עסקת המל"טים הטורקית שעלולה להדאיג את ישראל

מושל מחוז באוקראינה קרא למדינות אירופה "להגביר את ההשקעות בתחומי הכטב"מים" • חברת המל"טים הטורקית בייקאר מקימה מיזם עם החברה האיטלקית לאונרדו • לקוחה של ישראל תרכוש מל"טים מסין • צבא ארה"ב אישר ייצור גרסה חדשה של מערכת ניווט ללא GPS • השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מל''ט של בייקאר / צילום: Associated Press, Jon Gambrell
מל''ט של בייקאר / צילום: Associated Press, Jon Gambrell

באירופה פונים למקורות התקציביים שלהם, כדי לרכוש מוצרים אמריקאיים לאוקראינה - בצל ההחלטות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בה בעת, טורקיה ואיטליה משלבות זרועות בפיתוח מל"טים, בזמן שמרוקו מצרפת למל"טים הישראליים שברשותה גם מל"טים מתוצרת סין. ובארה"ב, מטפלים בפתרונות ניווט בסביבות משובשות GPS. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית של גלובס.

ארדואן פרס את חסותו על סוריה והצית חבית חומר נפץ דיפלומטית עם טהרן
"איראן על ברכיה, אך עדיין לא על גבה": האם טראמפ ימנע את הגרעין?

מדינות אירופה קונות כטב"מים אמריקאיים לאוקראינה

ממשלת הולנד מתכוונת להשקיע 700 מיליון דולר בפיתוח טכנולוגיות כטב"מים מתקדמות, כשהמטרה המרכזית היא סיוע לאוקראינה. כחלק מהחבילה החדשה, המימון ההולנדי יזרום לחברות מקומיות וגם לחברות אוקראיניות, שפועלות בתחום באינטנסיביות רבה. תוכנית הסיוע משקפת תהליך שבו ההולנדים משקיעים במו"פ הביטחוני, תוך שהכטב"מים הפכו לאמצעים מהותיים לטובת ייעדים שונים.

בה בעת, נסגרה עסקה בריטית-אמריקאית לרכישת כטב"מים מתקדמים מחברת אנדוריל האמריקאית, תמורת כ־30 מיליון פאונד (כ־38.7 מיליון דולר). העסקה כוללת רכישת חימושים משוטטים (כטב"מים מתאבדים) מדגמי אלטיוס 600M ואלטיוס 700M, כשמקור המימון יגיע מהקרן הבינלאומית למען אוקראינה, שהקים הממשל בלונדון. הקרן נועדה ליצור "קופה" ממדינות שונות בעולם, שיסייעו לרכש הביטחוני האוקראיני.

מנגד, אולכסנדר פרוקודין, מושל מחוז חרסון באוקראינה, הזהיר בראיון לאינדיפנדנט, כי מדינות אירופה "לא ערוכות דיין" לסוג הלחימה הנוכחי מול רוסיה. "במהלך שלוש השנים האחרונות", אומר מושל חרסון, "רוסיה זינקה לחלל ביכולות הייצור הטכנולוגיות, החדשנות והחימושים". על כן, הוא קרא למדינות אירופה "להגביר את ההשקעות בתחומי הכטב"מים, הרובוטים וכלל המערכות הבלתי מאוישות".

העסקה הטורקית־איטלקית שעשויה להדאיג את ירושלים

חברת המל"טים הטורקית בייקאר חתמה על מזכר הבנות עם החברה האיטלקית לאונרדו להקמת מיזם משותף שנועד להתמקד במערכות כלי טיס בלתי מאוישות. בייקאר מוכרים, קודם כל, בגלל סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה: חתנו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, סלצ'וק בייראקטר. החברה צברה את שמה בשנים האחרונות, בין השאר, באמצעות השימוש של אוקראינה במל"טים מדגם בייראקטר TB2.

המטרה של בייקאר ולאונרדו היא לשתף פעולה במסגרת עיצוב, פיתוח, תחזוקה וייצור מל"טים, תוך שהצד האיטלקי יעסוק ביכולות נשיאה ומשימה של מל"טים. בה בעת, הטורקים יספקו את המל"טים מהדגמים השונים שלהם, בהם אקינג'י וקיזיללמה. שתי המדינות רוצות לממש את פוטנציאל מכירות המל"טים באירופה, כשלפי הערכת לאונרדו, השוק צפוי לגלגל 100 מיליארד דולר בעשור הקרוב.

הלקוחה של ישראל פונה לרכש מל"טים מסין

מרוקו החליטה לרכוש מל"טי איסוף ותקיפה מדגם TB-001K סקורפיון מסין, כחלק מהידוק הקשרים הביטחוניים שלה עם בייג'ינג. את המל"ט שמסוגל לפעול לטווח של עד 6,000 ק"מ ולפעול לאורך 35 שעות, מייצרת חברת סיצ'ואן טנגדן. במסגרת פעילותו, מל"ט סקורפיון יכול לשאת טילים ופצצות במשקל 1.2 טון, לטובת משימות שונות ומתווים שונים.

מאז כינון הסכמי אברהם ב־2020, מרוקו הפכה ללקוחה ביטחונית משמעותית של התעשיות הביטחוניות ככלל ומל"טים בפרט. כך, בין השאר, לפני כשלוש שנים רכשה מרוקו 150 מל"טים מדגמי וונדר B ות'אנדר B מחברת בלובירד. ב־2023, דווח באתר אינטליג'נס אונליין כי התעשייה האווירית השלימה מסירת שלושה מל"טים מדגם הרון 1 למרוקו. עסקה זו היא יוצאת דופן משום שהיא נחתמה תמורת 48 מיליון דולר בשנת 2014, דרך מיזם משותף של התעשייה האווירית עם קבוצת איירבאס.

הרכישות הללו התבצעו בד בבד עם רכישות רבות של מרוקו ממקורות שונים. ב־2022, מרוקו רכשה מל"ט "ווינג לונג II, שמיועדים לגובה בינוני ולפעילות ממושכת. מקור נוסף של מרוקו למל"טים הוא טורקיה: חברת בייקאר הטורקית סיפקה בחודש שעבר מל"טים מדגם בייראקטר אקינג'י, במסגרת עסקה שעליה חתם הממשלה ברבאט עם ממשל ארדואן כבר בשנת 2023.

מיה דיינמיקס ואלתא במגעים מתקדמים לשת"פ

חברת המיקרו־מוביליטי, מיה דיינמיקס, חשפה השבוע כי היא נמצאת במגעים מתקדמים עם אלתא, חברה בת של התעשייה האווירית, כשותפה משמעותית בחברה, באופן שיעמיק את שיתוף הפעולה לפיתוח מוצרים עתידיים. בה בעת, אלתא הזמינה שני כלים רובוטיים מחברת מיה רובוטיקס, חברת בת בבעלות מלאה של מיה דיינמיקס, בסך כולל של 300 אלף דולר, שצפויים להימסר בתוך כ־12 חודשים.

באפריל אשתקד הודיעה מיה דיינמיקס על תחילת פיתוח הכלי הרובוטי המבוסס על הטכנולוגיה והקניין הרוחני של החברה. עבור החברה, ההזמנה הראשונית מאלתא מהווה אבן דרך משמעותית בפיתוח הטכנולוגיה. אלתא היא בעלת ניסיון ממושך בפיתוח מערכות מתקדמות, בפרט ביישומי שליטה, ניהוג מרחוק ויכולות אוטונומיות עבור השוק הביטחוני ושוק האבטחה אליהם מכוונת מיה דיינמיקס.

צבא ארה"ב מאשר ייצור של מערכת ניווט ללא GPS

צבא ארה"ב אישר את הייצור הנרחב של מערכת מאפס (MAPS) דור II מחברת קולינס, שנועד למטרות מיקום, ניווט ותזמון (PNT) לרכבים צבאיים שפועלים בסביבות משובשות GPS. זו גרסה חדשה של הדור הישן של המערכת שהחל לפעול ב־2019, כשההזמנה החדשה מבטיחה עבור החברה את ההיתכנות הכלכלית של ייצור הדור החדש של מאפס.

תחילת ההתקדמות בדור השני של מערכת מאפס חלה בספטמבר 2022, כשצבא ארה"ב ביצע רכישה לחמש שנים תמורת 583 מיליון דולר. המערכת שבנויה על ארכיטקטורה פתוחה, מונעת ספופינג וג'אמינג בעזרת מערכת הניווט נאבהאב 100. בג'אמינג, משבשים את התקשורת של המפעיל עם הרחפן, במטרה שהוא יירד לקרקע או יטוס עד שהסוללה תתרוקן והוא ייפול. ספופינג זה מתן אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט ה־GPS.

סרביה צפויה לרכוש מטוסי קרב רוסיים מיושנים מהונגריה

סגן שר ההגנה הסרבי, ננאד מילוראדוביץ', סיפר בראיון לאתר טנגו סיקס כי הונגריה, חברת ברית נאט"ו, הסכימה למכור לבלגרד מטוסי קרב מיושנים מדגם מיג 29. את המטוסים הראשונים מהדגם רכשה סרביה מברה"מ בשנות ה־80, כשישה נוספים "נתרמו" מרוסיה ב־2017 וארבעה נוספים הגיעו מבלארוס ארבע שנים לאחר מכן.

הונגריה רכשה 28 מטוסים מרוסיה בשנת 1993 כחלק מפתרון לחובות שנמשכו מהתקופה הסובייטית. חיל האוויר המקומי השתמש באותם המטוסים במשך כמה שנים, כשהשינוי המהותי התרחש עם ההצטרפות לברית נאט"ו ב־1999. אותם המטוסים שנכנסו לשירות מבצעי ב־1983 התגלו ככאלו שלא מתאימים לשדה הקרב המודרני, ולכן ב־2004 פנתה הונגריה למטוסי גריפן של סאאב השבדית.

הבחירה הסרבית במטוסי קרב שנמצאים במחסנים הונגריים היא, ככל הנראה, פתרון זמני. בשנה שעברה רכשו הסרבים 12 מטוסי רפאל מחברת דאסו הצרפתית, תמורת כ־3 מיליארד דולר. העסקה כוללת בתוכה את המטוסים, וכן חימושים, אימונים ותחזוקה. המטוסים הראשונים צפויים להתקבל ב־2028, כאשר הרכישה נובעת ממרוץ החימוש של סרביה וקרואטיה

טיאסג'י חוברת לשת"פ עם חברה אמריקאית

חברת טיאסג'י (TSG), העוסקת בפיתוח מערכות תוכנה ופתרונות מתקדמים למגזר הביטחוני והאזרחי, דיווחה היום (ה') על חתימת הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי בארה"ב עם חברה ביטחונית בינלאומית לתקופה של חמש שנים, עם אפשרות להארכה. במסגרת ההסכם, שלפי גורמים בתעשייה מוערכת במיליוני דולרים, ישולבו מוצרי TSG במערכות החברה האמריקאית.

ההסכם כולל שילוב טכנולוגיות מתקדמות של TSG במערכות הגנה מבוססות סנסורים, אשר ישולבו במערכות מבצעיות של יחידות ביטחוניות אמריקאיות ובקרב לקוחות נוספים. שיתוף הפעולה בין הטכנולוגיה של TSG לבין המערכות האמריקאיות, המצוידות בסנסורים מבצעיים בעלי תפוצה רחבה בעולם, צפוי ליצור סינרגיה שתוצאתה תהיה מערכת מתקדמת שתספק מענה משופר ברמה הטקטית והאסטרטגית, תוך מיצוי היתרונות הטכנולוגיים והמבצעיים של שתי החברות. העסקה כפופה למגבלות היצוא של משרד הביטחון.

חברת TSG עוסקת בתחום פתרונות התוכנה וטכנולוגיות מתקדמות לשוק הביטחוני. החברה מפתחת מגוון טכנולוגיות המיועדות לשימוש של זרועות שונות בצה"ל ובגופי ביטחון נוספים בארץ ובעולם. מוצרי החברה מיועדים לפעילות צבאית באוויר, ביבשה, בים, וכן לפעילויות מודיעין והגנת העורף. בין השאר, מפתחת החברה מערכות לתמונה אווירית הכוללות זיהוי ועקיבה ומשמשות ליירוט והתראה, מערכות לשליטה ובקרה, מערכות להיערכות וטיפול בזמן חירום, מערכות מודיעין לתכנון תקיפת מטרות, ומערכות מודיעין לרשויות אכיפה.