בגלל מלחמת הסחר: יצרני רכב בארה"ב נערכים להעלות מחירים בשוקי היצוא

השפעות מלחמת הסחר מתרחבות מחוץ לארה"ב • חברת סמארט הציגה בסין שדרוג לחשמלית סמארט 1 • קבוצת SAIC הציגה תמונות ופרטים ראשונים של הדור החדש של המכונית החשמלית המשפחתית MG4 • ועוד חדשות מענף הרכב

מרצדס EQS SUV במפעל החברה באלבמה, ארה''ב / צילום: יח''צ
מרצדס EQS SUV במפעל החברה באלבמה, ארה''ב / צילום: יח''צ

מלחמת הסחר הגלובלית, בהובלת ארה"ב, מחריפה בשבועות האחרונים, והנזק ההיקפי לתעשיית הרכב מתחיל להתרחב בהדרגה גם מחוץ לגבולות ארה"ב. השבוע הודיעה מרצדס כי היא בוחנת את השפעת הטלת המכסים על יבוא רכב וחלפים ממקסיקו וקנדה לארה"ב, שצפויה להיכנס לתוקף בתחילת אפריל.

מדינת ישראל כבר לא מעודדת רכישת רכב חשמלי. אלה ההשלכות על השוק
מבחן דרכים | החל מ-174 אלף שקל: הרכב שמציע חבילה יוצאת דופן

למרצדס יש מפעל ייצור רכב באלבמה, וכשני שלישים מכלי הרכב שמיוצרים בו בשנה מיועדים ליצוא. לחברה אין מפעלי ייצור במקסיקו ובקנדה, אולם גם היא חשופה למכסים החדשים, בשל שרשרת אספקת החלפים שלה בשתי המדינות. מרצדס הודיעה כי תבחן תגובות שונות בהתאם למצב התחרותי, כולל העלאת מחירים של הדגמים המיוצרים בארצות הברית וקיצוץ בעמלות הדילרים. החברה מייצאת לישראל מארה"ב את הדגמים GLE ו-GLE קופה, GLS ו-EQS SUV החשמלית.

גם חברת ב.מ.וו מייצרת רכבי פאר בארצות הברית, ורבים מהם מיוצאים למדינות רבות בעולם, ובהן ישראל. החברה היא יצואנית הרכב הגדולה ביותר במונחים כספיים, וב-2024 הסתכם הערך הכספי של היצוא שלה מהמפעל שלה בקרוליינה הדרומית לעולם בכ-10.1 מיליארד דולר. החברה הודיעה בימים האחרונים, כי "תספוג בינתיים את העלויות הנוספות הנגזרות מהמכסים", אולם במקביל תשקול כיצד להגיב לעלויות הנוסקות. החברה מייצאת מארצות הברית לאירופה ולישראל את הדגמים X5 ,X6 ,X7 ו-X4.

היצרנים אוגרים חלפים

המדיה האמריקאית מדווחת כי לאחרונה החלו כל יצרני הרכב בארצות הברית לאגור כלי רכב וחלפים, שמיוצרים במדינות השכנות ומיובאים מהם, כהכנה לקראת התייקרות חדה במחירים אם המכסים אכן ייכנסו לתוקף באפריל.

חברת הייעוץ "אנדרסן" העריכה בימים האחרונים כי העלות הכוללת של המכסים החדשים שהוטלו בשבועות האחרונים בארצות הברית צפויה להביא להתייקרות משמעותית של כלי הרכב החדשים המיוצרים בארצות הברית. על פי הערכות החברה, ההתייקרות תנוע בין כ-6,200 דולר לכלי רכב קטנים ועד כ-12,200 דולר ומעלה לדגמי קרוס-אובר חשמליים, שתלויים באופן קריטי ביבוא רכיבים וסוללות מסין, שגם עליהם הוטלו מכסים בגובה 20% בשבועות האחרונים.

מהססים לגבי ישראל

בינתיים טוענים יבואני רכב סדירים בישראל, שמייבאים רכב מארצות הברית, כי ההשפעות עדיין אינן מורגשות בשטח. בענף מציינים כי עדיין מופעל לחץ על הממשל האמריקאי, של טסלה בין השאר, להעניק לתעשיית הרכב פטור קבוע מהמכסים. ואולם, גורם מתחום יבוא הרכב העקיף בישראל אמר לגלובס, כי כבר מורגשים היסוסים של דילרים בארה"ב לגבי יצוא של כלי רכב, בשל הצפי לשיבושי אספקה והתייקרות מלאים עתידיים.

חברת סמארט תשיק דגם חדש וגדול עם הנעת פלאג-אין וחשמל

חברת סמארט הציגה בסין שדרוג כוח לכל הגרסאות של החשמלית סמארט 1. גרסת הבסיס עם המנוע האחורי קיבלה תוספת משמעותית של 67 כ"ס, ל-335 כ"ס בסך הכול.

גרסת הבראבוס כפולת המנועים מייצרת כעת 489 כ"ס, תוספת של למעלה מ-65 כ"ס.

פרט לכך עברה המכונית מספר עדכוני עיצוב קלים, ושמרה על הממדים הנוכחיים.

SMART5 / צילום: יח''צ
 SMART5 / צילום: יח''צ

במהלך 2025 צפויה החברה להתחיל לייצא גם את הקרוס-אובר החדש והגדול סמארט 5, שיוצע - לראשונה במותג - גם עם מערכת הנעת פלאג-אין. אורכו כ-4.7 מ', אולם אורך בסיס הגלגלים שלו 2.9 מ'. הוא יוצע בשלב הראשון עם הנעה חשמלית, כאשר הנעת פלאג-אין תצטרך להיצע מאוחר יותר.

LeapMotor משדרגת הספקים ונערכת לשיווק דגם חדש

חברת LeapMotor חשפה בסין גרסה מחוזקת משמעותית של הקרוס-אובר C10, שמיוצא לישראל ולאירופה במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי של החברה הסינית עם תאגיד סטלנטיס. ההבדל העיקרי הוא תוספת של 67 כוחות סוס להספק המנוע, שעומד כעת על 295 כוחות סוס.

leapmotor b10 / צילום: יח''צ
 leapmotor b10 / צילום: יח''צ

החברה נערכת כיום לייצא גם קרוס-אובר חשמלי קומפקטי חדש, B10, שאמור להיות אחד הזולים מסוגו באירופה. אורכו 4.51 מ', רוחבו 1.88 מ', גובהו 1.65 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.73 מ'. הגרסה האירופית מצוידת במנוע בהספק 218 כ"ס ובסוללה בקיבולת 69 קילוואט-שעה עם טווח של עד 420 ק"מ ב-WLTP. בסין מחירו מגיע עד כ-21 אלף דולר ואילו באירופה מחירו צפוי להיות פחות מ-30 אלף אירו. בארץ הוא עשוי להיות מתומחר באזוור ה-150־160 אלף שקל.

סאייק מציגה בסין את הדור החדש של המשפחתית החשמלית MG4

קבוצת SAIC הציגה בסין תמונות ופרטים ראשונים של הדור החדש של המכונית החשמלית המשפחתית MG4. הרכב גדול משמעותית מקודמו, עם תוספת של כ-10 סנטימטרים לאורך הכולל, ותוספת של 4.5 סנטימטרים לבסיס הגלגלים, שעומד כעת על 2.75 מ'. בסין הוא הוצג עד כה עם מנוע בהספק 160 כ"ס, אולם הביצועים והטווח צפויים להשתפר בשל ירידה של כ-160 ק"ג במשקל העצמי. עדיין לא נמסרו פרטים על הטווח, המחיר ומועד היצוא, אולם המכונית ככל הנראה תגיע לאירופה לקראת סוף 2025.

mg4 / צילום: יח''צ
 mg4 / צילום: יח''צ