ישראל היא מדינה חזקה יחסית בתחום ההדמיה, אך אפילו כאן נדיר למצוא חברה שממציאה שיטת הדמיה חדשה לגמרי. גם פחות שכיח לראות מסלול כמו זה שעשה ד"ר יגאל קושניר, מייסד, מנכ"ל ונשיא חברת Deep Breeze, אל הקמת החברה.
קושניר לא הגיע מאלסינט, אלרון, RDC ולא מאף אחת מן החברות הנושקות לתחום הצבאי, שהיוו חממות לסטארט-אפים רבים בתחום ההדמיה. הוא הגיע לחברה מהשטח, מעבודתו כרופא ילדים. "מצד אחד, הטרידה אותי הכמות האדירה של צילומי החזה שאליהם נשלחים ילדים, כמו גם מבוגרים", הוא אומר. "מצד שני, ידעתי שאני מרבה להסתמך על הסטטוסקופ ולא הבנתי איך יכול להיות שבמאתיים השנים שבהן המכשיר הזה קיים ומהווה סמל לרפואה באשר היא, אף אחד לא חשב לחדש ולשפר אותו משמעותית.
"חשבתי לעצמי, שאם הייתי מאזין לחזה של ילד באמצעות 40 סטטוסקופים בו-זמנית, הייתי יכול לקבל הרבה יותר מידע על מה שקורה בתוך הריאות. אז עוד לא עלה בדעתי שאני בדרך לשיטת הדמיה חדשה או שאצור תמונה דינמית של הריאות, בטכנולוגיה שיכולה בהמשך לאפשר הדמיה גם של איברים אחרים".
הטכנולוגיה של דיפ בריז מאפשרת הדמיה של הריאות ללא קרינה, על ידי קליטת אותות אקוסטיים (רחשים מתחת לסף השמע) הנוצרים על ידי הריאות בעת הנשימה, באמצעות חיישנים שמחוברים לגב של החולה. הפרוצדורה מחייבת את הנבדק לנשום באופן טבעי במשך מספר שניות, כמו בבדיקת סטטוסטקופ רגילה, והתמונה מופיעה על מסך מחשב ומשתנה בהתאם לנשימה. הפתרון הוא חדשני בכך שאינו פולט קרינה או כל אנרגיה אחרת, ולכן ניתן לבצע את הפרוצדורות ללא הגבלה. כמו כן, הוא מאפשר לעקוב אחרי תנועת הריאות בזמן אמת, במהלך נשימה או למשל במהלך התקף אסטמה.
"את הרעיון הבאתי למתמטיקאי שהיה לקוח שלי. צרפנו גם את בני אלון שבדיוק סיים את הלימודים. את הניסוי הראשון ביצענו במטבח הפרטי שלי. לא השתמשנו ב-40 סטטוסקופים בו-זמנית אלא 40 פעם באותו סטטוסקופ באופן שחיקה שימוש בו-זמני. אחר-כך המתמטיקאי הריץ על המידע את האלגוריתם שלו, ופתאום זה התגלה - ראינו תמונה של הריאות, נושמות".
בשלב הזה פנה קושניר למכרים בחברת האחזקות ניסקו, שבדרך-כלל משקיעה בתחום ההיי-טק. בניסקו התלהבו מן הרעיון והחליטו להשקיע, לדברי קושניר "תוך חצי שעה". ההשקעה אפשרה פיתוח ראשוני של המוצר וצמיחה לצוות של עשרה איש. "החברה קיבלה תנופה גדולה עם כניסתו של אבי לודמירסקי מקרן ויטהלייף (לודמירסקי משמש כיו"ר החברה), המתמחה במדעי החיים. ויטהלייף הביאו את המשקיע הבינלאומי SCP".
השנה הייתה מהותית עבור החברה. לפני מספר חודשים היא הודיעה על קבלת אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) לשיווק המוצר שלה בארה"ב. לאחר מכן, היא הודיעה על צעד משמעותי נוסף - חתימה על הסכם הפצה חשוב עם General Electric. חברת הענק קיבלה את זכויות ההפצה הכלל-עולמיות של המוצר של דיפ בריז לתחום חדרי הניתוח. חוזה זה יאפשר את המכירות הראשונות של מכשירי החברה בארה"ב. במקביל, התחילה דיפ בריז כבר למכור באירופה ובמזרח את המוצר שלה לקליניקות פרטיות.
ומה לגבי הנפקה? "מאוד סביר שזה יקרה בשנים הקרובות", אומר קושניר, "אלא אם כן נקבל הצעת רכישה אטרקטיבית". לדבריו, החברה התלבטה אם לצאת להנפקה טרם קבלת אישור ה-FDA, לפני תחילת מכירות, אך החליטה לוותר על הרעיון. "רפואה זה לא מונקי בינזס. אי אפשר לספר סיפורים סתם. צריך מוצר טוב, אישורים, שוק אמיתי ומכירות. רפואה זה לא אינטרנט. תקופת מכירת החלומות נגמרה". "
דיפ בריז
שנת הקמה: 2001
תחום: שיטה חדשה להדמיה באמצעות מעקב אחרי קולות העולים מן הריאות
הון שגויס: כ-30-32 מיליון דולר
משקיעים: SPC, ויטהלייף, אביב, ניסקו, UIE, Kreos
מנכ"ל: ד"ר יגאל קושניר
מייסדים: יגאל קושניר ומאיר בוטבול
מספר עובדים: 60
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.