האקזיט המדהים של וויז עשוי להביא למרוץ חימוש של ענקיות הטק

רכישת הענק עשויה להצית מרוץ רכישות בתחום הסייבר • מומחים מעריכים כי ענקיות הטכנולוגיה יתחרו על רכישת חברות ופתרונות משלימים, במיוחד בתחום אבטחת הבינה המלאכותית

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב
מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

האקזיט המרשים וחסר התקדים של חברת הסייבר Wiz, הנמכרת לגוגל תמורת שיא של 32 מיליארד דולר, עשוי לפתוח את הדלת לעסקאות ענק נוספות שיבצעו ענקיות הטכנולוגיה, כך מעריכים מומחים ששוחחו עם גלובס. מדובר באקזיט הישראלי הגדול אי פעם והרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של גוגל, כאשר החברה בראשות אסף רפפורט צפויה להפוך לאבן יסוד באסטרטגיית אבטחת הסייבר העתידית של הענקית מרכזי הענן שלה.

העסקה ההיסטורית של וויז: המייסדים יהפכו למיליארדרים, וכמה יקבלו העובדים?
לפחות 15 מיליארד שקל: כמה מס ישולם למדינה בעקבות עסקת וויז-גוגל?
פרשנות | כך סלל טראמפ את הדרך לעסקת הענק של גוגל-וויז
ארבעה חברים שהכירו באוטובוס לבקו"ם, הפכו ליזמים סדרתיים ועכשיו גם למיליארדרים - בדולרים
המרוויחה המפתיעה מעסקת גוגל-וויז: צ'ק פוינט

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מסביר עד כמה הרכישה הזו קריטית לגוגל. לדבריו, "בשוק יש את אמזון, מיקרוסופט, אורקל וגוגל. גוגל היא הכי קטנה בשוק מהבחינה הזו, והצמיחה שם לא טובה להבדיל מהמתחרות שלה. הרכישה הזו של Wiz תביא לה יתרון, שכן ענן מאובטח יותר צפוי למשוך יותר לקוחות".

לפי מקורות בתעשייה ששוחחו עם גלובס - המהלך הנוכחי מסמל את כוונותיה האסטרטגיות של גוגל להפוך לשחקנית מרכזית בשוק אבטחת הסייבר העולמי, תחום קריטי נוכח האיומים הגוברים במרחב הדיגיטלי. וסצ'ונוק מסביר, "בגוגל אין מספיק אנשים שמבינים באבטחה וסקיוריטי, ולכן אנחנו רואים שרפפורט צפוי לעמוד בראש החטיבה הזו שתתחיל להיבנות".

"בשורות מדהימות לשוק הישראלי"

ליאור עקביא, שותף בויולה ונצ'רס, מנהל את תחום הסייבר בקרן, אומר לגלובס כי "מדובר בבשורות מדהימות לשוק הישראלי ולשוק של אבטחת המידע, וזה מוכיח שאפשר לבנות בישראל חברות ענקיות בתחום הסייבר. מה שכן, זה משנה את הדינמיקה אם Wiz עכשיו חלק מגוגל. לא בטוח שלקוחות שרצו ב-Wiz כחברה עצמאית ירצו אותה עכשיו, ולכן בוודאי הולכות להיווצר כאן הזדמנויות אדירות בשוק - מחברות גדולות שמחפשות רכישות ומחברות שהתחרות ב-Wiz וינסו לתפוס מקום גבוה יותר".

גם אריאל ליטמנוביץ', מייסד ושותף טכנולוגיות בחברת הסייבר Aryon, מצביע על ההזדמנות בשוק. הוא אומר כי "ספקיות הענון כבר התחילו להשקיע משאבים, כמו מוצר ההגנה של מיקרוסופט לענן הוא מוצר מולטי ענן. הוואקום שעכשיו ייווצר ינבע מהמחשבה אם מדובר בחברה עצמאית או חלק מחברת גוגל. ההזדמנויות בשוק מתחלקות ל-2: הזדמנות אחת תבוא בכל הקשור לתחרות ישירה ל-Wiz, עם רכישות בתחום הוויזבליטי. הזדמנות שנייה, זה ששחקניות אחרות ינסו לרכוש או לפתוח יכולות קלאוד משלימות, וככה ייצרו את היתרון היחסי שלהן".

ויש כאלו שרואים את המהלך הזה בתור הקטליזטור לחפש את המוצר הבא - הגנה לבינה מלאכותית. אושר עשור, מנכ״ל חברת ייעוץ סייבר Hexpecto מסביר כי "גוגל מזדנבת מאחורי שירותי הענן האחרים כמו אמזון ומיקרוסופט, וזה הניסיון שלה להביא פתרון שיעמיד אותה באותה שורה".

במובן הזה מבינים כי Wiz נותנת מענה למחשוב ענן, ואין לה המון מתחרות בעולם. "מכאן, כל ארבע החברות יחפשו איך להגדיל את התמיכה באבטחת הסייבר שלהם, ויחפשו לרכוש חברות נוספות לאבטחת מידע לבינה מלאכותית. החברות מבינות כי זה רכיב מאוד אינטגרלי, ולכן חשוב לחפש את הדבר הזה. כולן יתחילו להילחם על מי יביא את הדבר הפורץ-דרך הבא. בשלב הראשון נראה פתרונות אבטחת סייבר לבינה מלאכותית, ובשלב הבא יהיה כבר פתרונות למחשוב קוונטי", אומר עשור.