חוזר למגזר הציבורי: התפקיד החדש של יהודה בר און

רמ"י פרסמה מכרז לתפקיד שיהיה אחראי על אחת התוכניות הגדולות ביותר המתוכננות כיום בישראל • בין המועמדים המובילים, נמצא יהודה בר און • זהו לא התפקיד הראשון של בר און בחברה ציבורית, בעבר הוא שימש כמנכ"ל חברת נת"ע, תפקיד שאותו עזב על רקע חילוקי דעות בהנהלה

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי
יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

האם יהודה בר און, מנכ"ל נת"ע לשעבר, בדרך חזרה לתפקיד רשמי במגזר הציבורי? לאחרונה פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרז לתפקיד "פרויקטור לקידום ופיתוח של אזור מפרץ חיפה", אשר יהיה אחראי מטעם רמ"י על תמ"א 75, היא תוכנית "שער המפרץ", אחת התוכניות הגדולות ביותר המתוכננות כיום בישראל.

מדינת ישראל כבר לא מעודדת רכישת רכב חשמלי. אלה ההשלכות על השוק
שאלות ותשובות | מחלוקת בתוך הממשלה: מאחורי הקלעים של מאבק חולדאי בחניוני הענק

על פי הערכות גורמים שונים בענף, יהודה בר און הוא אחד המועמדים המובילים להיבחר במכרז, ואחד הסימנים המובהקים לכך הוא עצם היותו הפרויקטור של רמ"י במפרץ חיפה, הלכה למעשה, בשנים האחרונות - לא באופן רשמי. בכמה פרסומים מהשנים 2022 ו־2023, כולל מסמך ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה ופרסום של המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה, מופיע בר און בתפקיד הפרויקטור מטעם רמ"י. כעת יוצאת המשרה למכרז מסודר שמועד סגירתו הוא 22 באפריל. גורמים שאיתם שוחחנו מגדירים את בר און כמועמד מוביל לתפקיד.

בר און שימש בעבר בשורה של תפקידים בכירים, בהם מנכ"ל נתיבי איילון, מנכ"ל חברת התחבורה הציבורית דן, משנה למנכ"ל החברה הלאומית לדרכים ובתפקידו הציבורי האחרון - מנכ"ל חברת נת"ע, תפקיד שאותו עזב בשנת 2019 על רקע חילוקי דעות בהנהלה. בשנה שעברה הוגדר כמועמד המוביל לאייש את תפקיד מנכ"ל נת"ע מחדש, ועל פי הפרסומים אף זכה לתמיכה בעניין מצד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, ששימש אז גם כמ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, בראון הסיר בסופו של דבר את מועמדותו לתפקיד מנכ"ל נת"ע "מסיבות אישיות".

פיתוח אזור מפרץ חיפה

המכרז מזמין מציעים להגיש הצעות להספקת שירותים כפרויקטור "לצורך קידום ופיתוח אזור מפרץ חיפה בהתאם לתוכנית תמ"א 75, 'שער המפרץ', שהיא תוכנית מתאר ארצית המשתרעת על שטח של כ־36,000 דונם". בהמשך מגדיר המכרז את היקף המשרה הרחב: "מדובר בפרויקט מורכב וייחודי בהיקפו הכולל קידום תכנון של תמ"א 75 וכן ארבע תוכניות מפורטות לכ־130 אלף יח"ד במפרץ חיפה, קידום תמ"א לאנרגיה להסדרת משק האנרגיה נוכח פינוי מפעל בזן, תש"א ודשנים מהמפרץ, ניהול מו"מ מול החברות הצפויות להתפנות וכן ממשקים מוניציפליים עם ארבע רשויות".

בהתאם, היקף המשרה משמעותי למדי: "היקף השעות החודשי המקסימלי שיידרש מאת הזוכה לביצוע תכולות המכרז הינו עד 300 שעות בסך הכול", נכתב.

דרישות המשרה הן ניסיון של עשר שנים, בין 2015 ל־2025, שבהן הפרויקטור העניק שירותי ייעוץ בנושא קידום פרויקטים לגוף ציבורי; וכן אקדמאי בעל תואר בתחום תכנון ערים ואזורים, הנדסה אזרחית ואדריכלות, ממוסדות המוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה. לחלופין, יכול להיות המועמד גם בעל תעודת רישום מרשם המהנדסים והאדריכלים על פי חוק המהנדסים והאדריכלים, או להציג עשר שנות ניסיון (בין 2015 ל־2025) בתפקיד בכיר בגוף ציבורי או בתאגיד פרטי.

המכרז הוא מכרז דו־שלבי, שבמסגרתו תוגש הצעת המחיר על ידי המועמד בנפרד מיתר המסמכים. הצעת המחיר תיקבע על בסיס מחירון אגף החשב הכללי במשרד האוצר להתקשרות עם נותני שירותים חיצוניים, "יועצים לניהול" במקרה זה. המחירון של החשכ"ל קובע רף של עד 357 שקל לשעה, ומגישי הצעת המחיר למכרז מתבקשים להציע הצעה המבטאת הנחה של 5% עד 25% מתעריף זה.