"עשרות תגובות זועמות": המסחר במיטב טרייד הושבת, והתביעות בדרך

פלטפורמת המסחר בני"ע הושבתה בשבוע שעבר, ביום סוער בוול סטריט • בקשות לתביעות ייצוגיות לא איחרו להגיע: "לקוחות נאלצו להמתין יותר מחצי שעה למענה טלפוני, רבים התייאשו"

הנפקת מיטב טרייד בבורסה / צילום: ליאת מנדל
הנפקת מיטב טרייד בבורסה / צילום: ליאת מנדל

ביום שני שעבר הושבתו מערכות המסחר של מיטב טרייד ואי.בי.אי טרייד, וזאת עקב תקלה בחברת FMR, המספקת את המערכות הללו לחברי הבורסה לניירות ערך. נזכיר כי היה זה יום סוער שבו התרחשו בהמשך ירידות חדות בבורסת וול סטריט, עקב המכסים שעליהם הכריז נשיא ארה"ב טראמפ. מדד נאסד"ק רשם ירידה של 4% (החדה ביותר מאז 2022), וה-S&P צנח ב-2.7%. 

בוננזת המסחר: מניית מיטב טרייד זינקה פי 3 מאז ההנפקה אשתקד
בית ההשקעות שבראש, זה שנפל לתחתית והמסלול שאיכזב: בדקו מה עשה החיסכון שלכם בפברואר

לקוחות מיטב טרייד, שמצאו את עצמם ללא יכולת לסחור באופן עצמאי דרך האפליקציה בטלפון הנייד או דרך האזור האישי באתר, הופנו למוקד הטלפוני של החברה. חלקם טוענים כעת כי נאלצו להמתין זמן רב לנציג שיקבל מהם הוראות - וכתוצאה מכך לא היו יכולים לפעול בזמן אמת. 

כצפוי, כעת מגיע תור הבקשות לתביעות הייצוגיות. שתיים כאלה כבר הוגשו ביום חמישי האחרון - האחת לבית המשפט המחוזי בתל אביב והשנייה לבית המשפט המחוזי מרכז - כל אחת מהן בסכום העולה על 2.5 מיליון שקל.

בתביעה שהוגשה בתל אביב על-ידי עו"ד רועי פדל ועו"ד חן פלג, מתואר כיצד "פלטפורמות המסחר כשלו וקרסו לחלוטין למשך יותר מיום מסחר מלא, לפרק זמן העולה על 24 שעות. במשך תקופת הכשל הארוכה מאוד, הלקוחות לא יכולים היו לבצע פקודות קנייה או מכירה או כל פעולה אחרת, לרבות משיכת כספיהם, באמצעות פלטפורמת המסחר".

"שבויים עם ניירות ערך"

התביעה מפנה ל"עשרות תגובות זועמות ברשתות החברתיות". לפי כתב התביעה, המענה הטלפוני שאליו הופנו הלקוחות "היה עמוס באופן בלתי סביר בעליל ולמעשה לא זמין ללקוחות". לקוחות רבים נאלצו להמתין יותר מחצי שעה למענה וזמן נוסף לביצוע הפעולות: "רבים פשוט התייאשו או נאלצו לוותר".

עוד נכתב כי נשללה מהלקוחות "יכולת התגובה המהירה הנדרשת", והם איבדו את היכולת לבצע מסחר עצמאי "בפרק זמן ממושך ומשמעותי". גם אלה שהגיעו בסופו של דבר לשוחח עם נציג בטלפון, "ניזוקו עקב ההפסדים שנגרמו להם במהלך תקופת ההמתנה הארוכה לביצוע הוראותיהם".

כך, נטען, הלקוחות "נותרו 'שבויים' עם ניירות ערך שהם מעוניינים למכור ולממש; לא יכלו לרכוש ניירות ערך; ואף נמנעה מהם האפשרות לבצע משיכה של כספיהם".

בתביעה השנייה, שהוגשה כאמור לבית המשפט בלוד באמצעות עו"ד יונתן רפפורט, טוען לקוח מיטב טרייד כי איבד יותר מ-21 אלף שקל, אחרי שלא יכול היה לגשת לאפליקציה ולמכור ניירות ערך בעקבות הירידות בשווקים.

לפי התביעה נגד מיטב טרייד, "לא יעלה על הדעת כי בית השקעות המנהל מיליארדי שקלים, של רבבות לקוחות, יקרוס ולא יתפקד בפועל במשך למעלה מ-24 שעות. בהיקף לקוחות כזה, ואף נמוך ממנו משמעותית, מצופה מבית השקעות סביר לדאוג לגיבוי טכנולוגי למקרה חירום, ולמצער לגיבוי אנושי בחדר המסחר, באופן שיכול לספק את צרכיהם הבסיסיים של לקוחותיו".

במיטב דיווחו לבורסה כי טרם קיבלו לידיהם את התביעות, וכי בשלב זה לא ניתן להעריך את סיכוייהן.

המערכת של בעלי סלייס

כאמור מערכת המסחר היא של חברת FMR, המספקת למיטב טרייד שירותי מסחר, פיתוח תוכנה (לרבות פיתוח אפליקציית מסחר), תמיכה ועיבוד נתונים באמצעות הפקת דוחות, ממשק ישיר עם הבורסה, שירותי הגנת סייבר ופיתוח ושדרוג יכולות מסחר לצורך פעילותה השוטפת.

מדוחות מיטב טרייד עולה כי עבור אלה היא שילמה ל-FMR בשנים 2022, 2023 ו-2024 סכומים שהסתכמו ב-14.2 מיליון שקל, 14.5 מיליון ו-21 מיליון, בהתאמה.

FMR, שנמצאת בבעלות משפחות גולדברג וטוקטלי, הוקמה לפני כ-50 שנה, והיא החברה הדומיננטית בתחום מערכות המסחר בשוק ההון. על-פי ההערכות, כ-30% מנפח המסחר היומי בבורסה בתל אביב עובר דרך מערכות המסחר של החברה.

שתי המשפחות המחזיקות ב-FMR, גולדברג וטוקטלי, הן גם בעלות חברת ניהול הגמל סלייס, שבה התגלו בשלהי שנת 2023 אי-סדרים חמורים. בסלייס, שהתמחתה בקופות גמל בניהול אישי, נעלמו קרוב למיליארד שקל מכספי החוסכים אחרי שנוידו ממנה לקרנות השקעה אלטרנטיביות בחו"ל.

לא התקבלה תגובה מ-FMR עד לפרסום הידיעה.