WIZ | פרשנות

המגעים הסודיים והלחץ של גוגל: מאחורי האקזיט הענק

העובדה שגוגל הסכימה לקבל לחיקה את וויז כיחידה עצמאית ששומרת על קשר גם עם מתחרותיה של גוגל - מיקרוסופט ואמזון, מעידה על חולשה, או פשוט על כך שגוגל מכירה בכך שרוב הלקוחות אינם משתמשים בגוגל קלאוד • ייתכן שבעידן הבינה המלאכותית, כבר אין חשיבות לסביבת ענן אחת וגם בגוגל מכירים בזאת

סונדר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, LM Otero
סונדר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, LM Otero

כל הסופרלטיבים כבר ניתנו לעסקת הרכישה על ידי וויז שנחתמה אמש (שלישי), לפיה ענקית החיפוש תרכוש את חברת הסייבר הישראלית ב-32 מיליארד דולר: הרכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית; הרכישה הגדולה ביותר של סטארט-אפ מגובה הון-סיכון אי פעם; והרכישה הגדולה ביותר של גוגל.

העסקה ההיסטורית של וויז: המייסדים יהפכו למיליארדרים, וכמה יקבלו העובדים?
לפחות 15 מיליארד שקל: כמה מס ישולם למדינה בעקבות עסקת וויז-גוגל?
פרשנות | כך סלל טראמפ את הדרך לעסקת הענק של גוגל-וויז
ארבעה חברים שהכירו באוטובוס לבקו"ם, הפכו ליזמים סדרתיים ועכשיו גם למיליארדרים - בדולרים

עתה, אפשר להוסיף סופרלטיב נוסף: מכפיל גבוה מאוד על ההכנסות של וויז, שאינן ידועות, קל וחומר שהחברה איננה קרובה לרווחיות, אחרת כבר מזמן היתה שוקלת הנפקה בטווח הקרוב. "ניתן להבין שגוגל ניתנת תחת לחץ בהתבסס על מכפילי המכירות הגבוהים שהעניקה לוויז, שנעים בין פי 45 ל-60 על קצב ההכנסות השנתי (ARR)", אומר לגלובס אוראל לוי, ממייסדי קרן הגידור Anek Capital. "המספרים של החברה הנרכשת עדיין לא ברורים, ולפי ההערכה אלה נעים בין 500 ל-700 מיליון דולר. מדובר במכפיל גבוה באופן משמעותי בהשוואה לחברות ציבוריות מתחרות כמו קראוד סטרייק (22), סייברארק (16) או זיסקיילר (12)".

"השוק מגיב בספקנות"

מיד לאחר ההכרזה הרשמית ושיחת המשקיעים שערכה גוגל, ירדה מנייתה ב-5% במסחר בניו יורק, אך לאחר מכן עלתה במעט וסיימה בירידה של 3.5%, בדומה לביצועי מניות הביג טק. "זו הרכישה השלישית של גוגל בתחום הסייבר, לאחר שכבר רכשה בעבר כמה חברות במטרה לצמצם את הפער מול מיקרוסופט, שמציעה פלטפורמה רחבה ומקיפה יותר בתחום האבטחה בענן", אומר לוי. "השוק מגיב בספקנות, בעיקר בשל המחיר הגבוה של העסקה. המחיר משקף למעשה את ההכרה בכך שגוגל עדיין נמצאת מאחור ביחס למיקרוסופט בתחום הזה, מה שמחזק את החששות של המשקיעים בנוגע לפערים האסטרטגיים שלה".

על פי פרטים חדשים שהופיעו הלילה (שלישי) באתר הטכנולוגיה דה אינפורמיישן, מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי וראש תחום הענן בחברה, תומאס קוריאן, שמרו על קשר עם המנכ"ל אסף רפפורט ובכירים נוספים בחברה במשך שמונת החודשים שחלפו מאז ביטול העסקה הקודמת בחודש יולי אשתקד. על פי הפרסומים, גוגל לא היתה היחידה שהתעניינה ברכישת וויז, אך לפני כמה שבועות היא ניגשה עם הצעה רצינית שנענתה ברצינות גם מהצד השני. העובדה שוויז לא זנחה את חלום הרכישה - למרות דבריו של רפפורט על הנפקה לכאורה - שכרה סמנכ"ל כספים שמתמחה במיזוגים ורכישות, השביחה את הנכס על ידי מיזוג של חברות ושכרה את בנק ההשקעות גולדמן - אותתה לשוק שהיא עדיין על המדף.

העובדה שגוגל הסכימה לקבל לחיקה את וויז כיחידה עצמאית ששומרת על קשר גם עם מתחרותיה של גוגל - מיקרוסופט ואמזון, מעידה על חולשה, או פשוט על כך שגוגל מכירה בכך שרוב הלקוחות אינם משתמשים בגוגל קלאוד. החברה להוטה יותר לרכוש את וויז, מאשר לכלוא את לקוחותיה בענן שלה.

ענקית החיפוש עדיין משתרכת עם נתח שוק של 12% מאחורי אמזון ומיקרוסופט, שמחזיקות ב-30% ו-21% בהתאמה. גוגל מתקשה לסגור את הפער בין החברות ועדיין נתפסת כשחקנית נישה בקרב חברות בינוניות וגדולות. בשיחה עם אנליסטים אמר ראש תחום הענן בגוגל, תומאס קוריאן כי "גישת העננים המרובים (כלומר, העבודה עם שירות הענן של מיקרוסופט ואמזון נוסף על זו של גוגל - א"ג) היא דבר שהלקוחות שלנו רוצים, וזה אומר שפרויקטים חדשים עם הענן של גוגל יכול להתחבר לפרויקטים קודמים שנעשו במערכות אחרות. לקוחות לא רוצים להיות נעולים אצל ספק אחד".

בעידן ה-AI אין חשיבות לסביבת ענן אחת

ייתכן שבעידן הבינה המלאכותית, כבר אין חשיבות לסביבת ענן אחת וגם בגוגל מכירים בזאת. בעידן החדש, חברות עובדות עם סביבות ענן רבות ועם מספר מודלי שפה והסקה המשמשים כל אחד למגוון של יישומים וסוכני AI, ולפיכך תחום הגנת הענן - המקום שבו וויז מביאה את המומחיות שלה - הוא מיסודו מרובה עננים. סובלנות שכזו כלפי העננים המתחרים יקלו וודאי על גוגל להתמודד בקלות עם המשוכות הרגולטוריות - שאמנם תילקח ברצינות על ידי הרשויות באירופה ובארה"ב, אך לא צפויה להוות מכשול כפי שהיה בימי ממשל ביידן. וויז דאגה מראש לסעיף של פיצוי: אם העסקה נופלת מכל סיבה שהיא היא תפוצה בעשירית מהיקפה, 3.2 מיליארד דולר.

שחר כהן, שותף מייסד בקרן הגידור Lucid Capital מוסיף כי גוגל נמצאת בצומת דרכים שמציב אותה בבעיה במספר חזיתות במקביל: "בתחום הבינה המלאכותית, המתחרות נהנות משימושיות רבה - כל פעילות ההסקה ("אינפרנס") של OpenAI נערכת על השרתים של מיקרוסופט אז'ור, בעוד שאמזון נהנית ממודלים בקוד פתוח כמו לאמה ודיפסיק ווממודלים בקוד סגור כמו קלוד שהפך למוצר פופולרי בקרב מפתחי תוכנה.

מעטים מריצים מודלים על גבי גוגל, כך שגם בשדה הבינה המלאכותית החברה נותרה מאוחר. אבל החשש של גוגל לא מגיע גם מעסקי הענן שנחשבו מנוע צמיחה גדול, אלא גם מהלחם והחמאה שלה, תחום הפרסום. שם מתחרות פוטנציאליות כמו פרפלקסיטי ו-OpenAI הונות מערכות חיפוש מבוססות פרסום וחותמות על הסכמים עם יצרניות מחשבים כדי להתקין אותם כברירת מחדל; ומטא אמורה להשיק בעצמה מנוע חיפוש מסקרן שעשוי לאיים על גוגל בבטן הרכה שלה. גם ההסכם בין גוגל לאפל על שילוב שורת החיפוש באייפונים מאותגר על ידי בית המשפט ואם ייפרם המונופול של גוגל בתחום הטלפונים החכמים זו תהיה עבורה בעיה חמורה".