חדשות הרכב | בלעדי

מאה אלף מכוניות בחודש אחד: המס האסטרונומי שנכנס לקופת המדינה בדצמבר

חודש דצמבר שבר שיאים בהכנסות המדינה ממיסוי רכב עם 4.7 מיליארד שקל • היצע דגמי הפלאג־אין "העממיים" ממשיך להתרחב • מה מגלים נתוני המכס הסיני על יעדי היצוא הגלובליים של רכב חשמלי • ועוד חדשות מענף הרכב

גביית מסי יבוא הרכב בדצמבר שברה שיאים / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
גביית מסי יבוא הרכב בדצמבר שברה שיאים / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חודש דצמבר 2024 שבר שיא של כל הזמנים בגביית מסי רכב - כך עולה מנתונים שפרסם האוצר בפברואר, ומניתוח הכנסות המדינה של מרכז המחקר של הכנסת, שפורסם בינואר.

על פי נתוני האוצר, הכנסות המדינה ממסי יבוא רכב בחודש דצמבר נאמדות בכ־4.7 מיליארד שקל. מתוך זה כ־380 מיליון שקל לערך היו ממכס, והשאר מס קנייה. הסכום כפול כמעט מההערכות הראשוניות בענף הרכב. 

הנחה של מעל 10,000 שקל: מאות דגמים מתחרים על פלח אחד, ומחירי המכוניות בירידה
הסוס המנצח של הליסינג משתדרג, המחיר עולה בהתאם

הגבייה החריגה נבעה מהקדמת יבוא ושחרור מהמכס של למעלה מ־100 אלף כלי רכב בדצמבר, כחלק מגל יבוא חסר תקדים של היבואנים לקראת העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי והקטנת הטבות המס הירוק בדצמבר 2025. לשם השוואה, הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב בדצמבר 2024 בלבד היו שקולות לכשליש מסך הכנסות המדינה ממס קנייה על יבוא רכב בכל שנת 2023.

בחישוב שנתי, ב־2024 הסתכמו הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב בכ־14.5 מיליארד שקל, עלייה של כ־11% לעומת שנת 2023, ששברה גם היא את שיאי הגבייה הקודמים. בהשוואה לשנת 2018, שבה נמסר מספר דומה של כלי רכב חדשים (כ־270 אלף), זוהי עלייה של כ־54% בגביית מס הקנייה. 

ההתייקרות המואצת של כלי רכב חדשים תרמה

העלייה העקבית בהכנסות המדינה מהסעיף הזה נובעת בין השאר מההתייקרות המואצת של כלי הרכב החדשים בשנים האחרונות. באוצר מציינים כי הגבייה החריגה בדצמבר 2024 "צפויה לבוא על חשבון הקטנה בגביית מסי הרכב ב־2025". עם זאת, בענף הרכב מצפים לגל נוסף של יבוא ברבעון האחרון של 2025, לקראת שורה של גזירות מס חדשות ובהן עלייה נוספת במס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת 2026.

מס הקנייה לא היה נתון הגבייה החריג היחיד מכלי רכב ב־2024. על פי ניתוח הכנסות המדינה שפרסם מרכז המחקר של הכנסת, בשנת 2024 הסתכמו הכנסות המדינה מגביית אגרות ממשלתיות בכ־8.8 מיליארד שקל, שהוא נתון שיא.

מהניתוח עולה כי אגרות כלי הרכב מהוות כ־70% מסעיף האגרות הכללי. כלומר, ההכנסות מאגרות רכב בלבד הסתכמו ב־2024 בכ־6.2 מיליארד שקל. זאת למרות הגידול המואץ במכירות רכב חשמלי, שעד ינואר 2025 נהנו מאגרת רישוי סמלית.

על פי ניתוח התקציב לשנת 2025 צפויות ההכנסות מאגרות הרכב להמשיך לזנק ב־2025 ולהסתכם בכ־7.6 מיליארד שקל, בין השאר בשל ביטול הטבת אגרת הרישוי לרכב חשמלי בינואר. זהו זינוק של 43.5% בהשוואה לגבייה בפועל מסעיף זה ב־2022.

שיא גם בהכנסות המדינה השנתיות מבלו דלק

גם הכנסות המדינה מבלו דלק זינקו בשנה שעברה, לשיא של כ־23.95 מיליארד שקל, שממנו מיוחסים כ־2.12 מיליארד שקל לביטול הפחתת הבלו על בנזין.

על פי דוח מרכז המחקר של הכנסת, "סך הכנסות המדינה ממיסוי כלי רכב, כולל מס קנייה על רכישת רכב וחלפים, אגרות רכב, בלו על בנזין וסולר, מיסוי שווי שימוש ומע"מ, נאמד במעל 50 מיליארד שקל בשנה, ומהווה כ־11.4% מסך הכנסות המדינה ממסים ואגרות וכ־2.8% מהתוצר".

בימים אלה נערך האוצר להמשך הגדלת מיסוי הרכב ב־2026, בדגש על העלאת מס קנייה על רכב חשמלי ומס נסועה. 

היצע דגמי הפלאג־אין "העממיים" ממשיך להתרחב

חברת BYD השיקה השבוע בישראל גרסה מחודשת של הקרוס־אובר פלאג־אין החדש Seal U. הרכב מצויד בסוללה מוגדלת בקיבולת 26.6 קילוואט־שעה עם טווח חשמלי של עד 125 ק"מ ב־WLTP, לעומת כ־80 קילומטר בדגם היוצא. הסוללה משולבת עם מנוע 1.5 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 218 כ"ס. הביצועים נותרו ללא שינוי. למרות השדרוג מחיר הבסיס הורד בכ־10,000 שקל ועומד כעת על 200 אלף שקל. 

BYD Seal U / צילום: יח''צ
 BYD Seal U / צילום: יח''צ

גם דונפנג תיכנס לפלח במחצית השנייה של השנה

במחצית השנייה של השנה תיכנס לפלח לראשונה גם ענקית הרכב הסינית דונגפנג, עם קרוס־אובר פלאג־אין בתקינה אירופית. הרכב, L7, נמכר בסין תחת שם המותג AEOLUS, ובאירופה הוא ישווק תחת מטריית המותג הקבוצתית. אורכו 4.68 מטר, רוחבו 1.9 מטר, גובהו 1.62 מטר ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.78 מטר.

להנעה אחראי מנוע 1.5 ליטר טורבו, שבשילוב עם מנוע חשמלי מייצר מעל 300 כ"ס. סוללה בקיבולת של 30 קילוואט־שעה מספקת לרכב טווח של מעל 205 ק"מ על חשמל בלבד (בתקן הסיני) ותומכת בטעינה סופר־מהירה. הרכב, עם תא נוסעים איכותי ומאובזר, עולה בסין כ־22 אלף דולר. אצלנו, עם מס קנייה של 83% ומכס, אפשר לצפות למחיר בטווח של 180־200 אלף שקל. 

דונפנג AEOLUS / צילום: יח''צ
 דונפנג AEOLUS / צילום: יח''צ

ואילו XPENG הסינית, שעד כה התמקדה בדגמים חשמליים בלבד, נערכת להשיק קרוס־אובר ראשון עם הנעת פלאג־אין מתקדמת וטווח של מעל 150 קילומטר על חשמל בלבד. הרכב יוצג בתערוכת שנחאי ברבעון השני, ועל פי מקורות בסין היצוא שלו עשוי להתחיל עוד לפני סוף 2025. 

נתוני המכס הסיני: ישראל במקום העשירי ביעדי היצוא הגלובליים של רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי תפס ב־2024 את המקום העשירי בהיקף היצוא הגלובלי מסין של כלי רכב חשמליים והיברידיים. על פי נתונים מסכמים רשמיים של המכס הסיני, שפורסמו השבוע, ב־2024 יוצאו לישראל 65,373 כלי רכב כאלה.

במדד של היצוא הסיני ביחס להיקף השנתי של המכירות בשוק הרכב, ישראל תופסת את המקום השלישי בעולם אחרי הפיליפינים ואיחוד האמירויות, ומקדימה את בריטניה, שהיא שוק היצוא החשוב ביותר של כלי רכב חשמליים והיברידיים בגוש האירופי.

לשם השוואה, היצוא של כלי רכב כאלה מסין לאיחוד האירופי, למעט בריטניה, שב־2024 היקף מכירות הרכב בו הסתכמו בכ־12 מיליון כלי רכב, הסתכם בפחות מ־300 אלף כלי רכב (לא כולל את היצוא של טסלה משנחאי). יצוין כי מאחורי הקלעים נמשכות השיחות על כינון הסכם סחר חופשי (FTA) בין ישראל לסין, אם כי בינתיים בעצימות נמוכה.