בשנת 2024 כל מכונית רביעית שנמכרה בישראל הייתה חשמלית. אלא שאז הגיעו גזירות התקציב של שנת 2025, בהן גם העלאת מס רכישה על מכוניות חשמליות (45%, עדיין נמוך יותר ממכונית מונעת בנזין, 83%). בשנת 2026 עלול להיות מוטל מס נוסף על חובבי ז'אנר החשמלית: מס נסועה. האם לנוכח זאת הישראלים יוותרו עליה? ובכלל, האם ויתור שכזה הוא טוב או רע?
● הסודות מאחורי אימפריית ההשקעות של אהרון פרנקל
● מגרמניה לישראל: השלב הבא במהפכת הרכב החשמלי
● היפוך התפקידים של אמריקה: שחורים ממעמד הפועלים מתקדמים והלבנים נסוגים
השאלות האלה מזקקות שני אינטרסים שונים, שמושכים את המשרד להגנת הסביבה בכיוונים מנוגדים, לכאורה. מצד אחד, הם היו רוצים לראות את הישראלים מוותרים על המכונית הפרטית לטובת תחבורה ציבורית. מצד שני, בהתחשב בעובדה שעדיין יש מכוניות פרטיות על הכבישים, עדיף הרכב החשמלי על פני זה "הרגיל". איך מגשרים על המתח הזה? דיברנו על כך השבוע בפודקאסט "הצוללת" עם רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה.
רן רייז, העדיפות העליונה שלכם היא להעביר אותנו מהמכונית הפרטית לתחבורה ציבורית ואתם נכשלים בכך. קצב הרכישה של רכבים בישראל לא יורד.
"נכון, מדובר בקצב יציב מאוד. הדרך לצמצם את כמות המכוניות הפרטיות שנוסעות בכבישים היא בתעדוף של תחבורה ציבורית ושל הולכי רגל ורוכבי האופניים. זה יקרה, אם בתחבורה ציבורית זמן ההגעה של האנשים אל היעד יתקצר. בזום אין למכונית הפרטית - אז עדיפה המכונית החשמלית על פני מכונית מונעת בנזין. היא ירוקה בהרבה".
אבל המיסוי הגבוה יחסית שמוטל כעת על המכונית חשמלית עלול להניא ישראלים מלרכוש אותה. מה הרציונל?
"עדיין יש פער במיסוי לטובת המכונית החשמלית. מס הרכישה עלה מ־35% בסוף 2024 ל־45% עכשיו. אם מביאים בחשבון שמחירי הסוללות בחשמלית יורדים כל הזמן, אנו מצפים לראות את המשך הקצב שראינו עד היום. התנהגות השוק היא יציבה. לכך צריך להוסיף את הטעינה, שהיא זולה יותר מתדלוק, מה שמוזיל את התפעול בטווח האורך, כך שבסוף המחירים משתווים".
כאן אנחנו נכנסים לאינטרסים המנוגדים. במקום לוותר על מכונית פרטית, אנשים ירכשו יותר כי עלויות התדלוק נעלמות.
"זו הסיבה שיש עוד שני מסים שנמצאים כרגע באוויר ועשויים להיכנס לתוקף ב־2026. הראשון הוא מס נסועה, מס ייעודי למכונית החשמלית, 15 אגורות לכל קילומטר נסועה. המס השני הוא מס גודש על כל מכונית שנכנסת למטרופולין תל אביב בשעות העומס, שנועד לצמצם את העומסים בכבישים ולתמרץ מעבר לתחבורה ציבורית".
ובכל זאת, התחבורה הציבורית בישראל לא טובה מספיק. זו אלטרנטיבה לא מספקת למי שרוצה לוותר על המכונית הפרטית.
"לפעמים כל מה שעיר צריכה לעשות כדי לתרום לשינוי הוא לסמן נת"ץ על אחד הנתיבים, ובמקום הזה יש לכולנו אחריות. ראשי ערים צריכים לדעת שהתושבים מעוניינים בכך, ולא - כפי שקורה היום הרבה פעמים - להציב קודם כל דרישה לחניה בעבור המכונית הפרטית. יש ערים שישקיעו בשנים הקרובות מיליוני שקלים בהוספת שבילי אופניים והקמת נת"צים בשטחן, בהן ראשון לציון, ראש העין, חולון ונתניה".
עם זאת, לא בטוח שהמגמה הזאת תימשך בעתיד, שכן בסוף 2023 חשף כתב התחבורה של גלובס אסף זגריזק כי עובדים רבים נוטשים את יחידת הדגל של משרד התחבורה שעוסקת בנושא, יחידת המאיץ. כמו כן, בשנת 2024 אורך נתיבי התחבורה הציבורית כמעט ולא גדל.
רן רייז (43)
אישי: נשוי, גר בחיפה
מקצועי: מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה
עוד משהו: מגיע לעבודה בירושלים ברכבת
מתיחות בין המעצמות
אתם שואפים לכך שהחל משנת 2030 יימכרו בישראל רק מכוניות חשמליות. כדי שזה יקרה, הרוב המוחלט של הישראלים צריכים לקנות חשמלית כבר היום. זה לא המצב.
"כדי שזה יקרה, צריך לתקן את חוק אוויר נקי כך שניתן יהיה להגביל יבואנים על פי ממוצע פליטות גזי חממה בכלי רכב חדשים (כיום הוא מוחל רק על ציי רכב כבד - ה"ו וד"מ). תיקון כזה יאפשר לנו לעמוד ביעד שהגדרנו לשנת 2030".
טראמפ מדבר במושגים אחרים. הוא שואף להגדיל את ייצור הנפט ולא מכיר במשבר האקלים.
"כניסתו של טראמפ מעוררת חשש. מנגד, הכלכלה עשויה להיות בסוף הגורם שיכריע את הכף לטובת המכונית החשמלית. עיקר העלות של המכונית החשמלית היא בסוללה והמחיר שלה ירד ב־20% בשנה שעברה, לעומת 2020. המחיר צפוי לרדת ב־50% עד 2026, מה שישווה את המחירים בין חשמלית למכונית עם מנוע בעירה פנימי".
לסיום, ב־2024 ארבע מכל חמש מכוניות חשמליות שנמכרו כאן היו סיניות. אם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תלך ותחריף ותסחוף עמה גם את אירופה, האם ישראל תוכל להמשיך להביא לכאן מכוניות חשמליות?
"זו שאלה טובה. סין היא המדינה שהשקיעה הכי הרבה משאבים בקידום הטכנולוגיה הזאת, ולכן עיקר המכוניות החשמליות שנמכרות כיום בעולם הן סיניות. אגב, חצי מייצור הרכבים של טסלה מתבצע בסין. מה יקרה בעתיד? או שיגיעו לישראל מכוניות חשמליות אירופיות שיצליחו להתמודד עם המחירים הסיניים, או שהיבואניות האירופיות יביאו מכוניות סיניות, כדי לעמוד ביעדים שלהן.
"באירופה הודיעו על כוונה להטיל מכסים על מכוניות סיניות, אבל עוד לא מימשו. המכונית החשמלית פה כדי להישאר, וזו טכנולוגיה שגם משקפת את המתיחות בין המעצמות. יהיה מעניין לראות איך המתיחות הזאת משפיעה על המחירים, כולל מחירי הדלק. אני מקווה מאוד שמנהיגי העולם וגם הצרכנים יבחרו בחלופות הסביבתיות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.