בחזרה לקרקע המציאות: אי.די.בי מוחקת 400 מיליון שקל בגין הפרויקט בלאס וגאס

נכסים ובנין ואי.די.בי פתוח המחזיקות בקרקע ימחקו בדו"חות הרבעון הרביעי 200 מיליון שקל כל אחת, המהווים כ-25% מחלקן בפרויקט *רק לפני שלושה חודשים פרסמו החברות הערכת שווי לפיה אין צורך בביצוע מחיקות

שלושה חודשים אחרי שאי.די.בי דיווחה כי הקרקע שרכשה יחד עם יצחק תשובה לצורך בניית פרויקט הפלאזה בלאס וגאס שווה 1.47-1.5 מיליארד דולר - היא מעדכנת את הערכתה. היום הודיעה החברה כי בדו"חות הרבעון הרביעי של 2008, יופחתו 400 מיליון שקל משווי ההשקעה בפרויקט, בגין ירידת ערך הקרקע.

אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, מחזיקה בפרויקט באמצעות נכסים ובנין ואי.די.בי פתוח. נכסים ובנין תרשום הפחתה של 200 מיליון שקל בדו"חות הרבעון הרביעי, ואי.די.בי פתוח תרשום 324 מיליון שקל (חלק מסכום זה נובע בשל חשיפתה הישירה לפרויקט וחלק בשל אחזקותיה בנכסים ובנין). על רקע ההודעה, ירדה היום מניית נכסים ובנין ב-3.6%. מניית אי.די.בי פתוח איבדה 1.3%.

בסך הכול, החברות בקבוצת אי.די.בי אחזקות והחברות הבנות ירשמו יחד מחיקות של 973 מיליון שקל, אך בקיזוז האחזקות החופפות, מדובר, כאמור, במחיקה של כ-400 מיליון שקל. המחיקות יבוצעו בסעיף ירידת ערך להשקעה בהתאם לכללי ה-IFRS המחייבים לרשום שינוי בשווי כלכלי של נכסי החברה ישירות לדו"ח רווח והפסד.

כזכור, רק בנובמבר פרסמה אי.די.בי הערכת שווי אופטימית, לפיה היא אינה צריכה לבצע הפחתה בשווי הקרקע. ההערכה הזו בוצעה לפי שיטת Value in Use (שערוך לפי הכנסות עתידיות), אך כיום שימוש בקרקע נראה חלום רחוק מאוד. "ההפחתה נובעת מהערכה שתחילת הבנייה של שלב א' של הפרויקט, שהייתה צפויה במהלך שנת 2010, תידחה בתקופה המוערכת בכשנה לאור מצב השווקים", נמסר בהודעת החברות לבורסה.

יחד עם זאת, היקף ההפחתה שפורסם עדיין אינו סופי, והוא תלוי בהערכת שווי שהחברה צפויה לקבל ממעריך שווי בינלאומי. שווי הנכס כפי שהוא מופיע בספרי נכסים ובנין ואי.די.בי פתוח הוא כ-1.4 מיליארד שקל (25% מהפרויקט), וההון העצמי (קרי, ההשקעה בנכס בניכוי המימון הזר בספרי החברה) הוא כ-830 מיליון שקל. לפיכך, סך ההפחתה מהווה כ-25% מחלקה של כל חברה בהון העצמי בפרויקט.

מו"מ אינטנסיבי על הארכת ההלוואה

תשובה ודנקנר השלימו את הרכישה המתוקשרת של הקרקע (120 דונם) לפרויקט ה"פלאזה" באוגוסט 2007. תמורת השטח שנמצא ברחוב הראשי של לאס וגאס המכונה ה"סטריפ" שילמו השניים 1.24 מיליארד דולר. הפרויקט אמור לכלול בית מלון יוקרתי, קזינו, מרכז מסחרי, אולמות כנסים ומגדלי מגורים, והוא אמור להיבנות במספר שלבים, ובהשקעה נוספת של בין 5 ל-7 מיליארד דולר.

נכסים ובנין מחזיקה ב-25% מהפרויקט, אי.די.בי פתוח מחזיקה ב-25% נוספים, וקבוצת אלעד, זרוע הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה, מחזיקה ב-50% מהפרויקט. מחצית מהקרקע נרכשה מהון עצמי, והיתר בהלוואה בריבית של 6.29% (צמוד לליבור), המשקפת תשלום של כ-40 מיליון דולר בשנה. עם זאת, ריבית הליבור ירדה באופן משמעותי בשנה האחרונה ולכן תשלומי הריבית יפחתו.

תשובה ודנקנר מנהלים בימים אלה משא ומתן נמרץ מול 13 גופים מלווים שונים במטרה להאריך את ההלוואה בשלוש שנים וחצי. החברות מעריכות שעד החודש הבא יסתיים המשא ומתן להארכת ההלוואה, והיא אכן תוארך בריבית דומה, אך תדרוש פיקדון של כ-100 מיליון דולר להבטחת התשלומים, המשקף תשלום ריבית של כ-25 מיליון דולר בשנה.