רועי מן (המנכ"ל) וערן זינמן
Genesis, Entree, Insight ואבישי אברהמי
בתחילת החודש הודיעה חברת dapulse על שינוי שמה למאנדיי (monday.com). רועי מן, מנכ"ל מאנדיי אמר כי "בחרנו בשם דווקא משום שהוא מעורר תגובות רגשיות חזקות, הן חיוביות והן שליליות. השם החדש נועד להתחיל שיחה אמיתית וכנה על האתגרים אשר עולים כשבני אדם עובדים ביחד - אותם אתגרים שאנחנו עובדים קשה מאוד כדי לפתור".
וזה בדיוק מה שמאנדיי עושה - מפתחת כלי לניהול משימות ארגוניות. אם אתם עובדים או שעבדתם בחברה, סביר להניח שיצא לכם להכיר לפחות כלי אחד כזה. בארגונים מסוימים משתמשים בקבצי אקסל משותפים, אבל האם הפיתרון לא בהכרח יעיל.
הסוגיה הזו העסיקה את ערן זינמן ורועי מן, בזמן שפיתחו את dapulse, כלי לניהול משימות שמתאים לצוותים ולארגונים, מתחומים ובגדלים שונים. כששואלים אותם כיצד להגדיר את המוצר שלהם הם מחייכים. "זה נשמע כמו משהו שאולי לא הייתי רוצה להשתמש בו", מגחך רועי מן, "למעשה החברה הוקמה בעקבות השימוש הכואב והלא מוצלח שלנו בכלים אחרים שקיימים בשוק".
מדובר בכלי לניהול משימות. מוצר פונקציונלי ולא מאוד סקסי.
מן: "נכון. מה שאנחנו מנסים לפתור זה את העובדה שגם הכלים של היום לא באמת עוזרים לניהול ולסנכרון. הם כן עוזרים לעשות רשימת משימות, ואת זה באנו לשנות. אנחנו מחברים את כולם ובשקיפות. למעשה, אנחנו הכלי הראשון בתחום שפועל מתוך הנחה שהשקיפות קיימת בארגון. מה שחשוב זה לא הביצועים של העובדים אלא ביצוע המשימה. זוכרת שעשינו לך סיור כשנכנסת לכאן, וראית את לוח הביצועים של העובדים מתחילת השבוע? זה לא מפריע לעובדים שלנו שכולם רואים את זה. להיפך, הם עוזרים אחד לשני לעמוד במשימות".
למרות שהמוצר של monday.com אפור, המשרדים של החברה בתל אביב משדרים מסר שונה. בהתאם לאופנה אותה שהנהיגו חברות כמו פייסבוק וגוגל, גם מאנדיי הקטנה מבקשת לשדר פתיחות וכמה שפחות דלתות סגורות. דלתות ניתן למצוא רק בחדרי הישיבות, חדר הראיונות של מחלקת HR, וחדר המוזיקה האקוסטי שמציע הפוגה באמצעות נגינה על כלים שונים ("זו הייתה בחירה של העובדים"). כל שאר המתחם פתוח. ההנהלה יושבת באופן ספייס והביצועים של כולם גלויים.
מאנדיי מעסיקה כיום כ-80 עובדים. "לא מעניין אותו להעסיק יותר אנשים בהכרח", מבהיר מן, "אנחנו מקפידים שיישארו איתנו אנשים שאכפת להם. יעדי הגיוס הם לא מספריים, אלא רק להביא אנשים טובים. אין לנו בעיה להיכשל מספרית. יש המון תפקידים שתמיד פתוחים אצלנו כמו מרקטינג ופיתוח, וכנראה שהם תמיד יישארו פתוחים, כי תמיד נרצה עוד. מבחינתנו המרקטינג זה הפיתוח החדש".
בדומה ללא מעט סטארט-אפים, גם למייסדים של מאנדיי יש רקע צבאי דומה. הפעם לא מדובר ב"חממת הסטארט-אפים" 8200 אלא ביחידה 9900. יחידת המודיעין החזותי שגם היא מהווה כר פורה ליזמות טכנולוגית. "יש כבר כמה סטארט-אפים שיצאו משם", אומר זינמן.
מן מספר כי הפך ליזם בגיל צעיר במיוחד. "מכיתה ז' אני בונה דברים ורוצה שאנשים ישתמשו בהם. היו לי שני סטארט-אפים שמן הסתם הצליחו פחות, אבל לומדים מהטעויות. יש פער גדול בין לבנות משהו טוב לבין לבנות עוד חברה. היום אני יודע שבניתי חברות אבל לא טובות מספיק". מן עבד כשכיר ב-Wix, שם הכיר את אבישי אברהמי, מנכ"ל החברה שהפכה בהמשך ללקוח הראשון של מאנדיי. "אבישי מכהן היום בבורד והוא סייע לנו בהמשך לסמן את האתגר של לרתום קבוצה של אנשים לכיוון מסוים", אומר מן.
זינמן: "עבדנו בחברות היי-טק והרגשנו שהכלים הקיימים לא באמת משרתים את הארגון. רועי ואני בעצמנו תמיד היינו מתוסכלים מזה. כלים אחרים לניהול משימות אולי יוכלו לעזור לצוות קטן, אבל אין בהם סנכרון יעיל לצוותים אחרים וליתר הארגון. שאלנו – איך זה שאין כלי אחד שמניע את כולם יחד? כזה שיהיה גם אינטואיטיבי וגם שיהיה כיף להשתמש בו, משהו שלא דורש למידה, הטמעה וקורסים מורכבים".
מן: "הכלים הקיימים שתמיד מחייבים למידה ארוכה, גם הופכים את המשתמשים לעבד שלהם, מה שגורם לאנשים לשנוא אותם, ובעיקר לשנוא את 'ההוא שמציק להם ומזכיר לעדכן ולהשתמש בו'".
זינמן: "עבדתי בקונדואיט (כיום Como) והכלים האלה שירתו אותי מול הצוות, אבל קולגות שלי אף פעם לא נעזרו בזה. אמרתי שזה לא הגיוני שאין מה שעוזר פשוט לתקשר...".
"לתקשר כמו בני אדם", משלים אותו מן.
זינמן: "נכון. הרעיון שלנו היה לייצר מוצר שפותר את זה בצורה הכי ויזואלית. מי שפותח את המוצר יכול לראות ולהבין מה התהליך, מה תקוע ומה הושג. בזריקת מבט אחת אפשר לראות מה קורה. זה בדיוק מה שהמערכת שלנו עושה".
הרעיון למערכת הזו עלה בסוף 2012, אולם המוצר הראשון הושק רשמית רק ב-2014. בזמן הזה יצאו השנים ללמוד את השוק. מן: "במהלך השנה הראשונה ראיינו מאות מנהלים, וככה הבנו את הבעיות שלהם. הם היו אמנם בעיקר מעולם ההיי-טק, אבל אז גם הבנו שאצל כולם מה שמקשה ומאתגר הוא תקשורת עם אנשים אחרים. זה משנה חברות. לפעמים רק זה שמישהו לא יודע עד כמה ולמה בעצם העיכוב שלו תוקע את העבודה של מישהו אחר, פוגע בכל החברה". את זה, לטענתם, אפשר למנוע.
זינמן: "בכל חברה שפגשנו היה כזה אקסל מסתורי. זה נתן לנו השראה שיש צורך דחוף לפשט את הדברים".
קהל היעד שלכם הוא ארגונים מגודל מסוים?
מן: "בהתחלה כיוונו רק למה שאנחנו מכירים, בעיקר חברות היי-טק. אבל היום אנחנו רואים שיש לנו הצלחה בכל מקום, ואפילו 70% מהלקוחות שלנו הם בכלל נון-טק. אם את רוצה מספרים, אז יש לנו היום לקוחות מ-135 מדינות. ללקוחות שלנו יש בין שניים עד 1,300 צוותים, ומ-200 תחומים שונים – בנייה, אדריכלות, הסעדה. גם אובר היא לקוחה שלנו. מאז שהוקמנו אנחנו מכפילים את מספר הלקוחות כל חצי שנה. היום יש לנו לקוחות מהם 16 אלף חברות משלמות, כשלפני שנה היו 4,000.
"הלחם והחמאה שלנו הוא שהצוות יידע מה לעשות בלי שהמנהל יגיד לו. עולם פיתוח התוכנה התקדם מאוד בשנים האחרונות, ונוצרו שם כלים כמו Scrum (כלי לניהול צוותי תוכנה, ש"ד), אבל כל שאר העולם עובד בשיטות אחרות. אנחנו מביאים את אותה השיטה לכולם".
המוצר לא רק נשמע פשוט - הוא גם נראה כזה. על המסך מופיע קובץ שבו עמודות שאותן ניתן לסדר בטבלה, בהתאם לצרכים ולאפיון הספציפי. צבעים שונים, דחיפות, עדכונים. כל 'לבנה' היא קליקבילית ואפשר לגשת דרכה למייל וכן הלאה.
דיברתם על שקיפות ועל פתיחות. מה עם דיסקרטיות? ואם מישהו לא רוצה שכולם יודעים שהוא האיטי הזה שתוקע את התהליך?
מן: "אם יש משהו שאמור להיות דיסקרטי, אז אפשר לייצר בורד שרק חלק מוזמנים אליו. אבל יש משהו ממכר בלסיים משימות ושכולם יראו ויידעו. אצלנו, אם מישהו עשה משהו טוב, כולם משבחים אותו, גם מקצה העולם".
זה יכול להיות גם להפך. שכולם יידעו שהוא לא היה מספיק טוב.
מן: " זה כבר תלוי בתרבות הארגונית. אנחנו בעד תרבות ארגונית שבה יש תמיכה ועזרה למי שמתקשה".
איך כלי טכנולוגי שאמור לשפר את התקשורת, גם אמור לחסוך את הדבר הכי אנושי – פשוט לדבר זה עם זה?
מן: "הבעיה שלקחנו על עצמנו לפתור היא הדרך בה בני אדם עובדים יחד. ב-15 השנים האחרונות נולד הרעיון שעבודה צריך להיות גם כיף ואנשים צריכים להרגיש שהם משפיעים. זה בדיוק מה שקורה אצלנו. העבודה על המוצר הופכת להיות ממכרת – למשל לראות בצורה גרפית ברורה איך כל המשימות נסגרות. החזון שלנו הוא עדיין לפתור בעיות של עבודה יחד, ואני לא חושב שאי פעם נפתור את זה לגמרי. אנחנו אולי מובילים בזה, אבל כל הזמן יהיה מה עוד לעשות".
מן:" רק בתחילת השנה הקמנו מחלקת מכירות. לפני כן הכל היה באונליין. אנחנו גם לא מנסים מיד להיכנס לחברה. בדרך כלל אנחנו מתחילים בצוות אחד שהתעניין וזה צומח אורגנית למעלה".
יש לכם מתחרים?
מן: "אנחנו כלי מאוד שונה בשוק כי השוק הוא מאוד ורסטילי. זה לא שאנחנו רק תחליף לגיליונות אקסל ודרופבוקס. המתחרים שלנו הם המון כלים לוורטיקלים שונים. לגופים מקצועיים, כמו אדריכלים למשל, יש כלים ספציפיים ונישתיים. אנחנו מתחרים בהם בצורה טובה מאוד. הם מטפלים פחות טוב בנושא השקיפות, בחיבור לעוד אנשים, וגם לחיבור למובייל, שיש אצלנו, ומאפשר לשלוח התראות".
זינמן: "אנחנו לא באים להגיד שאנחנו מבינים יותר טוב בניהול ארגוני. אנחנו פשוט מייצרים תקשורת בין הרבה אנשים שמתאגדים יחד למטרה מסוימת, והאתגר שלנו הוא שזה יהיה קל וכיף".
השם המקורי, דה פולס, התיייחס לדופק הארגוני. למה בעצם בחרתם בשם מאנדיי?
מן: "היו לכך שתי שתי סיבות. הראשונה – הרגשנו שדה פולס לא ממש עובר. אנשים לא זכרו ולא הבינו. אולי זה הדה שלא בא טוב לאמריקאים. מאנדיי מדבר בדיוק על החזון – זה היום הראשון בעבודה, לרוב העולם לפחות – עבור מי שאוהב את העבודה שלו ואת האתגרים אנחנו מייצגים את האתגרים. עבור מי שלא אוהב, זה מייצג בדיוק את הבעיה שאנחנו רוצים לפתור. וגם טכנית הוא זכיר יותר".
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות