כ-44 אלף מ"ר של מסחר ועוד 75 אלף מ"ר של משרדים מרכיבים את מרכז ביג פאשן גלילות החדש שייפתח השבוע, ושבהקמתו הושקעו 2.7 מיליארד שקל. "אנחנו לא קופסה עם מזגן", אומר המנכ"ל חי גאליס, ומתייחס לכך שהמקום תוכנן כשני רחובות עירוניים המקבילים זה לזה, ושלוש כיכרות מרכזיות המחברות ביניהם. הקומה השנייה כוללת שדרת חנויות מעצבים, וגינת גג שתהווה גם מקום להופעות ואירועים.
● משלוחים יגיעו ברחפנים, ורכבים חשמליים יאבדו מכוחם: תחזיות המנהלים ל־2025
● בלעדי | הנתונים נחשפים לראשונה: כמה זמן מחזיקים הישראלים בקרנות ההשתלמות
כ-160 חנויות דגל של מותגים בינלאומיים וישראלים יפעלו במתחם, וארבע קבוצות אופנה גדולות על כמחצית מהמתחם. קבוצת זארה תתפרס על השטח הגדול ביותר, כ-7,000 מ"ר. מתוך זה, רוב השטח יוקצה לחנות הגדולה ביותר של המותג בישראל, שתתפרס על פני 4,800 מ"ר. בנוסף תיפתח חנות ראשונה בארץ של מותג הקבוצה OYSHO.
לפי גאליס, בדרך כלל כ-70% משוכרי ביג פותחים את חנויותיהם בשבת, והוא מניח שכך יהיה גם הפעם. עם זאת, החנויות של זארה צפויות להיות סגורות ביום זה. לעומת זאת, קבוצת פוקס, שתפתח 16 חנויות מותגים שיתפרסו על פני כ-6,000 מ"ר, כן צפויה לפעול בשבת.
פקטורי 54 של קבוצת אירני מפעילה במתחם 12 חנויות חדשות, כולל קונספט ביוטי וקפה פקטורי 54, בהיקף כולל של 4,500 מ"ר ובהשקעה של כ-65 מיליון שקל. רנואר פותחת חנות דגל המשתרעת על פני כ-1,000 מ"ר בשתי קומות בהשקעה של כ-10 מיליון שקל.
לאלקטרה תהיה נציגות במתחם בגזרת חנות דגל של קולומביה, וחנות דגל של אדידס בגודל של 800 מ"ר - הראשונה בארץ שנפתחת בקונספט הום אוף ספורט. בחנות, שהושקעו בה כ-6 מיליון שקל, ניתן יהיה למצוא את הקולקציות החדשות של מרצדס וסטלה מקרטני, ומדפסת לייזר שמדפיסה על נעליים.
השוכרים העיקריים בביג פאשן גלילות
● קבוצת זארה
7,000 מ"ר
● קבוצת פוקס
6,000 מ"ר
● קבוצת פקטורי 54
4,500 מ"ר
● H&M
4,000 מ"ר
"אנחנו הדור החדש"
פתיחה של "מפלצת" כמו ביג פאשן גלילות היא אירוע נדיר יחסית בישראל. מדובר באחד ממרכזי הקניות הגדולים בישראל, לצד הקריון בחיפה, שמליסרון השקיעו בשנה האחרונה 150 מיליון שקל בשיפוצו והרחבתו לכ-65 אלף מ"ר של מסחר, ולצד קניון הזהב שגודלו עומד על כמעט 60 אלף מ"ר. קניון רמת אביב, שלרוב החנויות בו תהיה נציגות בביג גלילות, מתפרס על פני כ-20 אלף מ"ר.
על הטענה שיש בישראל יותר מדי שטחי מסחר אומר גאליס כי "רוב המרכזים שאנחנו מתחרים בהם הם בני 25-30. הם לא בגודל שצריך היום, ולא נותנים את חוויית הלקוח שצריך. אנחנו דור חדש שבא להתחרות בדור ישן. אנחנו לא קניון, אלא מתחם מסחרי שרוצה לתת תחושה של רחוב. אני רוצה להיות הפיפת' אווניו של ישראל".
המהלך של ביג מעורר מספר שאלות. הראשונה היא למה כל כך הרבה מותגים החליטו לפתוח חנויות דגל במתחם. התשובה היא שגודל הוא שם המשחק. "הסוד הוא גם חנויות גדולות, וגם מנעד רחב של מחירים - בתוך אותה חנות ענקית יהיה מנעד רחב של פריטים יקרים וזולים", מסביר מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ האסטרטגי שיווקי Success Code. "בזארה למשל יהיו פריטים ב-600 שקל, וגם ב-50 שקל, כיאה לפאוורסנטרים גם בארה"ב.
"מה המהות של ביג? יוקרתיות לצד עממיות, כמו קסטרו או פוקס הום וטייגר לצד פרימיום כמו קלווין קליין או לה קוסט או פולו ראלף לורן. וזה בניגוד לקניון רמת אביב, שם המותגים דחקו את הבייסיק. בנוסף, זארה יביאו בביג פריטים שלא היו עד היום בישראל, של 600-700 שקל".

ג'ואי שוובל, זארה / צילום: יח''צ אבי ולדמן
זו גם הסיבה שהוקצו יותר מ-5,000 מ"ר למקומות מזון, כמו שייק שאק (סניף שלישי בישראל), אהרוניס צ'יקן של שף ישראל אהרוני, מסעדה של שף יובל בן נריה, מיטבר בורגר, פיצה הר סיני, גרנד קפה טורקיז, ג'ירף, קאפרי ועוד.
שאלה נוספת היא מי צפוי להיות המרוויח העיקרי מהמתחם. התשובה היא שבראש ובראשונה, ביג עצמה. אמנם שכר הדירה יעמוד על כ-250 שקל למ"ר - פחות מחצי מאשר בקניון רמת אביב, שעומד על כ־500 שקל למ"ר - אבל אחרי שנים של השקעות ולא מעט דחיות, ביג יתחילו סוף סוף להרוויח גם משכר הדירה, גם מדמי הניהול וכמובן גם משיעור הפדיון - שצפוי לעמוד על כ-2,500 שקל למ"ר.
לדברי אלבז, בעוד שהקניונים האחרים מהמעגל הקרוב והרחוק ייפגעו, לרשתות עצמן לא ייגרם נזק, כי גם אם ההכנסה תצא מאותם קניונים, לפחות בתקופה הראשונה, היא תחזור אליהם בגלילות. "סביר להניח שעמלות הקניונים ייפגעו בעזריאלי תל אביב, קניון רמת אביב, פאשן TLV, שבעת הכוכבים ואיילון.
"לכן, הם כנראה ישיקו בהמשך מבצעי קידום מכירות שיסובסדו על ידם, ולא על ידי רשתות האופנה, כך שגם זה יפחית את המחיר הסופי שהצרכנים משלמים. אז האם תהיה פגיעה בקניונים בסביבה? חד משמעית כן. האם הצרכן ירוויח מזה? גם כאן, חד משמעית כן".
150 מיליון שקל בחודש
תמיר בן שחר, בעלים משותף בחברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר, מזכיר כי "כל מגוון החנויות שיש בקניון רמת אביב מלבד לואי ויטון יהיו בביג, שמהווה מעין חלון ראווה לרשתות. הפדיון כנראה יעמוד על 100-150 מיליון שקל בחודש.
"להערכתי, מעבר לאותם 1.5 מיליון בני אדם שגרים קרוב, זה מרכז מסחרי שימשוך את מי שאוהב קמעונאות ומסחר, בוודאי בהתחלה. היתרון לביג הוא שהפדיון לא יהיה על חשבון מרכז מסחרי אחר שלה, אלא על חשבון מרכזים אחרים, כך שלא יעשו קניבליזציה לעצמם. למעשה, זו הסנונית הראשונה, כשהבאות הן מטרופולין פתח תקווה (צפי הפתיחה: סוף 2028, ש"ס) ונס ציונה.

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי
"מבין הקבוצות הגדולות במתחם, ויזל עושה את הצעד קדימה, והוא גם שותף איתם בפאוור סנטר שיוקם באילות, וגם קנה את הבניין מעל ביג פתח תקווה כדי להעביר את המטה אליו. להערכתי נראה יותר ויותר עסקאות מסוג זה - היום אני דייר שלך, מחר אתה דייר שלי. אלו חלק מכללי המשחק שנוצרו פה בארץ, כשיש שחקני מסחר חזקים".
"כוח מסחרי גדול"
ערן רותם, אסטרטג ומומחה לקמעונאות, מפנה את הזרקור לכוח של 7 הקבוצות הגדולות שנמצאות כמעט בכל קניון מרכזי: פוקס, אירני, זארה, קסטרו, אליהן ניתן לצרף גם את גולף, קבוצת רנואר ואקסטרה ריטייל.
"זה מעניק להן כוח מסחרי גדול גם מול הנהלת הקניון כשוכרים, וגם מול קהל הלקוחות בנוכחות הגדולה", מסביר רותם. "מצד שני, זה גם גורם לתלות גדולה של הנהלת המרכזים המסחריים במותגים הללו - למשל לגבי מבצעים ומהלכי שיווק פנים קניוניים רוחביים. לא תמיד חנויות העוגן הללו ישתפו פעולה איתם, או שלפעמים חלקן דווקא ינהלו מבצעים רוחביים משלהן, שייאלצו את הקניון להרחיב אותם גם לשוכרים אחרים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.