שהעניים ומעמד הביניים יעמדו בפקק: תושבי תל-ברוך צפון דרשו מעיריית ת"א לחסום תנועה מרמה"ש - ונענו בחיוב

(עדכון) - קטע כביש באורך 150 מטרים בלבד מעורר ריב תחבורתי בין שתי ערים חזקות - תל-אביב ורמת-השרון ; סגן ראש עיריית רמה"ש, מאיר דורון: "בתל-ברוך צפון גר בנו של חולדאי, ולכן העירייה רוצה לסגור את השכונה"

מזה מספר חודשים מתנהל עימות רווי יצרים בין עיריית רמת השרון לבין עיריית ת"א, כשבמרכזו השאלה למי שייכת שכונת נווה גן, הסמוכה לשכונת תל ברוך צפון. עיריית ת"א טוענת שמאחר והשכונה מנותקת מעיר האם, רמת השרון, על-ידי כביש 5 ורצועת הנופש, יש להעבירה לשטח השיפוט שלה. רמת השרון כמובן מתנגדת.

אחת מתוצאות העימות היא החלטה של עיריית ת"א לא להיענות לבקשת עיריית רמת השרון להקלות תנועתיות לשכונה החדשה, אולי כלחץ על ועדת הגבולות אותה הבטיח משרד הפנים. התוצאה היא פקקי תנועה כבדים מהם סובלים בעיקר תושבי תל ברוך צפון, שנקלעים בכל בוקר לפקק תנועה מורט עצבים, בו הם תקועים לצד תושבי נווה גן.

הדברים הגיעו לידי כך, שתושבי תל ברוך העלו דרישה לחסום את הדרך בפני תושבי נווה גן. הוועדה המחוזית סירבה תחילה, בלחץ רמת השרון, אחר כך הסכימה, אך החסימה טרם בוצעה. לפי שעה גרים בנווה גן 150 משפחות בלבד. לא קשה לדמיין איזו מהומה תתחולל שם באם הרשויות לא ימצאו מוצא בקרוב.

לסגן ראש עיריית רמת השרון ומי שכיהן עד לא מזמן בתפקיד מנכ"ל עיריית ת"א, מאיר דורון, יש תיאוריה מעניינת לגבי הסיבות המניעות את המחלוקת. "יש כאן הצקה שאינה קשורה לבעיית תחבורה, אלא יד מכוונת של עיריית ת"א, שלא רוצה שנבנה את השכונה כי הבתים שלנו הרבה יותר יפים ומסודרים מהבתים של ת"א", הוא אומר.

גלובס: איך קרה שנתתם היתר איכלוס לשכונה ללא מוצא תחבורתי?

דורון: "משרד האוצר תכנן מחלף בצומת הפיל, אך ביטל אותו לפני שלושה חודשים בלבד. כדי לפתור את הבעיה ת"א צריכה בסך הכל לאפשר לנו לשפר את הצומת מול מסעדת 206, ולתת לנו שתי פניות ימינה בהתחברות עם בני אפרים. למרבה הצער, עיריית ת"א מסרבת לשתף איתנו פעולה למרות שהתחייבנו לממן את הכל. מהנדס עיריית ת"א, חזי ברקוביץ', אומר שזו מלחמה על גבולות, ולכן אין סיכוי שמישהו יסכים לוותר לנו. אפילו במשרד התחבורה אומרים לי שמדובר בבעיה פוליטית".

בעיה פוליטית, לא תחבורתית?

"ברחוב סטפן צוויג גר בנו של ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, לכן העירייה רוצה לסגור את השכונה. גם אני הייתי מעדיף לסגור את התחבורה מהרצליה שעוברת ברמת השרון, אבל אני לא עושה את זה".

מה יהיה כשבשכונה יגורו 1,500 משפחות?

"עד אז נסלול כביש עוקף עם יציאה צפונה לנתיבי אילון. מה שבטוח הוא שהתנועה לא תעבור בתל ברוך צפון".

זה שהיית מנכ"ל עיריית ת"א לא עוזר לך ביחסים עם העירייה?

"באופן אישי יש לי עדיין קשרים מצוינים עם העובדים. הנתק התחיל בוועדת הגבולות. רמזו לי כל מיני רמזים, שיותר טוב שלא אדבר עליהם".

אולי בכל זאת יש הגיון להעביר את השכונה לתל אביב?

"ואז יפתרו בעיות התחבורה?"

מה אתה אומר על ההצעה לסגור את המעבר לתל ברוך צפון?

"אני נגד סגירת מעברים. בגלל דודי עזרא סגרו את המעבר לתל ברוך הישנה. הייתי מנכ"ל עיריית ת"א ואני יודע את זה במדויק. הצעתי עוד משהו, לפתוח כביש מערבי, אך עיריית ת"א מסרבת. אני מוכן לשבת על כך עם חולדאי ועם סגן ראש העיר, דורון ספיר, אבל הם לא רוצים. לא יכול להיות שרוכשי דירות לא יוכלו לאכלס את הדירות שלהם בגלל שכמה אנשים בעיריית תל אביב מתנגדים לכך. קיים קטע כביש של 150 מ' בין רמת השרון לת"א. אני מבקש להרחיב אותו אבל הם לא מסכימים, ואילו לי אסור לעבוד בקטע של ת"א".

אחרי כל הקיטורים, יש לך בשורה?

"באמצע השבוע (ג') נפגשתי עם הוועד של נווה גן, שיש בו לא מעט סלבס, כדי להראות להם את היציאות העתידיות. אני מתכנן כביש בצמוד לבית העלמין לכיוון מערב עד למתחם הקבורה בקומות. משם ימשיך הכביש מזרחה כ-50 מ' מגדר בית הקברות הצבאי. משם ימשיך לתוך שטח הכפר הירוק, ויתחבר לרחוב משה סנה.אני מאמין שבמארס 2009 הכביש יהיה מוכן, ואני מתחייב שלא לסגור אותו לשימוש תושבי תל ברוך".

עיריית ת"א מסרה בתגובה, שאכלוס הדירות בשכונת נוה גן נעשה מבלי שמולאו כל התנאים התחבורתיים הקיימים בתב"ע. עובדה זו גורמת לכך שבתל ברוך צפון נוצרו מטרדי תנועה קשים. העירייה מדגישה שאין לה עניין בהגדלת שטחה המוניציפאלי על חשבון עיר שכנה, אולם כפי שעולה מהאופן העגום בו מוקמת נווה גן, היא רואה חובה להתאים תכנון לגבולות כדי שלא להמשיך ולייצר תקלות תכנוניות.

לגבי מקום מגוריו של בנו של חולדאי, מדגיש דובר העירייה, שחולדאי לא השתתף כלל בדיונים שנערכו בנושא וזאת כדי למנוע לזות שפתיים וטענות לניגוד עניינים.

בינתיים הודיע מנכ"ל משרד הפנים, אריה בר, ב-31 ביולי, על הקפאת מינוי ועדת החקירה לגבולות הערים ת"א ורמת השרון, במטרה לאפשר לראשי הרשויות להגיע להסכם ביניהם. הקפאת הוועדה נקבעה ל-60 יום, במהלכם יוקם צוות בחינה שינסה להגיע להסכמות.