הכתבה בשיתוף ארגון חברות ההסעה
בשנה וחצי של מלחמה בכמה חזיתות, ענף ההסעות הפרטיות בישראל נפגע מכמה כיוונים; שילוב בעייתי של עצירה מוחלטת של ענף התיירות, מחסור בנהגים לצד צרכים לאומיים אדירים שקשורים למאמץ המלחמתי - הובילו את חברות ההסעה לאחת מהתקופות המאתגרות ביותר עבורן.
"בעיני פעילות חברות ההסעה היום מהווה כמעט באופן מלא תפקיד של חטיבה בצבא לכל דבר ועניין"' אומר בראיון דודי גיל, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, הארגון היציג של החברות בענף. "יו"ר הארגון ניסים סרוסי, כל הנהלת הארגון ואנוכי מודים לבעלי חברות ההסעה ולכל נהג ונהגת בחברות ההסעה שגם בימים כתיקונם מבצעים את עבודתם נאמנה - על אחת כמה וכמה בעת מלחמה. אנו מצדיעים לכל אותם נהגים וצוותים שעבדו בשעות לא שעות, מסביב לשעון, בתנאים לא פשוטים בכלל, כדי לוודא שמערכות שלמות במדינה ממשיכות לתפקד - בתי חולים, בתי ספר, מערכי גיוס ועוד".

דודי גיל, מנכ''ל ארגון חברות ההסעה / צילום: ליאת מנדל
לדברי גיל, קשה להמעיט בערך פועלן של חברות ההסעה במהלך מלחמת חרבות ברזל. "התחום כולו נפגע מהעצירה המוחלטת של התיירות הנכנסת - לפעמים שוכחים את הפגיעה בנו לצד הפגיעה במלונות ובמוניות", הוא מדגיש. "עוד לפני המלחמה היה מחסור חמור בנהגים, ומאוקטובר 2023 החברות והנהגים הוכיחו את עצמם כעמוד תווך בחוסנה של המדינה".
ארגון חברות ההסעה בישראל מהווה כוח משמעותי בענף התחבורה הציבורית-פרטית בישראל. מאז הקמתו בשנת 2002 כארגון היציג של חברות ההסעה במדינה, הוא מאגד תחת קורת גג אחת מערך נרחב של למעלה מ-500 חברות ומייצג את האינטרסים של כ-20,000 נהגים ועובדים בענף. תחומי הפעילות של חברות הארגון מגוונים וכוללים הסעות תלמידים, שירותי הסעה לאנשים עם מוגבלויות, הסעות תיירים, שירותי הסעה למפעלים ולמוסדות ציבור, וכן הסעות עבור משרד הביטחון ובתי חולים.
לפרטים נוספים על ארגון חברות ההסעה בישראל הקליקו כאן>>
כמייצג הענף מאז חתימת הסכם קיבוצי ב-2017, ארגון חברות ההסעה בישראל פועל מול משרדי הממשלה השונים לקידום האינטרסים של חבריו. נציגיו משתתפים באופן קבוע בדיוני ועדות הכנסת הרלוונטיות, מקיימים קשר הדוק עם משרדי הממשלה השונים. נציגיו משתתפים באופן קבוע בדיוני ועדות הכנסת הרלוונטיות, מקיימים קשר הדוק עם משרדי הממשלה השונים - ובהם משרדי התחבורה, החינוך, הביטחון, התיירות והאוצר - ופועלים מול הרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי.
"קיים צורך בהקמת מערך רגולטורי לטיפול בענף ההסעות"
כפי שמציין גיל, מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' ב-7 באוקטובר, הפך הענף לעורק חיים מרכזי במאמץ הלאומי, כשחברות ההסעה וצי הנהגים שלהן נרתמו למשימות חיוניות ברחבי המדינה. נהגי ההסעות מילאו תפקיד מכריע בשינוע אלפי חיילי מילואים אל בסיסי צה"ל ויחידותיהם והסיעו צוותים רפואיים אל בתי החולים ברחבי הארץ במשמרות בלתי פוסקות.
במקביל, המשיכו חברות ההסעה לספק שירות חיוני לתלמידי החינוך המיוחד ולאנשים עם מוגבלויות, תוך התמודדות עם אתגרי הביטחון המורכבים באזורי הסכנה . גיל מספר כי הענף התגלה כחוליה קריטית כשנהגיו סייעו בפינוי אוכלוסייה מאזורי סכנה, הבטיחו את המשך הפעילות של מוסדות החינוך שהועתקו לאזורים בטוחים יותר והתאימו את פעילותם לצרכים המשתנים של המשק בשעת חירום.
לאור המציאות הזאת, לדברי גיל, המדינה צריכה לגלות יותר מעורבות מול חברות ההסעה. "אין מי שמתכלל את האירוע ברמה הלאומית מול החברות", הוא אומר. "הרגולציה יכולה להוות מכשול להצלחת חברה בענף בהרבה מובנים. לא פעם אנחנו רואים מקרים שבהם נהגים מקבלים קנסות לא הגיוניים, ונאלצים למצוא פתרונות חנייה שאינם תואמים את הפעילות שלהם".
גיל מפרט ומספר כיצד נהגים נאלצים להתמודד עם מדיניות אכיפה בלתי מידתית הכוללת קנסות תכופים על חניה בעת העלאת והורדת נוסעים, זאת בהיעדר תשתיות חניה מתאימות לאוטובוסים ומיניבוסים במרכזי הערים, בסמוך למוסדות ציבור או לצד כבישים מהירים - כמו אלה הנמצאים במספרים גדולים באירופה ובארה"ב. מצב זה פוגע ביכולתן של החברות לספק שירות יעיל ומקשה על שמירת רווחיות סבירה.
דוגמה נוספת שדורשת את מעורבות הממשלה בענף ההסעות לפי גיל, היא מכרזי משרד החינוך להסעות תלמידים ברשויות המקומיות, אשר לא מביאים בחשבון את ההתייקרויות במשק. "עלייה בשכר הנהגים ובמחירי הסולר, גרמה לזינוק בהוצאות מצד החברות בענף. לכן, אנו מצפים מהמדינה לעדכן בהתאם לכך את מכרזיה ואת ההסכמים שנחתמו מול חברות ההסעות", הוא אומר.
"למרות התרומה המכרעת לחוסן הלאומי ולתפקוד המשק, כפי שציינתי ענף ההסעות הפרטיות בישראל סובל מהיעדר מדיניות ממשלתית מתכללת," מסביר גיל. "אין גוף רגולטורי מרכזי שיסדיר את הפעילות - וככה אנחנו עומדים מול משרדי הממשלה השונים, תחבורה, חינוך, ביטחון, בריאות ורווחה. כל משרד מכתיב דרישות ונהלים משלו. זה מקשה על התנהלות החברות ומייצר עומס בירוקרטי כבד".
תנאי העסקה משופרים לנהגים
כפי שצוין, אחד האתגרים המרכזיים בענף הוא המחסור בנהגים מקצועיים, שמחריף בשל דרישות רישוי מורכבות והיעדר תמיכה ממשלתית בהכשרות. "עכשיו אנחנו מרגישים שוב את הצורך בגיוס גדול לתחום", אומר גיל. "בתי ספר בדרום ובצפון חזרו לפעילות, התיירות - ואני אומר זאת בזהירות - חוזרת טיפין-טיפין, והדרישה להסעות גדלה יחד עם אלה. אך יש עוד דרך ארוכה עד למילוי השורות באופן מיטבי וכמו שראינו בשנתיים האחרונות, מערך הסעות מתפקד הוא אקוטי למדינה".
גיל קורא לצעירים ולמבוגרים כאחד לשקול קריירה בהסעות. לדבריו, נהגי ההסעות בישראל נהנים מתנאי העסקה משופרים. "ההסכם הקיבוצי שנחתם ביוני 2017 ולאחריו צו ההרחבה ממאי 2018 מהווים אבן דרך משמעותית בהתפתחות הענף", הוא אומר. "אחרי שנים של משא ומתן מורכב, הצלחנו להבטיח מסגרת תעסוקתית מקיפה שמגנה על זכויות העובדים ומבטיחה תנאי העסקה הוגנים.
"נהג שייכנס לתחום היום ייכלל תחת הסכם שמסדיר היבטים מהותיים בעבודתו - שכר בסיס מובטח, תוספות בגין עבודת לילה, מענקים מיוחדים לנהגי תיירות, החזרי הוצאות חניה ולינה, תוספות ותק משמעותיות, ומערך בונוסים שמתגמל מצוינות ומסירות. ההסכם קובע סטנדרטים אחידים בענף ומבטיח לאלפי נהגים יציבות תעסוקתית", הוא מדגיש .
"יוצאים מחוזקים"
אכן, ענף ההסעות עומד בפני אתגרים משמעותיים , אך גיל מביט קדימה באופטימיות . "ראינו וחזינו כולנו בחשיבות הקריטית של ענף ההסעות הפרטיות למשק הישראלי", הוא אומר. "מהמשבר הזה אנחנו יוצאים מחוזקים, עם הבנה עמוקה יותר של התפקיד החיוני שלו במרקם החיים במדינה. מעל הכל, כאמור, אני חושב שחשוב להודות לכל בעלי חברות ההסעה, נהג, נהגת ואנשי צוות בחברות ההסעה על עבודתם, במיוחד בתקופה המאתגרת הזו. הם הוכיחו מעל לכל ספק שענף ההסעות הפרטיות הוא לא רק שירות תחבורה - הוא תשתית לאומית חיונית שתורמת לחוסנה של מדינת ישראל".
לפרטים נוספים על ארגון חברות ההסעה בישראל הקליקו כאן>>