חברת אלפאבית (גוגל) רוכשת את וויז הישראלית ב-32 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמעניק לחברה את המעמד של הרכישה הגדולה אי-פעם של גוגל והרכישה הגדולה בישראל. גוגל אישרה את החתימה על ההסכם והודיעה כי העסקה תתבצע במזומן, ולאחר השלמתה וויז תצטרף לגוגל קלאוד (Google Cloud).
לפי ההודעה, השילוב בין החברות נועד להאיץ שתי מגמות מרכזיות בעידן ה-AI - שיפור אבטחת ענן ותמיכה בסביבות רב-ענניות. גוגל הדגישה כי הפתרונות של וויז ימשיכו לפעול בכל פלטפורמות הענן המובילות, וכי העסקה צפויה להיסגר בכפוף לאישורים רגולטוריים.
● העסקה ההיסטורית של וויז: המייסדים יהפכו למיליארדרים, וכמה יקבלו העובדים?
● לפחות 15 מיליארד שקל: כמה מס ישולם למדינה בעקבות עסקת וויז-גוגל?
● פרשנות | כך סלל טראמפ את הדרך לעסקת הענק של גוגל-וויז
● ארבעה חברים שהכירו באוטובוס לבקו"ם, הפכו ליזמים סדרתיים ועכשיו גם למיליארדרים - בדולרים
● המרוויחה המפתיעה מעסקת גוגל-וויז: צ'ק פוינט
מקורות בתעשייה מסרו כי אסף רפפורט, מייסד ומנכ"ל וויז, צפוי לעמוד בעתיד בראש מה שיהפוך ל"גוגל סקיוריטי" - חטיבה עצמאית של גוגל שתתמקד בפתרונות אבטחה, כאשר וויז תהווה את הבסיס לפעילות זו.
עוד לפי מקורות ובניגוד להצעה הקודמת, הפעם הוסכם כי וויז תישאר חברה עצמאית תחת גוגל, בדומה לדוגמה למודל של לינקדאין שנרכשה על-ידי מיקרוסופט. המשמעות היא שוויז תוכל להמשיך לשרת את כל חברות הענן הגדולות, כולל מתחרותיה של גוגל דוגמת מיקרוסופט ואמזון - עובדה שעשויה להקל על אישור העסקה מצד רגולטורים.
עוד לפי מקורות, המהלך הנוכחי מסמל את כוונותיה האסטרטגיות של גוגל להפוך לשחקנית מרכזית בשוק אבטחת הסייבר העולמי, תחום קריטי נוכח האיומים הגוברים במרחב הדיגיטלי.
בהודעת גוגל נכתב כי "רכישה זו מייצגת השקעה של גוגל קלאוד להאצת שתי מגמות גדולות וצומחות בעידן הבינה המלאכותית: אבטחת ענן משופרת והיכולת להשתמש במספר ענני מחשוב. וויז מספקת פלטפורמת אבטחה קלה לשימוש המתחברת לכל ענני המחשוב העיקריים וסביבות הקוד כדי לעזור במניעת אירועי אבטחת סייבר. ארגונים בכל הגדלים - מסטארט-אפים וחברות גדולות ועד ממשלות וארגוני המגזר הציבורי - יכולים להשתמש בוויז כדי להגן על כל מה שהם בונים ומפעילים בענן.
"וויז היא מובילה חדשנית וממשיכה לספק מוצרים חדשים עם אימוץ חזק, המזינים צמיחה עסקית מהירה, כולל במהלך 12 החודשים האחרונים בהם החלה לספק קטגוריות חדשות של פתרונות אבטחת סייבר. גוגל קלאוד היא מובילה בתשתיות ענן, עם מומחיות עמוקה בבינה מלאכותית ורקורד של חדשנות מובילה בתעשייה בתחום האבטחה. הבאת כל אלה לוויז תעזור להפוך את הפתרונות שלהם לטובים יותר ובעלי יכולת הרחבה גדולה יותר, לטובת לקוחות ושותפים בכל ענני המחשוב העיקריים".
השלמת העסקה: במהלך 2026
לאחר ההודעה על העסקה, וויז וגוגל קיימו שיחה עם המשקיעים, שבה הציגו את המיזוג. לדברי סמנכ"לית הכספים של אלפאבית ענת אשכנזי, החברה צופה שהעסקה תושלם במהלך 2026, בכפוף לתנאי סגירה מקובלים, כולל אישורים רגולטוריים. לאחר השלמת העסקה, תוצאות וויז ידווחו כחלק ממגזר גוגל קלאוד.
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפאבית, ציין בשיחה כי גוגל שמה דגש על אבטחה ובטיחות משתמשים מאז ימיה הראשונים, וכיום מגנה על לקוחותיה, אנשים וארגונים, ברשת יותר מכל חברה אחרת בעולם. הוא ציין שמחויבות זו מתרחבת לפעילות הענן של החברה, שם גוגל מסייעת לארגונים להתמודד עם סביבות טכנולוגיות מאתגרות. בהסבירו את העיתוי של רכישת וויז, פיצ'אי ציין שהנוף הטכנולוגי משתנה - הבינה המלאכותית מציבה אתגרי אבטחה חדשים לצד הזדמנויות משמעותיות, וארגונים מחפשים פתרונות סייבר מקיפים לסביבות ענן מורכבות. הוא הסביר שהשילוב בין גוגל קלאוד, שמובילה בעולמות הענן, לבין וויז יאפשר לארגונים להגביר את רמת האבטחה שלהם באופן משמעותי.
אסף רפפורט הציג בשיחה את החזון של וויז, שמטרתה לאבטח כל סביבת ענן אפשרית. הוא הדגיש שהחברה בנתה מערכת המשלבת בצורה חלקה בטיחות ופיתוח. רפפורט ציין בגאווה שהפלטפורמה של וויז מיועדת הן למפתחים והן לאנשי אבטחה, ומכסה את כל שלבי התהליך - מקוד ועד ענן וזמן ריצה. הוא הסביר שהמערכת סורקת את קוד החברות בסביבות ענן שונות ומסייעת להן להיות בטוחות ויעילות יותר, תוך יצירת קשר אינטגרטיבי בין כל סביבות הענן.
נקודה מרכזית שרפפורט הדגיש היא שהפלטפורמה מעודדת שיתוף פעולה בין צוותי אבטחה לצוותי פיתוח, והוא הזכיר שני פתרונות מרכזיים שפיתחה החברה - "וויז קוד" ו-"וויז דיפנד", המיועדים להגיב בזמן אמת לאיומי ענן וסייבר. לסיכום, רפפורט הביע התלהבות מהרכישה, באומרו שהשילוב עם גוגל יאפשר להאיץ את החדשנות של וויז ולהתקדם מהר יותר ממה שהיו מסוגלים להשיג כחברה עצמאית.
החברה צמחה במהירות מטאורית
וויז, שהוקמה בשנת 2020 על-ידי אסף רפפורט, ינון קוסטיקה, רועי רזניק ועמי לוטבק, צמחה בחמשת שנותיה במהירות מטאורית. החברה מפתחת פלטפורמת אבטחת ענן המאפשרת לארגונים לזהות נקודות תורפה במערכות שלהם ללא צורך בהתקנת תוכנה או הטמעה ממושכת. לפי וויז, היכולת שלה לספק פתרון אבטחה מקיף, מהיר ואפקטיבי - הפכה אותה למבוקשת במיוחד בקרב ארגונים גדולים המשתמשים בפלטפורמות ענן מרובות.
כאמור, תוך שנים ספורות בלבד מהקמתה הצליחה החברה להגיע לקצב הכנסות שנתי של כ-500 מיליון דולר, לגייס כמיליארד דולר ממשקיעים לפי שווי של 12 מיליארד דולר, ולבנות בסיס לקוחות הכולל חברות מרשימת פורצ'ן 500.
כעת, העסקה כאמור מגיעה בנקודת זמן משמעותית עבור וויז, שזה עתה היא ציינה את יום הולדתה החמישי. מקורות בתעשייה אומרים כי "האם אפשר לסרב להצעה כזאת? חברה בת 5 שנים, ומישהו בא ושם על השולחן 33 מיליארד דולר במזומן - זה המון המון כסף".
אז מה הוביל לשינוי בעמדת וויז?
בחודש יולי 2024, וויז דחתה את הצעת הרכישה הראשונה מצד גוגל - אז בסך 23 מיליארד דולר. כבר אז עורר דבר העסקה הדים - בתור הצעת הרכישה הגבוהה ביותר אי-פעם בעבור חברה ישראלית.
באותה תקופה, מנכ"ל וויז, אסף רפפורט, הצהיר במכתב לעובדיו כי "לומר לא להצעות כל-כך מכובדות זה קשה", אך הוסיף כי החברה מעדיפה להתמקד ביעדיה העצמאיים - השגת הכנסה שנתית חוזרת של מיליארד דולר והפיכתה לחברה ציבורית.
החלטה זו נתפסה כצעד נועז במיוחד, לא רק בשל הסכום העצום, אלא גם בהתחשב בגיל הצעיר של החברה (אז 4 שנים בלבד) והסיכון העסקי המשמעותי בשוק הסייבר התחרותי. מעבר לכך, העסקה הייתה עלולה להיתקל באתגרים רגולטוריים מצד ה-FTC, אז בראשות לינה קאן, שהובילה מדיניות נוקשה נגד רכישות של ענקיות הטכנולוגיה.
מעל הכול, הסירוב בזמנו שיקף אמונה חזקה של המייסדים ביכולת וויז להפוך לענקית סייבר עצמאית ומובילה בעולם, במיוחד בהתחשב בכך שהחברה הצטרפה למועדון חברות ה"יוניקורן" (חברות פרטיות בשווי מעל מיליארד דולר) רק שנה לאחר הקמתה - מהר יותר מכל חברה ישראלית אחרת.
עם זאת, מספר גורמים מרכזיים השתנו בשבעת החודשים שחלפו מאז דחיית ההצעה הקודמת. ראשית, סכום ההצעה עלה משמעותית - תוספת של 10 מיליארד דולר. הסכום הנוכחי- של 33 מיליארד- משקף מכפיל עצום של בין 50 ל-70 על הכנסות החברה . לשם השוואה, חברות תוכנה ציבוריות דומות נסחרות בדרך-כלל במכפילים הרבה יותר נמוכים - בין 5 ל-20 בלבד.
כמו כן, התנאים המבניים של העסקה השתנו באופן מהותי. לפי מקורות, וויז כאמור תישאר חברת סייבר עצמאית לחלוטין ותהווה את הבסיס לחטיבת הסקיורטי העתידית של גוגל, כאשר אסף רפפורט צפוי כאמור לעמוד בראש החטיבה החדשה שתקום. מבנה זה מאפשר לוויז להמשיך ולהתפתח בהתאם לחזונה המקורי - להפוך לחברת הסייבר הגדולה בעולם, אך הפעם עם הגב הפיננסי והטכנולוגי של גוגל.
בנוסף, מקורות מעריכים כי "הרוחות החדשות בוושינגטון" עשויות להשפיע על הסיכויים לאישור רגולטורי של העסקה, אם כי עדיין צפויה בחינה מדוקדקת הן בארה"ב והן באירופה. אחת ההערכות היא שגוגל תוכל לטעון בפני הרגולטורים כי מדובר ברכישה חוצת-ענף, מאחר שאין לה נוכחות משמעותית בשוק הסייבר, ולכן העסקה אינה משפיעה על התחרות בתחום.
בינואר 2025, רק חודשיים לפני דבר העסקה המתגבשת, מינתה וויז את פאזאל מרצ'נט לתפקיד סמנכ"ל הכספים, זאת לאחר שלא היה מי שכיהן בתפקיד זה בוויז מאז הקמתה. בעוד שבזמנו התפרש המינוי כצעד לקראת הנפקה אפשרית, כפי שהצהיר רפפורט מספר פעמים בשנה שעברה, מתברר כי מרצ'נט מביא איתו ניסיון משמעותי דווקא בתחום המיזוגים והרכישות.
מרצ'נט, שרכש את עיקר ניסיונו בתפקידי ניהול כספים בענף הקולנוע והטלוויזיה, ניהל בעברו מכירה של חברות ענק לתאגידים דוגמת קומקסט ו-AT&T. מרצ'נט אומנם היה חסר ניסיון בהנפקות ראשונות לציבור בבורסה האמריקאית, אך כעת כאמור מתברר שמומחיותו בתחום המיזוגים היא רלוונטית יותר לכיוון שאליו פונה החברה.
גוגל תאפשר לוויז לפעול עצמאית
לאורך השנים, גוגל בנתה אסטרטגיה של צמיחה באמצעות רכישות. מאז הקמתה בשנת 1998, רכשה החברה למעלה מ-250 חברות במגוון תחומים, החל מחיפוש ופרסום, דרך וידאו ותוכן, ועד למכשירים חכמים ובינה מלאכותית. לדוגמה, אחת הרכישות הראשונות והמשמעותיות של גוגל הייתה רכישת חברת Deja News בשנת 2001, שהפכה בהמשך לשירות Google Groups.
מאז, ביצעה החברה כמה מהרכישות המשפיעות ביותר בתעשיית הטכנולוגיה, כגון רכישת פלטפורמת הוידיאו יוטיוב בשנת 2006 תמורת 1.65 מיליארד דולר, רכישת חברת DoubleClick ב-2008 תמורת 3.1 מיליארד דולר, רכישת אפליקצית הניווט הישראלית וייז ב-2013 תמורת 966 מיליון דולר, רכישת מעבדת מחקר הבינה המלאכותית DeepMind ב-2014 תמורת כ-600 מיליון דולר, וכאמור גם רכישת מוטורולה מוביליטי בשנת 2012 תמורת 12.5 מיליארד דולר.
ברוב המקרים, גוגל נוהגת לשלב את החברות הנרכשות בתוך פעילותה הקיימת, אך במקרים מסוימים, כמו במקרה של יוטיוב, מאפשרת להן לפעול באופן עצמאי יחסית תחת המטרייה שלה. במקרה של וויז, נראה שגוגל מתכננת לאמץ את המודל העצמאי, שיאפשר כאמור לחברה הישראלית להמשיך לשרת את כל לקוחותיה הקיימים.
העסקה, אם תצא לפועל, תהווה כאמור את האקזיט הגדול ביותר בתולדות ההייטק הישראלי, ותשאיר הרחק מאחור את מכירת מובילאיי לאינטל ב-2017 תמורת כ15 מיליארד דולר. עם זאת ונכון למה שידוע כעת, העסקה עדיין כפופה לאישורי רגולציה בארצות הברית ובאירופה, תהליך שעשוי להימשך כשנה וחצי עד שנתיים. יש להניח כי במהלך תקופה זו, הן גוגל והן וויז יפעלו כדי להוכיח לרגולטורים שהעסקה אינה פוגעת בתחרות ושהמבנה המוצע - של חברה עצמאית שתשרת את כל שחקני הענן - מבטיח המשך תחרות בריאה בשוק.
ומבחינת פעילות החברה בארץ, לפי מקורות - וויז ממשיכה להתרחב ולגייס עובדים נוספים, גם בישראל, כשכאן היא גם תאכלס בקרוב את הבניין החדש של החברה בשרונה, כפי שדווח בגלובס. כיום לוויז כ1800 עובדים מסביב לעולם, מתוכם מעל שליש בישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.