הכתבה בשיתוף מטרו מוטור
אחרי שהשיקה בישראל את ליפמוטור T03 ו-Voyah Free, וגם אתM-HERO האימתני, רכב שטח חשמלי שמתחרה בהאמר EV, קבוצת מטרו מוטור, שמוכרת לנו בעיקר מתחום הדו-גלגלי, מנחיתה כאן סנונית ראשונה תחת מותג הרכב 'דונגפנג' הסיני, שהוא למעשה גם קונצרן ענק ואחד משלושת יצרני הרכב הגדולים ביותר בסין, עם למעלה משני מיליון רכבים שנמכרו ב-2023 ו-127,000 עובדים. המכונית הראשונה של דונגפנג שתושק אצלנו כבר ברבעון האחרון של השנה, היא 'דונגפנג בוקס', סופר מיני 100% חשמלית, שמתחרה ישירות בסגמנט שבו שולטות מאזדה 2, יונדאי i20, טויוטה יאריס, לצד החשמליות אורה 03 ו-BYD דולפין.
העיצוב של דונגפנג בוקס, כמו גם מבחר הצבעים האקזוטי הצפוי (כחול, צהוב, סגול וכמובן לבן) והצביעה הדו-גוונית, מסגירים מהר מאוד את קהל היעד שלה: צעירים וצעירים ברוחם. היא מציגה מראה דינמי ונקי, עם פגוש קדמי בעל חזית אטומה בחלק העליון (וככל הנראה פתח אוורור לסוללה בחלק התחתון), עיטור פלסטיק וניקל בדלתות ואיך אפשר בלי הטרנד החם של מעצבי הרכב: טוויסט מעניין בקורה C עם כיתוב של שם המותג. גם פס הלד של תאורת היום מלפנים והחלק העליון של דלת תא המטען שנצבע בשחור, מוסיפים לא מעט עניין.
המידות של 'הבוקס' סטנדרטיות לסגמנט הסופר מיני (4,030 מ״מ אורך, 1,810 מ״מ רוחב, 1,570 מ״מ גובה), אבל דווקא בבסיס הגלגלים היא מצטיינת עם 2,660 מ״מ, הרבה מעבר למתחרות הישירות: 2,570 מ״מ במאזדה; 2,560 מ״מ ביאריס. למעשה, בסיס הגלגלים של 'הבוקס' רחב אפילו מזה טויוטה CHR, שעל הנייר נמצאת סגמנט מעליה - והוא קרוב יותר לזה של מלכת המשפחתיות, טויוטה קורולה (2,700 מ״מ). זה קורה בזכות הפלטפורמה של הדונגפנג בוקס, שהיא ייעודית לרכבים חשמליים ומאפשרת יחס ״נטו-ברוטו״ אופטימלי - מה ששלה שלה.
לפרטים נוספים על 'דונגפנג בוקס' הקליקו כאן>>
בתא הנוסעים של הדונגפנג בוקס נעשה שימוש בחומרים שלא פוגשים בדרך כלל בסגמנט הסופר מיני, עם עור סינטטי בנדיבות בחלקים העליונים, הגה בצביעה דו גוונית ומגירה נשלפת במקום תא כפפות. בין המושבים ישנה קונסולה צפה בדומה ליונדאי איוניק 5, מה שמפנה הרבה מאוד מקום לאחסון (ולפי התמונות נראה שיש בה לא מעט מקום).
-
צילום: כפיר זיו
-
צילום: רונן טופלברג
-
צילום: רונן טופלברג
בסעיף האבזור של הדונגפנג בוקס, שככל הנראה תשווק כאן ברמת גימור אחת, אפשר למצוא בין השאר כניסה והנעה ללא מפתח; צג מולטימדיה (בעברית!) בגודל 12 אינץ' עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי; לוח מחוונים בגודל 5 אינץ'; מושב נהג מתכוונן חשמלית; כולל זיכרונות, אוורור וחימום; בקרת אקלים; משטח טעינה אלחוטי ושקעי USB ו-12 וולט לטעינה; מצלמת רוורס ו-360 מעלות; 6 רמקולים; תאורת LED ועוד.
גם בבטיחות לא חסכו שם, עם כל המערכות האקטיביות כמו בלימה אוטונומית מלפנים; בקרת שיוט אדפטיבית; תיקון סטייה מנתיב; זיהוי תמרורים ושש כריות אוויר. אה, ויש גם בלימה רגרנטיבית. נכון לכתיבת שורות אלה, הדונגפנג בוקס טרם נבחנה ב-Euro Ncap (ארגון להערכת בטיחות כלי רכב), אבל לפי גוגל היא אמורה להיבחן שם כבר השנה כחלק מהתכנון של הסינים להחדיר אותה למדינות נוספות באירופה, מלבד ספרד, הולנד, צ'כיה, איטליה והונגריה שבהן היא כבר נמכרת כיום.
מנוע, טווח וסוללה
כאמור, הדונגפנג בוקס מבוססת על פלטפורמה 100% חשמלית של קונצרן דונגפנג, Quantum Architecture Platform No 3 שמה - אם תהיתם, ובתחתית מותקנת סוללת ליתיום ברזל פוספט (LFP) בקיבולת 43.2 קוט״ש (41 קוט״ש נטו). את הסוללה ניתן להטעין בהספק של עד 50 קילוואט DC מהיר או 6.6 קילוואט AC במטען ביתי או Wallbox. לפי תקן WLTP, הטווח עומד על 310 ק״מ ממוצעים לחלוטין לסגמנט.
הסוללה מזינה מנוע חשמלי המותקן מלפנים המפיק 95 כ״ס ו-16 קג״מ. 10.6 שנ' לוקח לו להאיץ מעמידה ל-100 קמ״ש, עד למהירות מקסימלית של 140 קמ״ש. סופר מיני - כבר אמרנו.
ומה הלאה? במהלך 2025 מטרו מוטור צפויה לייבא לישראל דגמים נוספים של דונגפנג, כמו ה-007 שמתחרה בטסלה מודל 3 וה-008 שנראה כמו האח התאום האבוד של אקספנג G9.
בשורה התחתונה, השקה של מותג חדש בשוק הרכב הישראלי היא תמיד מבורכת ומוסיפה לתחרות. ״למזלה״ של דונגפנג, יש כאן כמעט 30 מותגים סיניים שסללו לה את הדרך מבחינת לגיטימציה. כאחת מהיצרניות הגדולות בסין, מסקרן לראות האם תצליח למתוח את הדרמה של סטנדרט האבזור הגבוה של הבוקס - גם ברמה של תמחור אטרקטיבי.
לפרטים נוספים על 'דונגפנג בוקס' הקליקו כאן>>