האירופים מקשיחים רגולציה, ודגמי מפתח של מאזדה וסוזוקי עשויים להיעלם מכבישי ישראל

רגולציות הפליטה והבטיחות החדשות של האיחוד האירופי, שנכנסות לתוקף בימים אלה, מחייבת את יצרניות הרכב "להיפטר" מדגמים מזהמים - חלקם פופולריים במיוחד בישראל • רוב דגמי מאזדה בישראל, בהם מאזדה 2 ומאזדה 3, נמצאים תחת הקטגוריה הזו • וגם: הרכבים הסיניים החדשים שבדרך לישראל • השבוע בענף הרכב

מאזדה 3. תגיע לישראל בתקינה צפון אמריקאית? / צילום: יח''צ
מאזדה 3. תגיע לישראל בתקינה צפון אמריקאית? / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב נערכת לקראת כניסת רגולציות הפליטה והבטיחות החדשות של האיחוד האירופי, שנכנסות כיום לתוקף ומחייבות את היצרנים המשווקים רכב חדש באיחוד האירופי "להיפטר" מדגמים מזהמים, ובמקביל לצייד את כל הדגמים במערכות בטיחות חדשות, כולל זיהוי תמרורים, חיישן צריכת אלכוהול לנהג ועוד.

טסלה תתחזק, האירופים בכוננות ספיגה: גלי ההדף של מלחמת הסחר
מבחן דרכים | זה הרכב המושלם למי שמחפש קשיחות ומוכן לפתוח את הכיס
בקרוב: חברות אוטו-טק ישראליות יידרשו להציג את קשריהן לסין

כתוצאה מכך עשויים דגמי מפתח, שנמכרים בישראל, להיעלם מהשוק החל מהשנה, או להופיע עם מפרטים שונים בתכלית ועם תקינה צפון אמריקאית.

התקנות הסביבתיות החדשות, המכונות CAFE, מחמירות משמעותית את הרף המרבי של ממוצע פליטת ה-CO2 על כל דגמי הרכב הפרטי של היצרנים באירופה. יצרן, שהממוצע שלו יחרוג מהסף החל מהשנה, צפוי לספוג קנסות של 95 אירו לכל גרם חריגה, והקנס מוכפל במספר כלי הרכב שהוא מוכר. קנסות אלו עשויים להצטבר לסכומים של עשרות מיליוני אירו עד מאות מיליוני אירו בשנה, בהתאם להיקף החריגה.

לבדוק מחדש כדאיות

כדי להוריד את הממוצע צריכים היצרנים להאיץ את מכירות הרכב החשמלי שלהם, או לחלופין לבחון מחדש את הכדאיות של המשכיות הייצור בתקינה אירופית של דגמים וגרסאות עם מנועים מזהמים. במקביל כבר נערכים היצרנים לקראת תקנות הפליטה המחמירות יורו 7, שייכנסו לתוקף בשנה הבאה, וידרשו תכנון מחדש של דגמים רבים. בנוסף, יצרנים רבים לא מצליחים לעמוד בתקנות הבטיחות החדשות, שחלקן דורשות שינויים מקיפים בדגמים חדשים.

כתוצאה מהרגולציה הסביבתית צפויות רוב גרסאות הדיזל של דגמים אירופיים, שעוד נותרו בשוק הישראלי, בעיקר בשוק המסחריות הקלות, להיעלם ב-2025. לצידם ייפסק הייצור של דגמים פרטיים שמצוידים במנועי בנזין מזהמים, שחלקם פופולריים במיוחד בישראל.

אחת הדוגמות הבולטות היא מאזדה היפנית, שהחליטה להפסיק את השיווק באירופה של דגמים ושל גרסאות עם מנועי בנזין בנפח 1.5 ו-2 ליטר בתקינה אירופית, שנמכרים בישראל. במנועים האלה מצוידים כיום רוב דגמי החברה בישראל, ובהם מאזדה 2, מאזדה 3, CX-3 ו-CX-5.

היבואנית, דלק רכב, בוחנת כיום לסגור את הפער באמצעות יבוא של חלק מהדגמים בתקינה אמריקאית או קנדית, שישראל מכירה בהן באופן ייחודי לצד התקינה האירופית. עם זאת, רוב דגמי הבנזין "העממיים" של מאזדה שנמכרים בצפון אמריקה, ובהם מאזדה 3, מצוידים כיום במנועי בנזין בנפח של 2.5 ליטר, שהם יקרים יותר. דגם ה-CX-3, הפופולרי בישראל, כלל לא משווק בתקינה אמריקאית או קנדית.

באירופה צפויה מאזדה להוריד את ממוצע הזיהום שלה באמצעות מאזדה 6 החשמלית החדשה, ששיווקה ביבשת יחל בחודש יוני, במחיר התחלתי משוער של כ-45 אלף אירו בגרמניה, דומה למחיר טסלה 3 המקבילה. המכונית מיוצרת בסין וצפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה.

יונדאי וקיה מתכוונות להוריד ב-2025 מההיצע שלהן לא מעט מנועים וגרסאות בתקינה אירופית, שמבוקשים בישראל, בשל הרגולציה החדשה. כתוצאה כבר החלו שני יבואני המותגים הללו לייבא בשנה החולפת לישראל דגמים מתוצרת קוריאה בתקינה צפון אמריקאית. המגמה הזו צפויה להתרחב ב-2025 לדגמים נוספים.

היבוא לישראל של דגמים קוריאניים בתקינה אירופית ימשיך בעיקר בדגמים היברידיים או בגרסאות עם מנועים קטנים ומופחתי זיהום.

גם יבואנים של מותגים סיניים עם מנועי בנזין או מנועים משולבים כבר מרגישים את השינוי. היבוא של המותג WEY על ידי סמלת הופסק עד להודעה חדשה, מכיוון שדגמי הפלאג-אין של המותג מצוידים במנועי בנזין, שאינם עונים על תקינת הפליטה החדשה. מסמלת נמסר כי "היבוא עשוי להתחדש לקראת חודש מאי". עם זאת, בינתיים כבר החל החברה להשתמש בשטחי התצוגה באולמות של WEY עבור המותג LEAP.

גם סוזוקי הפסיקה

גם סוזוקי הפסיקה את שיווק דגם האיגניס הפופולרי בישראל כחלק מההיערכות לתקינה הסביבתית החדשה באירופה. עם זאת, היבואנית ממכשירי תנועה מוסרת כי סוזוקי מתכננת המשכיות עם גרסאות יורו 7 לשאר דגמי הבנזין שלה שנמכרים בישראל, לצד יבוא של קרוס-אובר חשמלי חדש מהודו. ואילו מיצובישי כבר הפסיקה את יבוא המכונית העירונית "ספייס סטאר", שמכרה אלפי יחידות בשנה.

בענף מעריכים כי תהליך קבלת ההחלטות של היצרנים עוד לא הסתיים, וחלק מהיצרנים עוד בונים על הלחץ הפוליטי שמופעל על נציבות האיחוד האירופי לעכב את תחולת הרגולציה ואת תקנות יורו 7, או לבצע בהן הקלות. ואולם ככל שיתקרב ה"דד-ליין", לקראת אמצע השנה הנוכחית, יקבלו עוד יצרנים החלטות "כואבות". 

עוד סינית בדרך: משלוח ראשון של מותג הפרימיום החשמלי AVATR יצא לישראל

משלוח ראשון של כלי רכב חשמליים של מותג הפרימיום AVATR של קבוצת שנגאן הסינית יצא לישראל בינואר, וינחת בקרוב.

המותג, שנהנה משיתוף פעולה קרוב עם ענקית האלקטרוניקה HUAWEI, מתמקד בדגמי יוקרה בטווח המחיר של 40-50 אלף דולר בסין, וממוצב מול מותגים כמו NIO ושות', עם ממדים גדולים ומפרטים עיליים.

AVATR EV1 / צילום: יח''צ
 AVATR EV1 / צילום: יח''צ

עם זאת, לאחרונה הוא החל לשווק בסין גם סדאן וקרוס-אובר קומפקטיים יותר, שאמורים להתחרות בטווח המחיר של כ-32 אלף דולר בסין מול טסלה. היבואנית בישראל היא אלבר, שזהו מיזם היבוא הסדיר הראשון שלה.

המותג הונגצ'י של FAW הסינית משיק בישראל שני דגמים חשמליים "במשבצת" של טסלה

סמלת החלה לשווק השבוע שני דגמים חדשים של מותג הפרימיום HONGQI מבית ענקית הרכב הסינית הממשלתית FAW. הדגמים החדשים, סדאן וקרוס-אובר, הם מהגדולים ביותר בפלח שלהם. דגם הקרוס-אובר EHS7 נמתח לאורך 4.92 מ', וניצב על בסיס גלגלים באורך 3 מ'. אורכה של EH7 סדאן 4.98 מ', והיא ניצבת על בסיס גלגלים דומה.

HONGQI / צילום: יח''צ
 HONGQI / צילום: יח''צ

הקרוס-אובר משווק בישראל בשלוש גרסאות הנעה. הבסיסית מצוידת במנוע בודד בהספק 340 כ"ס וסוללה של 85 קילוואט-שעה עם טווח של עד 475 ק"מ. גרסת "הטווח הארוך" מצוידת באותו מנוע, אבל עם סוללה של 111 קילוואט, עם טווח של עד 600 ק"מ. גרסת הביצועים מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 610 כ"ס ובסוללה של 111 קילוואט-שעה עם טווח נסיעה של עד 540 ק"מ ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. המחירים נעים בין כ-230 ל-290 אלף שקל. הסדאן EH7 מצוידת במפרטי הנעה דומים והמחירים מתחילים ב-200 אלף שקל, עד 270 אלף שקל לגרסת הביצועים.