בסוף השבוע האחרון המשיך כדור השלג של הטרור הימי במרחב הים האדום לצבור תאוצה. אם בתחילה תעשיית הספנות העולמית עוד התייחסה להתרחשויות בתור "סיכון שממוקד בספינות בעלות זיקה ישראלית", הרי שביום שישי ה־15 לדצמבר, הים האדום הפך לזירת מלחמה שיש לה השפעה גלובלית.
באותו יום בלבד נרשמו למעלה מ־12 תקריות בהן הותקפו ספינות סוחר, לעומת שמונה תקריות בלבד בכל חודש נובמבר ואפס תקריות מתחילת השנה עד סוף אוקטובר. בין הספינות שהותקפו בסוף השבוע האחרון נמנו גם ספינות של כמה מחברות הספנות הגדולות בעולם, שהיו במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון וספגו תקיפות שכוונו לספינות אחרות.
מהרגע שהאזור הוגדר כמסוכן לספינות סוחר החלו חברות הספנות הגדולות להפעיל תוכניות חירום שמטרתן למזער את הסיכון, והודיעו בין השאר על עצירת תנועה של ספינות שנמצאו בדרך אל הים האדום. מדובר על שחקניות שמשקלן כבד, כמו מארסק (MAERSK) הדנית, שחולשת על כ־15% משוק הובלת המכולות העולמי, על הפג־לויד (HAPAG LLOYD) הגרמנית, שחולשת על 7% מהשוק כמו גם MSC, NYK ואחרות. ההתפתחות הזו עתידה לשבש את המסלולים ולוחות הזמנים של מאות ספינות.
במקביל, החלו מספר חברות ספנות "למחוק" את ישראל מהמפה ולהכווין מטענים שמיועדים אליה, כולל כלי רכב, לנמלים שכנים במזרח התיכון. ביניהן גם חברות שנחשבות ללקוחות אסטרטגיים של הנמלים הגדולים במדינה.
למהלכים הללו יש ועוד יהיו משמעויות כלכליות נרחבות, שיורגשו היטב בכל העולם ובישראל ולא רק בגלל הזינוק החד בעלויות התובלה הימית, שכבר מתרחש בשטח. משבר באזור שדרכו עובר כ־15% מהיקף הסחר הימי בעולם עלול להביא לזינוק במחירי האנרגיה ובמחירי הסחורות וחומרי הגלם, ולשיבוש של שרשראות האספקה בעולם, שרק התחילו להתייצב בעקבות זעזועי הלוואי של הקורונה.
אפקט דומינו
קשה לחזות את ההתפתחויות כרגע אבל לא מן הנמנע שהמשבר יהיה ממושך, בסדר גודל של חודשים. לתעשיית הספנות הבין לאומית לוקח הרבה זמן להגיב לאירועים, אבל ברגע שתגובה מתחוללת נוצר אפקט דומינו, שמתפשט בכל העולם במשך חודשים.
נזכיר שספינות הסוחר הבין־יבשתיות נעות לאורך נתיבים ימיים קבועים, שזמני המעבר בהם הם היעילים ביותר, ואין להן יותר מדי נתיבים חלופיים שמשתלמים כלכלית. רוב התובלה הימית עוברת דרך שני צווארי הבקבוק הרגישים של תעלת סואץ ותעלת פנמה, ואם משתבשת התנועה באחד מהם נוצרים עיכובים של שבועות ולעיתים חודשים בהגעת סחורות מיעד ליעד.
המלחמה באזור הים האדום, בואכה תעלת סואץ, מתרחשת בדיוק בתקופה שבה תעלת פנמה סובלת מפקק אדיר כתוצאה מבצורת חסרת תקדים, שהורידה את המפלס הימי וגורמת לעיכובים בלוח הזמנים של אלפי ספינות סוחר. יתר על כן, המשבר פוקד את חברות הספנות לפני חג ראש השנה הסיני הארוך, שבו הביקוש ליצוא ימי של סחורות וחומרי גלם מסין למערב נמצא בשיא.
לפיכך, המשמעות של ההודעות של ענקיות הספנות על הפניית ספינות מהים האדום למסלול עוקף אפריקה, שמכפיל את זמן התובלה, פירושו שייקח זמן רב עד שהתנועה הימית תחזור למסלול אפילו אם האיום החות'י יוסר מיידית.