{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: בן אלפי, יאיר שחר ואבירם שמואלי
משקיעים: Insight Partners, Entrée Capital, Alumni Ventures, LIP Ventures, Jesselson, Peregrine Ventures, Clal, Regah Ventures
הון מגויס: 89 מיליון דולר
שנת הקמה: 2017 עובדים: 130 עובדים (85 בישראל) מיקום בארץן: תל אביב, חוות ניסויים בבנימינה
החקלאות הישראלית ספגה פגיעה קשה במהלך מלחמת חרבות ברזל, שחשפה את התלות הגדולה בידיים עובדות - ואת הוואקום שמתקיים ברגע שאלו נעלמות. בלו ווייט (BlueWhite), סטארטאפ ישראלי כחול לבן כשמו, מבקש לפתור את הבעיה הזאת. "השוק החקלאי בעולם צמא למעבר מעולמות של נהגי טרקטורים למפעילי רובוטים", אומרים בחברה. "כיום, אין מספיק אנשים לעבוד את האדמה ועלויות הכימיקלים גדלות, כך שהדרישה לטכנולוגיה ייחודית הולכת וגדלה".
החברה, שקמה בשנת 2017, מפתחת טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לייצור כלים אוטונומיים לעולם החקלאות. "אנחנו בעצם מייצרים מכונות אוטונומיות מבוססות דאטה. אנחנו לוקחים טרקטורים קיימים של לקוחות והופכים אותם לאוטונומיים" מסבירים בן אלפי ויאיר שחר, שניים מתוך שלושת היזמים שהקימו את החברה, יחד עם אבירם שמואל, שעד לאחרונה שימש בתפקיד מנהל הטכנולוגיות הראשי. אלפי ושחר מספרים כי "לשנינו רקע בחיל האוויר ועבדנו שנים בעולמות של כלים ומערכות אוטונומיות. ברגע שיצאנו לאזרחות הבנו שיש צורך עצום באותם הכלים והמערכות כדי לפתור בעיות בשוק".
שחר גדל בקיבוץ ועבד בחקלאות כל חייו. "ככה גם אחים שלי והורי לפניי. הבעיה היא שלא הבנים שלי ולא הבנים של אחי ימשיכו לעבוד בחקלאות. יש בעיה אמיתית של מחסור באנשים שרוצים ויכולים לעשות את זה, בטח בדור הצעיר".
עד היום גייסה בלו ווייט כ-89 מיליון דולר, כשבסבב הגיוס האחרון שלה, שהוכרז בינואר השנה, גייסה כמעט מחצית מסכום זה. לדברי היזמים, הצורך בשוק עצום ויש מקום לעוד "עשרות בלו ווייט בעולם". יתרה מכך, לטענתם בזירה החקלאית הגלובלית מתרחשים יותר שיתופי פעולה בין החברות שמבקשות להחיל שינוי תפיסתי בתחום, זאת במקום תחרות.
המשברים שפקדו את המדינה כמו גם את הכלכלה הגלובלית עוד טרם פרצה מלחמת חרבות ברזל, בהם מגפת הקורונה, היוו זרז לביקוש לכלי החברה, מספרים היזמים. "ההיצע שלנו עוד לא מתקרב למלא את הביקוש. אנחנו אפילו עובדים עם משרד החקלאות בשביל לנסות להתחיל לצמצם את הפערים הקיימים בזירה החקלאית".
בלו ווייט רותמת את הבינה המלאכותית כדי לייצר אלגוריתמים שיאפשרו בין היתר ראיית שטח טובה יותר לכלים האוטונומיים, כמו גם איסוף וניתוח נתונים מהשטח, שיאפשרו ללקוחות להפיק תובנות ולהתכוונן טוב יותר מבחינת ההתנהלות עם היבול.
כיום, ליבת הפעילות של החברה היא בארה"ב, כשאירופה ואוסטרליה הם השווקים העתידיים אליהם היא מתכוונת להיכנס. "אלה שווקים של מיליארדי דולרים ובלי אנשים שיכולים לעשות את העבודה" אומרים היזמים. עד היום, במדידה מצטברת, הכלים האוטונומיים של בלו ווייט צברו קילומטראז' של כ-50 אלף שעות, פני 200 אלף דונם.
בסבב הגיוס האחרון שווי החברה עמד על סכום הנע בין 200-300 מיליון דולר, כך לפי מספר פרסומים, זינוק משמעותי מהשווי בסבב שקדם לו, בשנת 2021, אז עמד על כ-130 מיליון דולר. לדברי היזמים, "אנחנו צומחים בעשרות אחוזים וגדלים גם בהשקעה ובהערכת השווי. היעד שלנו הוא להפוך לחברת ענק שנותנת פתרונות בכל מה שקשור לכלים אוטונומיים בעולם החקלאות. אנחנו בהחלט מכוונים להנפקה. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה שלנו היא מה שישאיר את הילדים בחווה ובתחום. אנחנו גם מרגישים שאנחנו עושים משהו גדול. מישראל יצאו נטפים ומובילאיי, ואנחנו חושבים שבלו ווייט תהיה ברשימה הזאת". הם מוסיפים כי "החברה קמה על ערכי רעות, חדשנות ואהבת הארץ, וזה לא השתנה עד היום".