לרכב הזה יש כמעט הכל: חשמלי, מאובזר במחיר שובר שוק. אז מה בכל זאת הבעיה?

המותג לינק אנד קו מקבל חיים חדשים בזכות קרוס–אובר חשמלי מאובזר ושובר מחיר • אבל בשוק הישראלי, תהילה היא דבר זמני • מבחן דרכים

Lynk&Co 02
Lynk&Co 02

לא קל למצוא היגיון באסטרטגיית היצוא והשיווק של היצרניות הסיניות הגדולות. ל-GEELY (ג'ילי) למשל יש בישראל לא פחות מחמישה מותגים ושלושה יבואנים, שמתמודדים בפלח המרכזי של הקרוס-אובר החשמלי.

מבחן דרכים | זה הרכב המושלם למי שמחפש קשיחות כמו "של פעם" ומוכן לפתוח את הכיס
מבחן דרכים | ב-200 אלף שקל: המכונית שתדרוש מכם חלוקת קשב של טייס
מבחן דרכים | היא אומנם לא מכונית זולה, אבל יש לה ממדים נדיבים וטווח מרשים

הקבוצה רשמה בישראל ב-2023 הצלחה מרשימה עם הקרוס-אובר החשמלי של המותג "גיאומטרי", שהפך לרכב הנמכר מסוגו בישראל. אולם בדצמבר 2023 הושקו שני דגמים חשמליים של מותגי ג'ילי אחרים, שממוקמים על אותה משבצת שיווקית, עם מחיר פתיחה של פחות מ-190 אלף שקל - אחד של המותג "סמארט" (סמארט 1) והשני של וולבו (XC30), חברה בת של ג'ילי.

שני הדגמים זכו לתנופת מכירות, עד שבינואר 2024 נחת כאן ה-X מהמותג "זיקר" של הקבוצה, וכבש בסערה את השוק בזכות יחס אבזור-מחיר טוב יותר משל שלושת אחיו.

אבל אז מישהו בג'ילי נזכר שבאירופה יש לה מותג רביעי, לינק אנד קו, שעד כה דשדש בשולי השוק עם דגם פלאג-אין בודד. אז למה לא לצרף גם אותו לתחרות בפלח החשמלי? וכך נולד לינק אנד קו 02, שמציע מפרטים דומים מאוד לזיקר X (ולסמארט, ולוולבו), אבל עם יחס מחיר-אבזור טוב עוד יותר.

אומנם המחיר נמוך משל האחים רק ב-10,000 שקל, אך די היה בכך כדי ליצור הסתערות בישראל עם אלפי הזמנות, שחלק לא מבוטל מהן באו על חשבון ביטולי הזמנות לאחים.

עיצוב חיצוני

את הבידול של הלינק 02 בתוך משפחת הדגמים הצפופה הזו ניסו מעצבי לינק-אנד-קו, שבסיסם בשבדיה, לבצע באמצעות הענקת עיצוב ספורטיבי ונמרץ יותר למצטרף החדש, והמטרה הושגה באופן חלקי. הפרופורציות והממדים הכלליים עדיין מקבילים לאלה של זיקר X, וכך גם החלק הקדמי המשופע (למעט הפנסים), קשתות הגלגלים, ידיות הדלתות וחלונות הצד, שמתרוממים לאחור.

אבל החלק האחורי נראה שונה ונמרץ יותר, בזכות זנב עגלגל ושרירי עם עמודי גג קמורים בנוסח מכוניות קופה ודלת אחורית עגלגלה, שבמרכזה ספוילר אחורי.

התוצאה בהחלט נעימה לעין, אם כי קצת מוחצנת ופונה בעליל לקהל צעיר יותר. כך או כך, ברחוב הישראלי עדיין יש רבים שמתקשים לזהות את המותג, לא כל שכן להגות את שמו כהלכה.

פנים הרכב

מי שנחשף לעיצוב תאי הנוסעים של זיקר X ו-XC30 לא יתקשה לזהות את ה-DNA "הסיני-שבדי" של לינק 02. הקו השולט הוא מינימליזם סקנדינבי עם קווי דיפון עגלגלים וסטריליים וללא זכר ל"קישוטי פרימיום", שאופייניים לסיניות.

סביבת הנהג נקייה כמעט ממתגים פיזיים, למעט מערך מנופים הכרחי משני צידי ההגה וכמה מתגים ממוזערים על ההגה והדלתות. זו סביבה רגועה ומרגיעה כל עוד לא ממקדים את תשומת הלב במסך השליטה הענק ועתיר המידע.

המושבים הקדמיים נאמנים למורשת הארגונומיה השבדית ומעניקים תמיכה מצוינת לגוף לאורך זמן ובכל מצב. מרחב הראש מלפנים ומאחור טוב, וגם מרחב הרגליים מאחור מכובד.

הראות לפנים מצוינת וגג הזכוכית מאיר היטב את התא בשעות היום, אבל חבל שאין לו כיסוי נגלל מובנה אלא רק כיסוי פנימי, שמורכב ידנית. חלונות הצד הצרים מאחור חוסמים חלק משדה הראייה של נוסעים נמוכי קומה, והראות לאחור מוגבלת בשל העמודים האחוריים הרחבים, ודורשת שימוש במערך המצלמות ההיקפיות.

תא המטען מכיל עד 440 ליטר כאשר מסירים את התחתית הכפולה, וזה בהחלט יתרון על פני כמה מהאחיות לסדרה. ניצול מלוא התא דורש הסתגלות לסף הטענה די גבוה, אבל הדלת האחורית החשמלית התקנית מקילה על השימוש.

איכות החומרים והגימור גבוהה ואופיינית למותגי הפרימיום של קבוצת GEELY, וכמה מחומרי הדיפון משלבים חומרים ממוחזרים. בידוד הרעשים טוב עד סביבות 130 קמ"ש, ואז מופיעים רעשי רוח לא מבוטלים.

האבזור התקני כולל פריטים שהמתחרים המערביים לא מציעים גם בדגמים הרבה יותר יקרים. למשל, מערכת קול מרשימה, דלת אחורית חשמלית, חישוקי 19 אינץ', מושבים מחוממים מקוריים. יש חבילה מקיפה של עזרי בטיחות אקטיביים, אך חלק לא מבוטל מהם נוהגים להטריד את הנהג ללא הרף, ויש צורך לנטרל אותם אחרי כל כיבוי של הרכב.

הנדסת האנוש אופיינית ל"עידן טסלה", וכמעט כל פונקציה חיונית, כולל כיוון המראות, צריכה להתבצע באמצעות תפריטי מגע או שימוש בפקודות קוליות (באנגלית). למרבה הצער ה-02 לא אימצה את ממשק האנוש המצוין של XC30, שמבוסס על "אנדרואיד אוטו", אלא משתמשת בממשק ייחודי משלה, ידידותי פחות. עם זאת, רוב הפונקציות החיוניות נמצאות במרחק תפריט אחד או שניים לכל היותר ממסך הפתיחה.

מנוע וצריכת דלק

בניגוד לאחיותיה, שמציעות אופציה למערכת הנעה עם שני מנועים והספקים של מעל 400 כ"ס, הלינק מגיעה אלינו עם מנוע אחד בלבד, בהספק 272 כ"ס, וסוללה של 66 קילוואט-שעה. אבל עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ספק אם למישהו יהיו תלונות. במצב התכנות הספורטיבי כל לחיצה קלה משחררת מומנט מסיבי וצבירת מהירות מרשימה ומהנה.

רמת הגימור הבכירה שבה נסענו מתהדרת בטווח של עד 465 ק"מ ב-WLTP, וכמו בכל דגמי קבוצת ג'ילי ניהול צריכת האנרגיה יעיל. בחורף השחון שלנו, שלא דורש הפעלת יתר של מערכת החימום, אפשר להשיג בקלות טווח של 400 ק"מ פלוס.

אבל חשוב לציין, שוב, שהמבחן האמיתי לטווח של רכב חשמלי הוא בקיץ הישראלי הקשוח, עם מיזוג פועל ברצף, ואז יש לשער שהטווח יהיה יותר מוגבל.

על הכביש

על הכביש התחושה הדינמית של ה-02 מזכירה את זיקר X, אם כי ניכרת עקומת למידה. חלוקת המשקל קצת שונה, כיול המתלים פחות רך והמכונית מרגישה קצת יותר מדויקת על כבישים מתפתלים. לא הדוקה וספורטיבית כפי שמרמז העיצוב, אבל נטיית הגוף מרוסנת בפניות היטב, ההגה מחזיר היזון חוזר סביר כל עוד מקפידים לנתק את מערכות המרכוז הטורדניות, והמתלים סופגים היטב מהמורות, למרות חישוקי 19 אינץ' ומשקל עצמי של 1.82 טונות. גם יכולת התמרון בעיר טובה.

מחיר

170 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של לינק אנד קו 02 ורוב הלקוחות מוסיפים עוד 7,000 שקל לגרסה המשודרגת (HALO), תוספת צנועה עבור טווח משופר ועוד כמה וכמה פריטי אבזור. המחירים הללו חותכים לא רק מחירי האחיות מבית, אלא גם תוקפים את דגמי הקרוס-אובר ה"עממיים" יותר, שעד כה שלטו ללא עוררין. המפגש הזה ממשיך לטלטל את השוק והופך את הלינק ללהיט המכירות התורן בפלח, לפחות עד שיופיע הלהיט הבא בשוק הישראלי, שאין לו כל נאמנות למותג. 

חלק מהמתחרות

זיקר X לונג ריינג'

ב־185-187 אלף שקל, לפני מבצעים, מציע הזיקר את הגרסה החד-מנועית של הקרוס-אובר X, עיצוב מלוטש והנעה מקבילה לשל הלינק. הטווח הוא עד 440 ק"מ.

BYD ATTO 3

171 עד 179 אלף שקל עולה הדגם הנמכר בישראל. לרכב תא נוסעים מרווח ומאובזר, מנוע בהספק 204 כ"ס וסוללה של 64 קילוואט המספקת עד 420 ק"מ.

BYD ATTO 3 / צילום: יח''צ
 BYD ATTO 3 / צילום: יח''צ