חייו ומותו הפתאומי של מנכ"ל החברה הגדולה בקוריאה הדרומית

חברת סמסונג הודיעה היום כי המנכ"ל המשותף של החברה האן ג'ונג-הי מת בפתאומיות מדום לב בגיל 63 • ג'ונג-הי היה אחד מעמודי התווך של החברה, ובנה את הקריירה שלו בחטיבת הטלוויזיה של החברה • כיצד צפוי להשפיע מותו על החברה שסבלה בתקופה האחרונה מקשיים ערב פיגור אחרי המתחרות בתחום השבבים?

האן ג'ונג-הי / צילום: Reuters, SeongJoon Cho
האן ג'ונג-הי / צילום: Reuters, SeongJoon Cho

היום (ג') הודיעה חברת סמסונג כי האן ג'ונג-הי, שכיהן כמנכ"ל-משותף של סמסונג אלקטרוניקה, מת כתוצאה מדום לב בגיל 63 והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. המנכ"ל הנוסף, ג'ון יאנג-היון, נותר כרגע הממונה היחידי על תאגיד הטכנולוגיה הענק שמנסה לחדש את חטיבת השבבים שלו הסובלת מכשלים רבים בתקופה האחרונה. ג'ונג-הי ששימש גם כחבר דירקטוריון, נפטר בבית חולים בזמן שקיבל טיפול לדום לב, מסר דובר החברה. טרם מונה לו מחליף.

לראשונה מזה עשור: העובד שיקבל מוורן באפט פרס ענק
הצעד החריג של ארדואן נגד המשקיעים בבורסה הטורקית

רק בשבוע שעבר, באספת בעלי המניות אותה ניהל, הוא אמר למשקיעים כי שנת 2025 צפויה להיות קשה, אך החברה תגיב באופן גמיש לתעריפים שמטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. במהלך האספה, בעלי המניות מתחו ביקורת על ג'ונג-הי ועל בכירים נוספים, בשל כישלונה של סמסונג לנצל את פריצת הדרך בבינה מלאכותית - כישלון שהפך אותה לאחת ממניות הטכנולוגיה החלשות ביותר בשנה החולפת.

בתגובה לביקורת אמר המנכ"ל המנוח: "בראש ובראשונה, אני מתנצל בכנות על כך שביצועי המניה לא עמדו בציפיותכם", והוסיף כי "בשנה האחרונה, לא הצלחנו להגיב כראוי לשוק שבבי הבינה המלאכותית, שמתפתח במהירות".

קוריאה הדרומית זכתה לכינוי רפובליקת סמסונג. יש בה עשרות חברות בנות, שעיסוקיהן כוללים פארקי שעשועים, תרופות וכרטיסי אשראי. אזרח דרום קוריאני יכול להיוולד בבית חולים של סמסונג, ולאחר מותו הלווייתו תיערך בבית לוויות בבעלות סמסונג. סמסונג אלקטרוניקה לבדה מהווה כ-17% ממדד קוספי (Kospi), מדד הבנצ'מרק בבורסת סיאול.

קריירה של 40 שנה

לאורך שנים סמסונג אלקטרוניקה פעלה במבנה של שני מנכ"לים - אחד אחראי על תחום הצרכנות, והשני על תחום השבבים. ג'ונג-הי הצטרף לסמסונג לפני 40 שנה ובנה את הקריירה שלו בחטיבת הטלוויזיה של החברה.

לא ניתן להבין את הצלחתה של סמסונג בלי המנכ"ל המנוח שהיה אחד מהאדריכלים השקטים שלה. במשך קרוב לארבעה עשורים הוא ליווה את עלייתה של סמסונג מיצרנית מקומית למעצמת טכנולוגיה בינלאומית.

בשנת 2022 מונה למנכ"ל-משותף בחברה הגדולה בקוריאה הדרומית, וניתנה בידיו אחת המשימות המורכבות בעולם העסקי: להוביל את חטיבת האלקטרוניקה והמובייל בזירה רוויה תחרות, שינויים טכנולוגיים, ולחצים גיאו-פוליטיים הולכים ומחריפים.

במהלך הקריירה שלו ג'ונג-הי נודע כמי שיש לו אינטואיציה מדויקת לשיווק, וטביעת אצבע ברורה בכל הנוגע לעיצוב מוצר, חוויית משתמש וקמפיינים שוברי שוק. תחת הנהגתו, חטיבת הטלוויזיה של סמסונג הפכה למובילה עולמית - לא רק במספרים, אלא גם בדימוי ובמה שהיא סימלה עבור הצרכן: חדשנות, איכות וסגנון חיים.

אולם שנת 2025 הביאה איתה אתגרים לענקית הטכנולוגיה. תחרות עזה בשוק השבבים, ירידה בערך המניה, ותחושת החמצה מול מהפכת הבינה המלאכותית. ג'ונג-הי לא היה דמות צבעונית או ראוותנית. הוא לא חיפש כותרות. אבל מי שעבד לצדו העיד שהוא האיש שידע להקשיב לשוק - ולתרגם אותו למוצרים שחדרו לכל בית ובית.

גדל בסמסונג והפך אותה למעצמה

ג'ונג-הי נולד ב-1962 בקוריאה הדרומית. במהלך שנות ה-80 סיים את לימודיו בהנדסת חשמל באוניברסיטת אינהא. מיד אחרי לימודיו הצטרף לסמסונג, אז חברת אלקטרוניקה מקומית שטרם הפכה לענקית גלובלית. בשנים הראשונות, הוא מילא תפקידים שונים במחקר ובפיתוח, וטיפס בהדרגה בסולם הדרגות. המומחיות שלו בהנדסה והבנתו בטכנולוגיה הובילו אותו למלא תפקידים בכירים ביחידות עסקיות שונות בתוך סמסונג.

ב-2013, מונה לראש צוות המחקר והפיתוח של תחום התצוגה (Visual Display Business). במהלך כהונתו, הוא פיקח על התקדמות משמעותית בטכנולוגיות תצוגה, שתרמו לעמדה הדומיננטית של סמסונג בשוק העולמי. ב-2017, קודם לתפקיד ראש תצוגה. תחת הנהגתו, סמסונג שמרה על מעמדה כמובילה בשוק הטלוויזיות והתצוגות הגלובלי, והשיקה מוצרים חדשים שפרצו את גבולות הטכנולוגיה החזותית.

ב-2021, לקח על עצמו את תפקיד ראש תחום הטרנספורמציה הדיגיטלית (Digital Transformation, DX) בסמסונג. הוא סומן ככוח המניע מאחורי פריצת הדרך של סמסונג בתחום הטלוויזיות החכמות, והיה אחראי לא רק לחדשנות הטכנולוגית אלא גם לשפה העיצובית ולמיתוג הגלובלי של המוצרים.

כשנה לאחר מכן, מונה ג'ונג-הי לסגן יו"ר ומנכ"ל סמסונג אלקטרוניקס. במהלך הקריירה שלו, היה מעורב בפרויקטים רבים בעלי פרופיל גבוה בתוך סמסונג - מהפיתוח של תצוגות מתקדמות ועד להובלת מאמצי הטרנספורמציה הדיגיטלית של החברה.

מותו צפוי להשפיע על כיווני האסטרטגיה של החברה, בעיקר בתחומי השיווק, המכשירים הביתיים והאלקטרוניקה.