טרנד הסופגניות איבד שליטה וגם את הטעם הטוב

המחירים ממשיכים לעלות ומורגשים בחג האורות במיוחד ● מחירה של סופגניה פשוטה נע בין 8 שקלים ומגיע לכ-19 שקלים לסופגניית פרימיום ● השנה הפחמימה המטוגנת גרמה לסערה ציבורית, החל מסופגניית החטופים ועד סופגנית זהב ב-100 שקל

יובל פסו | 28.12.2024

עבודה של דנה ברלב בתגובה לטרנד הסופגניות. יצא משליטה

עבודה של דנה ברלב בתגובה לטרנד הסופגניות. יצא משליטה

1

נדמה כי זמנה של הסופגנייה המטוגנת והפשוטה עם הריבה, עבר. בשנים האחרונות טרנד "סופגניות הפרימיום" מעמיד תורים ארוכים של לקוחות שרק מעוניינים לתעד ולהעלות את המאפה הפוטוגני לרשתות החברתיות.

לאט לאט הטרנד יצא משליטה: רשת "רולדין", שהייתה ממובילות הסופגניות בטעמים ייחודים, זכתה בשנים האחרונות לשלל עקיצות ותגובות ברשת. בעוד זו עם הריבה עולה 8 שקלים, סופגניות הפרימיום יעלו לא פחות מ-18.

הרחיק לכת שף הפטיסרי המפורסם דודו אוטמזגין, שהציע לפני כמה שנים סופגנייה מבצק בריוש מצופה זהב אכיל 24 קראט - והמחיר ליחידה? 100 שקלים. כמו המלך המיתולוגי מידאס, אצבעותיו של זולל הסופגנייה היקרה ייצבעו זהב.

התערוכה שחושפת את הקושי של קפקא עם היהדות
מופעי הנוסטלגיה שממלאים אולמות מעידים על קיפאון תרבותי

2

מבקר האוכל השנוי במחלוקת ניב גלבוע גרם לסערה בביצת הקולינריה המקומית כאשר קרא למרד סופגניות בתוכניתו. גלבוע התעמת עם קרן קדוש, הקונדיטורית שעומדת מאחורי המוסד הירושלמי "קפה קדוש", על כך שהיא מוכרת סופגנייה במחיר של 19 שקל. הוא אמר שזה המחיר "הגבוה ביותר בארץ" ואף כינה את בית הקפה "גנבים" כשבראש המסך מתנוססת הכותרת "המאפייה שתשדוד אתכם".

קדוש שלחה לגלבוע בתגובה מכתב התראה לפני תביעה ובו דרישה לפיצוי על לשון הרע שתגיע עד 100 אלף שקל אם יצטרכו להגיע להליך משפטי. בפוסט זועם באינסטגרם כתבה קדוש: "לקרוא לנו או לכל בית עסק אחר, גנבים, ובמיוחד בתקופה הכול כך מורכבת בה אנו חיים, ועל אחת כמה וכמה שזה נעשה מבלי להתחשב בגובה ההוצאות האדיר שלנו, בתשלום הגדל על כוח האדם, ועל חומרי הגלם שלא מפסיקים להתייקר".

3

ואולי הסופגנייה שעוררה הכי הרבה רעש היא זו של קונדיטוריה תל אביבית בשם בולנז'רי 96, שהציעה סופגנייה שעליה מתנוסס סמל החטופים הצהוב, ועוד במחיר של 16 שקל ליחידה. הסופגנייה עוררה זעזוע וביקורת וברשתות קראו לא לרכוש ולא לשתף פעולה עם הקונדיטוריה.

ממשפחות החטופים הביעו התנגדות לשימוש בסמל הכה רגיש למטרות מסחריות. נעם דן, שבן משפחתה עופר קלדרון חטוף בעזה, פרסמה ברשת X: "שמישהו יעיר אותי מהסיוט הזה. כל עושי הכסף הציניים, המופרעים. באיזה טעם מילוי הבלהות הזה? סופגניית האסון שלנו? ארץ אוכלת (ליטרלי) חטופיה". הקונדיטוריה מסרה בתגובה כי התכוונה להעביר את ההכנסות מהסופגניות למטה החטופים - והורידה את הפחמימה הבעייתית מהמדפים.

על מדפיה עדיין מוצעות סופגניות צבעוניות המייצגות חילות בצה"ל: סופגניות תותחנים כחולות, סופגניות שוקולד חומות כמו כומתת גולני וסופגניית פיקוד העורף, כתומה כמו ההתרעות על חדירת כטב"ם.

4

דוח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2023 חשף לאחרונה כי בישראל חיים כשני מיליון עניים וכ-870 אלף ילדים חיים מתחת לקו העוני. כך, ישראל המתקדמת, הטכנולוגית, הסטארט אפ ניישן - היא במקום השני בשיעור העוני בין מדינות ה-OECD, ורק קוסטה ריקה בבור עמוק יותר. נכון לשנת 2024, ישראל מדורגת כמדינה השלישית הכי יקרה מבין מדינות ה-OECD. ולמרות כל זאת, המחירים מאמירים - כן, גם בסופגניות - והלקוחות ממשיכים לקנות.

5

לפני יותר מעשור המדינה רעדה בעקבות מחאת הקוטג', שמחירו נסק אז ל-8 שקלים לגביע. המחאה הובילה לחרם צרכנים על המוצר הישראלי האייקוני ושימשה טריגר למחאת האוהלים, שפרצה בקיץ 2011. הישגי המחאה שנויים במחלוקת עד היום, אך את מחיר הקוטג' היא הצליחה להוריד בחזרה.

אפשר לראות בסופגנייה כעת מראה של מאבקים חברתיים וכלכליים בישראל. ברשתות החברתיות הישראלים אולי כועסים על המחירים, ולמרות זאת, ממשיכים לקנות. האם הסופגנייה יכולה להפוך למחאת הקוטג' החדשה? ספק. ראשית, הסופגנייה היא הבלחה נקודתית, תענוג קטן של החג שייעלם בתום שמונת ימיו. לא מוצר בסיסי כמו קוטג'. שנית, וחשוב מכך, יש לנו מאבקים גדולים מזה על הראש. ועם השנים שמצפות לנו של מימון המלחמה המתמשכת הזאת, אולי עדיף להטביע את היגון בפחמימה מטוגנת.

צרו איתנו קשר *5988