דו"ח המבקר על היערכות העורף במלחמה: היערכות ירודה של הרשויות המקומיות להתקפות טילים

המבקר מציין לשבח את פעילותם של צוותי מד"א במלחמה * משרד הרווחה ביצע אף מעבר למוטל עליו * על המוסד לביטוח לאומי היה להיערך מראש מבחינת מיגון ומיקלוט בסניפיו * סניפי בנקים רבים היו סגורים במהלך המלחמה באזור קו העימות

"הדו"ח חושף תמונה עגומה שמראה כי רמת ההיערכות והמוכנות של הרשויות המקומיות לעיתות חירום בכלל ולהתקפת רקטות או טילים ממושכת בפרט, היתה ירודה ביותר כשפרצה המלחמה. נמצא פער גדול ויסודי בין הנהלים וההנחיות שנקבעו בידי הגורמים הממלכתיים לבין פעולות ההיערכות שנעשו בשנים האחרונות". כך קובע מבקר המדינה בהתייחסו לתפקוד הרשויות המקומיות בעת המלחמה.

באשר למד"א, מציין המבקר לשבח את פעילותם של צוותי מד"א במלחמה, בה הגישו במסירות ובדבקות שירותי עזרה ראשונה לנפגעים, לפעמים מתוך חירוף נפש ממש. המבקר מציין כי עד למועד סיכום הביקורת לא הועברו למד"א כספים כלשהם בגין ההוצאות הנוספות בזמן המלחמה.

באשר לשירותי הרווחה, מציין המבקר כי משרד הרווחה ביצע פעולות חשובות בזמן המלחמה, חלקן אף מעבר למוטל עליו. עם זאת, המבקר מצא ליקויים מהותיים הנגועים להיערכות המשרד לעיתות חירום בתחומים שונים.

באשר למוסד לביטוח לאומי, מציין המבקר, כי על המוסד היה להיערך מראש לעיתות חירום, והוא אמור להבטיח את ביטחונם של עובדיו ולקוחותיו בעת המלחמה. בפועל, נקבע, ערב המלחמה לא היה למוסד מידע מרוכז על מצב המיגון והמיקלוט של סניפיו ורק בעת המלחמה הוא ביצע סקר כולל בעניין זה.

באשר לשירותי הבנקאות, קובע המבקר כי סניפי בנקים רבים היו סגורים במהלך המלחמה באזור קו העימות. לדבריו, למרות שהמפקח על הבנקים ביקש מהבנקים להתחשב בתושבי הצפון ובמיוחד בהעמדת מקורות מימון לצרכיהם המיוחדים, הם שעו באופן וולנטרי למקצת בקשותיו. כמו כן, הבדיקה העלתה כי בנק ישראל לא נתן במהלך המלחמה הוראות לבנקים בדבר פתיחת הסניפים.