כאשר רוצים להחדיר למערכת הדם תרופה באופן ישיר, שלא תעבור דרך מערכת העיכול, הדרך המקובלת היא אחת: מחט. אם תוכניותיה של חברת TransPharma יתגשמו, עשויה להיות דרך יעילה וידידותית יותר לסביבה ולמשתמש. "עסקתי רבות בתחום הולכת התרופות", אומר יוסי גרוס, יזם סדרתי שהוא מייסד משותף של טראנספארמה וגם מייעץ למחקר והפיתוח שלה, "והיה לי די ברור כי החדרת תרופות דרך העור היא אחת משיטות ההולכה המוצלחות ביותר. טראנספרמה היא חברה שתצליח מאוד, והיא תחתום בעתיד על חוזי ענק, גם בהיקף של 500 מיליון דולר".
הציטוט הזה מפיו של גרוס, שאינו מרבה לשוחח עם העיתונות, מעיד על מידה רבה של חזון ואמונה בחברה. גרוס הוא היזם שמאחורי לא פחות מ-20 חברות בישראל, ביניהן VisionCare, Brainsgate, E-Pill, EarlySense ואחרות. גם בשנה שעברה נכנסה לרשימת הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" חברה שיזם - GI View. על שמו של גרוס רשומים 100 פטנטים.
בנוסף, גרוס יצר את הקשר עם המשקיעה הראשונה - קרן פיטנגו, ורות אלון, שניהלה את ההשקעה מטעם הקרן, היא שגייסה את ד"ר דפנה חפץ למשרת המנכ"לית. חפץ שימשה לפני כן מנכ"לית חברת סביון דיאגנוסטיקה והיה לה חלום להקים חברה משלה. היא למעשה הקימה את החברה על בסיס רעיון של גרוס.
טראנספרמה פיתחה שיטה להעברת תרופות ביולוגיות דרך העור תוך שמירה על ריכוז קבוע של תרופה בדם. "המשימה שלנו היא מאתגרת ומורכבת, אבל הבנו שאם לא נלך על הכול, אז נישאר בלי כלום", אומרת חפץ. כשהיא אומרת "הכול" היא מתכוונת להחלטת החברה לא להיות רק המפתחת של מכשיר להולכת תרופות, אלא לפתח מוצר שלם - מכשיר פלוס תרופה - מהתחלה ועד הסוף. "אני מניח שהחשיבה הזו קשורה ברקע ההנדסי הרחב שלי לצד ההבנה בביולוגיה", אומר גרוס.
היום נראה כי ההחלטה הזו הייתה נכונה. הסכם פיתוח משותף עם טבע, עוד מוצר עצמאי בשלב II של הניסויים הקליניים וגיוסים בהיקף כולל של 34 מיליון דולר (לא כולל תשלומים הקשורים בהסכם עם טבע), מצביעים על כך שהחברה נמצאת בכיוון הנכון. לפי ההסכם בין שתי החברות, הן מפתחות במשותף פתרון בתחום העברת הורמוני הגדילה. מבחינת העבודה היומיומית, טבע היא זו שסיפקה את ההורמון, טראנספרמה הפכה אותו לפורמולה שניתן להעביר דרך העור באמצעות המכשיר שלה, ויצרה את מדבקות התרופה המודפסות ואת המכשיר עצמו.
בהמשך טבע השקיעה גם בטראנספרמה במסגרת סבב הגיוס האחרון שלה. "מבחינת חלקה בהיקף ההשקעה היא לא גורם מוביל, אך תרומתה מבחינת הידע והיכולות שניתן לקבל ממנה, היא אדירה", אומרת חפץ. אנליסט של בית ההשקעות ברנסטיין, ד"ר רוני גל, העריך באחרונה כי פוטנציאל ההכנסות הגלובליות הוא חצי מיליארד דולר שיחולקו בחלקים שווים ביניהן.
"כשמעבירים תרופה בדרך המקובלת, דרך מערכת העיכול, עשויה להיות פגיעה בכבד ותופעות נוספות הקשורות ברעילות, כולל ירידה ביעילות התרופה", אומר גרוס, "העברת התרופה דרך העור מאפשרת את הולכתה ישירות למחזור הדם בלי לעבור בכבד. הבנתי שניתן לפתוח ערוצים זעירים בעור באמצעות קרינת רדיו באופן לא כואב, כאשר דרך הערוצים הללו ניתן להעביר את התרופה. התהליך אורך שניות מספר ואז נסגרים הערוצים באופן שאינו מותיר אחריו כל נזק".
חפץ מספרת כי כבר מהשלב הראשון פיתחה החברה כמה יכולות במקביל. מצד אחד, היא פיתחה את הטכנולוגיה שלה, ומצד שני השקיעה רבות בחקר השוק. ההבנה של צורכי השוק הניבה את התובנה שהחברה לא תוכל רק לפתח מכשיר ולהציע לחברות התרופות להשתמש בו - כי הן פשוט לא מתעניינות בטכנולוגיה ברמת פיתוח כזו. כדי לתפוס את תשומת הלב שלהן יש לפתח מוצרים שלמים.
טראנספרמה הייתה צריכה לגייס, בנוסף למהנדסים שיפתחו את המוצר, גם אנשי פארמה שיתכננו וייצרו תרופה המתאימה לשימוש עם המכשיר. אמנם, על בסיס תרופות קיימות, אך בכל זאת - נדרשים שינויים. בשלב מאוד מוקדם כבר גייסה החברה גם אנשי ייצור ואנשי מחקרים קליניים, שכן עוד כשהמוצר היה אבטיפוס, החברה החלה לבחון אותו בשטח, על חיות ועל בני-אדם, כדי לשפרו. כיום, החברה מעסיקה 56 עובדים. במקביל לעבודה על המכשיר היוצר את התעלות בתוך העור באמצעות אנרגיית ה-RF, התאמצה החברה על פיתוח מדבקה המונחת על העור אחרי פתיחת התעלות שממנה זורמת התרופה לתוך עור.
גם המדבקה המכילה את התרופה כוללת חדשנות משמעותית. גרוס: "תרופות ביולוגיות, שהן התרופות שלהן המכשיר הכי מתאים (הן אינן עוברות את העור בקלות וגם אינן יעילות בעיכול), לא שורדות כל-כך טוב בתנאי לחות. הצוות של החברה ניסה לפתח מדבקה מבוססת נוזל וג'ל, אך הניסיונות הללו לא הצליחו והחברה נאלצה להתאמץ ולחשוב באופן יצירתי יותר".
התוצאה הייתה עוד המצאה חדשנית - התרופה ניתנת בעזרת אבקה המודפסת על המדבקה. כאשר התעלות הקטנות נפתחות בתוך העור, הנוזל הבין-תאי עולה מתוכן וממיס את התרופה וכך היא זורמת פנימה. בשאר הזמן אין סביבה לחות וחיי המדף שלה לא נפגעים. "היה לנו מזל שפגשנו את המשקיעים שהאמינו בנו", אומרת חפץ.
ב-2005 עשתה החברה עוד קפיצת מדרגה והחלה לפתח מוצר עצמאי לחלוטין על בסיס תרופה לאוסטיאופורוזיס. זהו מוצר הדגל שנמצא בשלב II של הניסויים. עתה החברה מפתחת מוצר עצמאי נוסף. "זה מה שיבנה את החברה לאקזיט, הרבה מוצרים בשלבים שונים של פיתוח", אומרת חפץ. היא וגרוס אינם מספרים איזה אקזיט מתוכנן, אך מעריכים כי מהלך פיננסי משמעותי יבוצע בשנים הקרובות. "כאשר מאמינים בחברה, לפעמים דווקא דוחים את הצעד", אומרת חפץ. "הצוות הוא טוב, והטכנולוגיה היא ייחודית", מסכם גרוס. "בעתיד הקרוב יהיה שם מאוד מעניין". "
טראנספארמה
שנת הקמה: 2000
תחום: מכשיר להעברת תרופות ביולוגיות דרך העור ופורמולציה של תרופות המתאימות למכשיר
הון שגויס: 34 מיליון דולר
משקיעים: קרן Argonaut, חברת טבע, פיטנגו, אוורגרין, T2C2/Bio מקנדה, ויטהלייף, ביומדיקל וקרן ההשקעות TIF מסינגפור
מנכ"ל: ד"ר דפנה חפץ
מקימים: דפנה חפץ ויוסי גרוס
מספר עובדים: 36
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.