שמו ברקס: דירקטוריון ניסאן צפוי לדחות את המיזוג עם הונדה

על פי דיווח שהתפרסם היום בוול סטריט ג'ורנל, מועצת המנהלים של ניסאן מתכננת לדחות את העסקה עם הונדה למיזוג של שתי יצרניות הרכב היפניות • רעיון המיזוג נולד מחשש לקריסה של ניסאן, לאחר שהמנכ"ל טען לאחרונה, כי החברה נדרשת לתוכנית קיצוץ של 9,000 משרות וחתך את תחזית המרווח התפעולי של החברה ב-70%

מנכ''ל הונדה, טושיהירו מיבה, מנכ''ל מיצובישי, טקאו קאטו, ומנכ''ל ניסאן, מקוטו אוצ'ידה, במסיבת עיתונאים משותפת בטוקיו, יפן / צילום: ap, Eugene Hoshiko
מנכ''ל הונדה, טושיהירו מיבה, מנכ''ל מיצובישי, טקאו קאטו, ומנכ''ל ניסאן, מקוטו אוצ'ידה, במסיבת עיתונאים משותפת בטוקיו, יפן / צילום: ap, Eugene Hoshiko

תעשיית הרכב היפנית נשאה את עיניה בשבועות האחרונים אל עבר יצרניות הרכב המקומיות -  הונדה   וניסאן, בתקווה למיזוג בין השתיים. אך הדיווח שהתפרסם היום (ד') ב"וול סטריט ג'ורנל" הופך את הקערה על פיה, וזאת לאחר שפורסם כי דירקטוריון ניסאן צפוי לדחות את העסקה עם הונדה לשילוב של שתי יצרניות הרכב, כך על פי גורמים המכירים את הפרטים. 

המכוניות שיעלמו מהכביש, ואלו שיתייקרו: הרגולציה האירופית שתטלטל את שוק הרכב הישראלי 
טסלה תתחזק, האירופים בכוננות ספיגה: גלי ההדף של מלחמת הסחר בדרך לישראל

לפי תוכנית המיזוג שפורסמה בסוף 2024, שתי החברות תכננו להפוך לחברות-בת של חברת החזקות אחת. החברה הממוזגת הייתה הופכת ליצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם במכירת רכבים, שכן אם תפעלנה יחדיו, ניסאן והונדה ימכרו כמעט 6 מיליון כלי רכב בין מרץ 2025 למרץ 2026, כך לפי Visible Alpha. שתי החברות חולקות שווקי מפתח, ולכן הן יכלו לצמצם באופן ניכר את הוצאותיהן - החל מניהול ורכש וכלה במפעלים ומחקר. 

מקוטו אוצ'ידה, מנכ''ל ניסאן / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko
 מקוטו אוצ'ידה, מנכ''ל ניסאן / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

רעיון המיזוג נולד לאחר שמנכ"ל ניסאן מקוטו אוצ'ידה הודיע ב-7 בדצמבר כי החברה נדרשת לתוכנית קיצוץ של 9,000 משרות ו-20% מיכולת הייצור העולמית שלה, וקיצץ את תחזית המרווח התפעולי של החברה ב-70%. החשש של ממשלת יפן הוא בעיקר מקריסה של ניסאן, שעלולה לגרום לצונאמי עז שיכה גלים ויגרום לתגובת שרשרת ולפגיעה בספקי משנה ובכל שרשרת האספקה של תעשיית הרכב היפנית ואף בכלכלה היפנית כולה.