טסלה לא עמדה בציפיות: איכזבה הן בהכנסות והן ברווח

ענקית הרכב החשמלי הציגה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של שנת 2024: ההכנסות עמדו על 27.51 מיליארד דולר - מתחת להערכות האנליסטים, שעמדו על 27.61 מיליארד דולר • גם הרווח למניה מאכזב: 73 סנט למניה, לעומת תחזיות של 76 סנט

אילון מאסק / צילום: Reuters, Jack Gruber
אילון מאסק / צילום: Reuters, Jack Gruber

טסלה , ענקית הרכב החשמלי בבעלות אילון מאסק, דיווחה הערב (ד') על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של שנת 2024. החברה הציגה הכנסות בגובה של 27.51 מיליארד דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 27.61 מיליארד דולר. הרווח למניה הסתכם ב-73 סנט, לעומת התחזיות של 76 סנט למניה. לאחר פרסום הדוחות המניה יורדת ביותר מ-3% במסחר המאוחר בוול סטריט.

בתחילת החודש דיווחה החברה שמסרה ברבעון הרביעי 495,570 רכבים, עלייה של 7.1% מהרבעון הקודם ו-2.3% מהרבעון המקביל אשתקד.

הטלטלה בשוק ה-AI הגיעה גם אליה

הדוחות מתפרסמים לאחר שבוע מאתגר לשוק הטכנולוגי סביב אפליקציית הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק, שכבשה את צמרת דירוג האפליקציות של אפל. הירידות החדות שנרשמו בוול סטריט השפיעו גם על מניית טסלה שצנחה בתחילת השבוע בכ-2.3% לפני שהתאוששה.

הירידות בטסלה הגיעו מכיוון שכיום, היתרון התחרותי שלה מתבסס בחלקו הגדול על ההשקעה העצומה בתשתיות AI ובפיתוח מודלים, והכניסה של דיפסיק לשוק עם טכנולוגיה בעלות נמוכה משמעותית מאיימת על היתרון היחסי של טסלה בשוק.

טסלה תלויה בבינה המלאכותית לצורך אימון טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה והרובוטים ההומנואידיים- רובוטים דמויי אנוש- שהיא מתכננת להתחיל למכור השנה. לצורך כך היא חתמה על חוזי הספקה עם אנבידיה שמוערכים במיליארדי דולרים. המודלים הזולים בקוד פתוח של דיפסיק יאפשרו לחברות רכב מתחרות לפתח מערכות נהיגה אוטונומית משלהן. ובעצם מבטלת את היתרון המשמעותי של טסלה שהתבסס על "הכיסים העמוקים" שלה. 

אתגרים נוספים בפניה

למרות האתגרים האחרונים, 2024 תירשם כשנה חיובית ברובה לטסלה. המניה עלתה בכ-63%, בעיקר ברבעון הרביעי בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות - שמאסק נחשב למקורב אליו במיוחד וגם מי שתרם מעל 250 מיליון דולר לקמפיין הבחירות שלו. כמו כן, הקשר בין טראמפ למאסק התהדק עם מינויו של מנכ"ל טסלה לתפקיד בממשל החדש - ראש "מחלקת יעילות הממשל" (DOGE).

עם זאת, חשוב לציין גם כי בחודש האחרון נרשמה ירידה בגובה של 12% במניית החברה על רקע חששות מהאטה בביקושים וביטול מדיניות התמיכה ברכב חשמלי. האנליסטים מצדם מעדיפים להתמקד בפוטנציאל הבינה המלאכותית של החברה במקום בירידה הראשונה במכירות השנתיות מזה עשור. דן איבס מוודבוש אף צופה שטסלה תגיע לשווי של 2 טריליון דולר עד סוף השנה, בזכות מדיניות "ידידותית לרגולציה" שתאיץ את פיתוח הרכב האוטונומי, כך פורסם ביאהו פיננס.

במקביל, החברה ממשיכה להתמודד עם אתגרים נוספים: בית המשפט בדלוור דחה שוב את חבילת התגמול של מאסק בשווי 56 מיליארד דולר משנת 2018, והרשות לבטיחות בדרכים בארה"ב פתחה בחקירה בנוגע לתכונת ה-Smart Summon - היכולת של הנהגים להזמין את הרכב אליהם ממקומו בחנייה ללא צורך בנהג ודרך אפליקציה בנייד.

בצד העסקי, החברה השיקה לאחרונה את דגם Y החדש בארה"ב ובאירופה במחיר התחלתי של כ-60 אלף דולר, והיא ממשיכה לפתח את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה, עם תקווה להשקת נהיגה אוטונומית מלאה בקליפורניה וטקסס עד אמצע השנה הנוכחית.