חברת הביטוח מנורה מבטחים בניהולו של מיכאל קלמן הגישה היום (ב') תביעה נגד הרשות הפלסטינית על נזק בהיקף מצטבר של כרבע מיליארד שקל כתוצאה מגניבות רכב שבוצעו בשנים האחרונות מישראל לשטחי הרשות.
● שפל של 5 שנים ברכישת מכוניות בפברואר. ומי בכל זאת המותג שמככב?
● ג'יפונים ואביזרי פריצה מתקדמים: העלייה בגניבות הרכב ב-2024 שייקרה את הביטוח
בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, טוענת מנורה מבטחים, באמצעות עו"ד ארז בלוך, כי אל שטחי הרשות הפלסטינית הגיעו אלפי כלי רכב שהיו מבוטחים על-ידי החברה. מתוך אותם רכבים, הצליחו חברות האיתור, איתוראן או פוינטר, לאכן שרכבים רבים מצאו את דרכם לשטחי הרשות הפלסטינית, וביחס לאחרים התקבל אישור ממשטרת ישראל כי כלי הרכב הגנובים חצו לשטחי A.
במנורה מבטחים מתארים את תופעת משחטות הרכב, אשר בעבר קבע לגביהן נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, כי הן מהוות "תחנה סופית" לרכבים גנובים מישראל ולסחר בחלפים ובכלי רכב גנובים. מיקומן של משחטות הרכב הללו ושל חנויות החלפים הגנובים ידועים לכולם, אומרים בחברה.
לפי התביעה, "מוכרי החלפים והרכבים הגנובים מפרסמים את עצמם ברשתות החברתיות בפנים גלויות לגמרי עם מוסיקת רקע, והם מתארים ומתפארים ברכבים הגנובים שגנבו, ומציינים מפורשות שהם מוכרים רכבים גנובים ואף מציעים אותם עם או בלי לוחיות זהות צהובות -ישראליות".
במנורה מבטחים מוסיפים: "'משחטות הרכב, שחלקן משתרעות על שטח גדול-ממדים, צורכות חשמל רב, הן על פני הקרקע, ולא ניתן שלא להבחין בהן. הן בחזקת מן המפורסמות בעבור הנתבעת ובעבור כל אדם המסתובב בשטחי הרשות הפלסטינית. אילו הייתה הנתבעת מעוניינת בכך, יכולה הייתה לשים קץ לתופעת גניבת הרכבים לשטחה".
חלק ישיר מתעשיית הגניבות
במנורה מבטחים טוענים כי הרשות הפלסטינית הפכה להיות חלק ישיר מתעשיית גניבת הרכבים. לפי התביעה, "ענף כלכלי זה - אשר העשיר ועודנו מעשיר את הרשות הפלסטינית במיליארדים רבים של שקלים בשנים האחרונות, ואשר הנתבעת נהנית ממנו בהנאה ישירה - בין היתר בהזמנת רכבים גנובים לפקידים בדרגים שונים ותשלומים שנעים במעלה ההיררכיה הפקידותית, ובהנאה עקיפה - ענף כלכלי המייצר מקומות עבודה לפרנסתם של חלק מתושבי הנתבעת לאורך 'שרשרת המזון' שנבנתה בתעשייה זו, ואף מסייע בגביית כספים לצורכי המנגנונים השונים של הנתבעת - גרם לנתבעת להפוך להיות חלק ממנו".
על-פי נתוני המשטרה שמצטטת החברה, במהלך 2024 נגנבו בישראל כ-18 אלף כלי רכב, ומספר גבוה אף יותר של רכבם נגנבו בשנה שקדמה לכך.
מלבד הנזק הכלכלי העצום, מסבירים בחברת הביטוח, תופעת גניבות הרכב בישראל מקרינה באופן ישיר על תחושת הביטחון של הציבור ועשויה להסביר, במידה מסוימת, חלק מהסיבות להתייקרות פרמיות ביטוחי הרכב בשנים האחרונות.
במנורה מבטחים מפנים גם לחוות-דעת שחיבר תת-ניצב בדימוס גיא ניר, לשעבר ראש חטיבת המודיעין ומפקד יחידת "אתגר" לגניבות רכב במשטרה. לפי ניר, "הרוב המוחלט של כלי הרכב אשר נגנבים בישראל מוצאים את דרכם אל שטחי הרשות הפלסטינית. הרווחים העצומים מהם מופרשים תשלומי שוחד וטובות הנאה שונות, לצד מצב כלכלי רעוע ברשות, מספקים 'רשת ביטחון' לעבריינים העוסקים ומחוללים את תופעת הגניבות, ולצידם יש פקידים ואנשי אכיפה שמאפשרים את המשך ביצוע העבירות וזוכים לטובות הנאה. בכל שעה משעות היממה מועברים בממוצע שני כלי רכב לשטחי הרשות. ביממה מועברים כלי רכב בשווי של כ-6 מיליון שקל ויותר מישראל לשטחי הרשות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.