירון היבואן הרשמי של הדגם.

ואולם, ההטבות הנ"ל קיימות מתוקף הוראת שעה זמנית, והן אמורות לפקוע בסוף 2025 אם לא יחודשו. המשמעות היא, שעובדים רבים, שבוחרים ב-2025 בדגם "ירוק" כרכב צמוד, עשויים לגלות בינואר 2026 כי עלות שווי השימוש שלהם התייקרה בין כ-6,500 שקל לשנה לרכב היברידי ועד 16 אלף שקל כמעט לרכב חשמלי.

למנוע "בריחה" מרכב ירוק

העדכון החדש נועד למנוע מצב של חוסר ודאות בשוק הציים, ולמנוע "בריחה" של עובדים מכלי רכב ירוקים. לפי הערכות, מעל 70% מכלי הרכב הצמודים שנמצאים כיום בציי הרכב בישראל משתייכים לאחת משלוש הקטגוריות "הירוקות", אם כי חלקם של כלי הרכב החשמליים לגמרי עדיין נמוך יחסית, ונע סביב 10%.

על פי הערכות בענף, רשות המסים לא תסתפק בעוד עדכון מדדי של ההטבות, אלא תשאף גם להתאים את גובהן לשחיקה המשמעותית בערכן הריאלי בשנים האחרונות, בשל התייקרות כלי הרכב "הירוקים".

גובה ההטבות הנוכחי נקבע בתחילת 2022, ועודכן מאז בשיעור עליית המדד בלבד. ואולם, המחירונים של כלי הרכב "הירוקים", שעל פיהם מחושב שווי השימוש הכולל, עלו בתקופה הזו בשיעור חד בשל העלאת מסי הקנייה, ועימם עלה גם מס שווי השימוש בשיעור חד. בין 2022 ל-2025 עלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-45%, ואילו מס הקנייה על רכבי פלאג-אין עלה מ-40% ל-83%.

המשמעות היא, שהערך הריאלי של הטבות שווי השימוש נשחק באחוזים רבים. גובה ההטבות החדשות טרם נקבע, והוא ייקבע בין השאר בהתאם לשיקולי תקציב. מס שווי השימוש ברכב צמוד הוא אחד ממסי הרכב "המניבים" ביותר והוא מכניס לאוצר כ-5.5 מיליארד שקל בשנה בממוצע.

מרשות המסים נמסר בתגובה, כי "שיעורי ההפחתה בשווי שימוש לרכבים בעלי הנעה מתקדמת אושרו על ידי ועדת הכספים בהוראת שעה עד סוף 2025. במהלך 2025 תתקבל החלטה בנוגע למדיניות החל מ-2026".

העלות זינקה בגלל האגרה

ובתוך כך מגלים כיום לא מעט בעלי רכב חשמלי צמוד, שקיבלו את רכבם לפני שנה או שנתיים, כי עלות הליסינג החודשי זינקה בשל ביטול הטבת האגרה השנתית על רכב חשמלי. בתחילת ינואר זינקו האגרות מכ-500 שקל בשנה לאלפי שקלים, בהתאם למחיר הרכב. בדגם פופולרי כמו טסלה Y, למשל, זינקה האגרה בכ-3,200 שקל. חברות הליסינג נערכו מראש, והכניסו סעיף "באותיות הקטנות" שלפיו במקרה כזה העלות תגולגל למחירי הליסינג, אך עובדים רבים לא היו מודעים להתניה. 

אוטו חן מתחילה את שיווק המיניוואנים והמסחריות החשמליות של MAXUS

חברת אוטו-חן מקבוצת בליליוס השיקה השבוע רשמית את פעילות השיווק של רכבי MAXUS מקבוצת SAIC הסינית. זאת כחודש לאחר תחילת השיווק של כלי הרכב הפרטיים של אותו מותג על ידי UMI. אוטו-חן משווקת בשלב הראשון שני מיניוואנים חשמליים וארבע מסחריות חשמליות.

למגזר הפרטי משווקים המיניוואנים החשמליים MIFA7, עם שבעה מקומות ישיבה, ו-MIFA9 שמאשר לשנע שבעה או שמונה נוסעים בתצורות ישיבה שונות בהתאם לגרסה. שני הדגמים מצוידים במנוע חשמלי בהספק 245 כ"ס, וה-7 מוצע עם בחירה בין סוללה של 77 קילוואט-שעה ו-90 קילוואט שעה וטווח של עד 415 או עד 486 ק"מ, בהתאם.

רכב MAXUS / צילום: יח''צ
 רכב MAXUS / צילום: יח''צ

בגרסת ה-9, שאורכה 5.21 מ', יש סוללה של 90 קילוואט-שעה וטווח של עד 433 ק"מ. המחירים מתחילים ב-213 אלף שקל לדגם ה-7 וב-271 אלף שקל לדגם ה-9, ונכון להיום הם נמוכים בכמה אלפי שקלים מהמחירים שהוצגו על ידי UMI לדגמים הזהים.

במקביל משווקת היבואנית את סדרת המסחריות הקלות eDeliver של מקסוס, שכוללת ארבעה דגמים חשמליים באורך שבין 4.55 מ' ל-5.94 מ', עם גובהי מרכב שונים. כל הדגמים מצוידים במנועים חשמליים בהספק של 163 עד 204 כ"ס, ויש להם טווח נסיעה שבין 339 ק"מ ל-364 ק"מ, בהתאם לדגם. המחירים נעים בין כ-185 ל-300 אלף שקל.

אחרי ארבע שנים: יצרנית הרכב הסינית GAC תחזור לישראל ברבעון השלישי

חברת GAC הסינית צפויה להתחיל "קאמבק" בישראל ברבעון השלישי של השנה, אחרי הפסקה בת כארבע שנים. החברה השלימה לאחרונה תקינה אירופית מלאה לשני דגמי "מיינסטרים" חשמליים, שיפנו למרכז שוק הרכב בישראל וישווקו תחת שם המותג AION. היבואנית היא "אוריון מוטורס", שהיא חברה בת של קבוצת יוניון מוטורס.

הדגם הראשון הוא הקרוס-אובר AION V, שמכוון לפלח הרחב ביותר של השוק מול BYD Atto ומתחרים רבים נוספים. אורכו 4.6 מ', רוחבו 1.85 מ', גובהו 1.66 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.77 מ'. יש לו תא נוסעים מהודר ומאובזר. המנוע הוא בהספק 218 כ"ס ובגרסה האירופית הרכב מצויד בסוללה של 75 קילוואט-שעה עם טווח מכובד של 521 ק"מ ב-WLTP.

יגיע גם Aion UT הקומפקטי, ששיווקו בסין החל רק בסוף 2024, ומכוון לפלח של BYD "דולפין", MG4 וכד'. אורכו 4.27 מ', רוחבו 1.85 מ', גובהו 1.57 מ' ובסיס הגלגלים 2.75 מ', מה שמבטיח פנים מרווח.

הקרוס-אובר AION V של GAC / צילום: יח''צ
 הקרוס-אובר AION V של GAC / צילום: יח''צ

תא הנוסעים מצויד במערך פיקוד דיגיטלי עם מסך 14.6 אינץ' מרכזי ומסך נוסף ללוח המחוונים. בסין הדגם מוצע עם מנוע בהספק 134 כ"ס וסוללה של 44 קילוואט עם טווח של עד 420 ק"מ בתקן הסיני. המפרט לאירופה עדיין לא ידוע. בסין המחירים נעים בין כ-12.3 אלף דולר ל-15 אלף דולר, נמוכים בכמה אחוזים מהמחיר של ה"דולפין".

המותג הרביעי של צ'רי הסינית יגיע לארץ השנה, והפעם הוא יהיה פרימיום

השנה צפוי לנחות כאן מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי הסינית, שיהיה המותג הרביעי של הקבוצה בישראל. דגם היצוא הראשון שלו, שהושק השבוע בסין, הוא קרוס-אובר גדול ומפואר באורך של 4.9 מ' ובגובה 1.7 מ', עם בסיס גלגלים באורך 3 מ'. יש לו מנוע טורבו 1.5 ליטר, שני מנועים חשמליים וסוללה מסיבית של 43 קילוואט. הספקו הכולל 469 כ"ס והטווח המשולב הוא מעל 1,200 ק"מ. המחיר בסין מתחיל בכ-26 אלף דולר.

מותג הפרימיום Exlantix של CHERY / צילום: יח''צ
 מותג הפרימיום Exlantix של CHERY / צילום: יח''צ