ביחד עם רוסיה וקניה: ישראל במקום האחרון במדד מותגי המדינות

המדד מדרג 50 מדינות המייצגות כלכלות חזקות או כאלה שנמצאות על סדר היום הגלובלי • הדירוג משקלל שישה היבטים בעוצמת מותג מדינתי: מדיניות וממשל, תרבות, אנשים וחברה, יצוא, הגירה והשקעות ותיירות

טיילת תל אביב / צילום: Shutterstock, Rudy Balasko
טיילת תל אביב / צילום: Shutterstock, Rudy Balasko

ישראל מגיעה למקום האחרון במדד מותגי המדינות, שנעשה בחודשים יולי-אוגוסט 2024 על 40 אלף מרואיינים מ-20 מדינות. המדד מדרג 50 מדינות המייצגות כלכלות חזקות או כאלה שנמצאות על סדר היום הגלובלי. הדירוג משקלל שישה היבטים בעוצמת מותג מדינתי: מדיניות וממשל, תרבות, אנשים וחברה, יצוא, הגירה והשקעות ותיירות. 

המשרוקית | האם ביטול הסבסוד לצהרונים הביא לנטישה של 100 אלף תלמידים?
משרד הבריאות פרסם את מדדי האיכות של המחלקות הפנימיות בבתי החולים

למקום הראשון הגיעה יפן, ואחריה גרמניה, איטליה, שווייץ ובריטניה. למקומות האחרונים הגיעו רוסיה, אוקראינה (שגם בהן יש כעת מלחמה), קניה וישראל. אחריה מגיעה מי שאינה בדיוק מדינה - "פלסטין". אולי אפשר לשאוב נחמה מכך שגם פלסטין כמותג נחשבת גרועה אפילו יותר מישראל, ועל פי המחקר "איננה נתפשת כחברה לגיטימית במועדון האומות. מקבלת ציונים אפסיים בכל הפרמטרים המרכזיים. עם זאת היא זוכה לאהדה מסוימת, בעיקר בעולם המוסלמי, בסין ובקרב הצעירים". 

ישראל לא מקבלת ציון על היותה "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון"

אך קשה לשאוב מכך נחמה רבה, שכן על פי המחקר, "קבוצת הייחוס של ישראל בעשירייה האחרונה בדירוג אינה עולה בקנה אחד עם נתוניה האובייקטיבים של ישראל. על פי הפרמטרים האובייקטיבים (תמ"ג לנפש, תוחלת חיים, רמת השכלה גבוהה וכד') ישראל משתייכת לעשירייה הראשונה של מותגי המדינות, אך בפועל היא מדורגת עם מדינות שממוצע התמ״ג לנפש בהן הוא כ-11 אלף דולר, נמוך בכ-80% מהתמ״ג לנפש של ישראל. גם במדד תוחלת החיים ישראל נמצאת עם מדינות בהן תוחלת החיים הממוצעת היא 72 שנים (מקום 120 בעולם) לעומת ישראל שבה הגיל הוא 83 שנים (בין 20 המדינות המובילות בעולם)". עוד כותבים על מסקנות המחקר, ש"נתון מטריד נוסף הוא שרק 40% מהמדינות המדורגות בעשירייה עם ישראל הן דמוקרטיות. כלומר העולם אינו מעניק ציון גבוה לעצם היותה של ישראל 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון'". 

כאשר בוחנים את המחקר בקרב צעירים, בני דור ה-Z , מגלים נתונים גרועים אפילו יותר. גם בקשר לרכישת מוצרים ישראלים, רבים מציינים שלא היו רוצים לרכוש מוצרים כאלה או לעשות עסקים עם ישראלים, אך כמובן יש להבדיל בין האמירה מהשפה לחוץ להחלטות הכלכליות האמיתיות. גם עוצמת החדשנות של ישראל אינה מצילה את ישראל במדד זה, והיא מדורגת מתחת לרוב המדינות האירופיות המפותחות ואף מתחת לאיחוד האמירויות. 

המדד מנוהל על ידי סיימון אנהולט, שגויס כיועץ על ידי Brand Israel Inc, מיזם פרטי בראשות מוטי שרף השואף לקדם את המותג הישראלי בעולם, שכיום נמצא במצב קשה במיוחד בעקבות המלחמה. על פי שרף, "ישראל הפסידה את מעמדה כמדינה לגיטימית בקהילה הבינלאומית ונזרקה לחצר האחורית של העולם, זה הזמן להודות בכישלון ההסברה הישראלית ולאמץ מודלים חדשניים למיתוג מדינות".