חברת החשמל | בלעדי

חברת החשמל חיפשה מקורות הכנסה עתידיים. זה מה שהיא מצאה

לקראת הפסקת השימוש בפחם להפקת חשמל עד 2026, חברת החשמל מתכננת להמיר את מזחיה סמוך לתחנות הכוח בחדרה ואשקלון לנמלים • היוזמה צפויה לעורר התנגדויות רבות בענף

מזח הפחם, תחנת "אורות רבין" בחדרה. הזינוק במחירי הפחם היה אמור להעלות את תעריף החשמל / צילום: Shutterstock
מזח הפחם, תחנת "אורות רבין" בחדרה. הזינוק במחירי הפחם היה אמור להעלות את תעריף החשמל / צילום: Shutterstock

חברת החשמל נערכת ליום שאחרי הפחם ומתכננת להפוך את המזח שהיא מפעילה בחדרה ובאשקלון לנמלים שיפרקו מטען כללי ויתחרו בששת נמלי הים הקיימים היום. זאת על רקע ההסדרה בנמלים שיצאה השבוע לדרך, שמטרתה ליישר קו בין דרישות הנמלים השונים להקלות ולהגבלת מתחריהם.

אם היוזמה תצא לפועל, ובייחוד כשב משרד התחבורה וברשות החברות לא מתנגדים לה, היא תוסיף ותטרוף את קלפי התחרות, למורת־רוחם של הנמלים הקיימים היום. 

שיא בגביית תמלוגים מאוצרות טבע בשנת 2024: הכנסות של 2.37 מיליארד שקל
הישיבה הסוערת והניצחון המדומה של העובדים: 5 הערות על ההסדרה בנמלים

המזח של חברת החשמל בחדרה נבנה בשנות ה־80 כדי לפרוק מטעני פחם לתחנת הכוח הסמוכה "אורות רבין". מזח דומה נבנה גם באשקלון בסמוך לתחנת הכוח "רוטנברג". ואולם בהתאם להחלטת ממשלה משנת 2019, החל מסוף השנה הקרובה השימוש בפחם להפקת חשמל צפוי להיפסק בישראל. לפי תחזית משרד האנרגיה, בשנה הנוכחית השימוש בפחם אמור לרדת ל־3%, ולמעשה להימחק לגמרי בשנה הבאה לכל המאוחר. לפי הדוח, קיימים עיכובים בהפסקת השימוש בפחם, אבל ברור שהתחום בדרך לגוויעה בשנים הקרובות.

לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנה שעברה, החל משנת 2013 עת התחילה הזרמת גז טבעי ממאגר "תמר", חלקו של הפחם בתמהיל הדלקים לייצור חשמל ירד מ־52% לשיעור של 17% בלבד ב־2023.

תחום רווחי

בחברת החשמל חיפשו מקורות הכנסה אפשריים מהמזחים שהוקמו ומחמשת העגורנים שבהם, והגיעו למסקנה שיוכלו להכנס לתחום המטען הכללי בנמלים - כלומר פריקת מטענים שלא נשלחים במכולות, ובפרט תבואה ואגריגטים. אלה יחייבו את החברה בהשקעות במזחים הללו, אך גם צפויים להשיא רווחים, ובייחוד בחדרה שקרובה יותר למרכז הארץ מחיפה למשל.

ואולם אם המהלך ייצא לפועל, ברור שתהיינה תחרות קשה מול הנמלים הפועלים היום. כך למשל, בדגון ובאשדוד פועלת כיום ממגורה (מבנה לאחסון תבואה), בנמל מספנות ישראל עתידה להתחיל ולפעול ממגורה נוספת, וגם בכוונת בעלי נמל חיפה החדשים להקים ממגורה.

בנוסף, גם אם יבחרו בחברת החשמל לעסוק בפריקת מטענים אחרים הרי שהם יתחרו בנמלים האחרים שכבר צברו וותק בנושא, חלקם פרטיים שיכולים להתחרות היטב בעלויות שנגזרות מפעילותה של חברה ממשלתית. אך יש גם מי שסבורים כי החברה תוכל להפעיל את המזחים שעומדים לרשותה על־ידי מפעילים פרטיים.

ביקורת בענף

גורמים בענף הנמלים מתחו ביקורת נוקבת על היוזמה, בטענה כי בשעה שחברת החשמל לא עומדת בביקוש ובהנחיות המשרד להגנת הסביבה, היא מתכוונת להתחרות בנמלים שזהו תפקידם. הדבר מקבל משנה תוקף לאחר חתימת ההסדרה בנמלים שאמורה לבסס את התחרות ביניהם בכללי משחק ברורים.

מנגד, במשרד התחבורה וברשות החברות רואים את היוזמה בחיוב. במשרד מתכוונים להמשיך את ההסדרה לשלב נוסף ולהכניס בתוכו דרישות שעלו מטעם הנמלים. חלק מההסדרה יגיע גם ביוזמת חברת החשמל, כשלעמדת המשרד, הוא זה שצריך להפעיל את הנמלים באמצעות חברת נמלי ישראל.

ברשות החברות הממשלתיות ענו לשאלת גלובס בנושא בחיוב: "לעמדת רשות החברות הממשלתיות, מאחר שפעילות הנמלים הימיים של חברת החשמל, בחדרה ואשקלון, תקטן באופן ניכר, הפעלתם על-ידי גורמים פרטיים לטובת פעילות מטען כללי עבור כלל המשק בשילוב עם צרכי חברת החשמל ליבוא פחם, עשויה לתרום באופן משמעותי להגברת התחרות במשק הנמלי ובתוך כך להפחתת יוקר המחיה. כמו כן, תהיה תועלת גם למשק החשמל, שכן תפעול הנמלים הללו בשגרה תתרום לתפקודם גם בחירום", נמסר.

מלשכת שר האנרגיה נמסר: "חברת החשמל כפופה למשרד האנרגיה. שר האנרגיה הקים צוות שיגיש לו את ההמלצות ברבעון השני השנה, לקראת העובדה שבסוף שנת 2026 תקטן משמעותית פריקת הפחם".