9. גיגהספייסס

מחשוב הגריד צובר תאוצה ואיתו גם גיגהספייסס. החברה שעמדה על סף סגירה ב-2003, שינתה מיקוד והיום היא מדברת על רווחיות ברבעון הבא והנפקה בנאסד"ק בעוד שנתיים

בשנים האחרונות מתרחשת מהפיכה אמיתית בכל הקשור במחשוב ה-Grid. מיד נסביר במה מדובר, אבל אפשר כבר לקבוע שאם הוא לא היה תופס מקום של כבוד במרכז הבמה הטכנולוגית וממקד אליו את מרב הכספים ותשומת הלב, חברת גיגהספייסס (GigaSpaces) לא הייתה מופיעה בדירוג. אם תחום הגריד לא היה תופס מקום של כבוד, חברות כמו מלאנוקס ו-וולטייר הישראליות לא היו מנפיקות השנה בנאסד"ק.

Grid הוא מושג שהביטוי הפרקטי שלו הוא שמשתמשי מערכות המחשב יכולים להתחבר לרשת תקשורת ולקבל את כל משאבי המחשוב שהם צריכים ברגע נתון, ללא תלות במחשב שעליו הם נמצאים. גיגהספייסס מפתחת תשתית תוכנה לבניית אפליקציות המתאימות לפעולה בסביבת גריד. המיקוד בתחום בא לידי ביטוי גם בהקצאת אחד החדרים במשרדי החברה בהרצליה-פיתוח לטובת איגוד הגריד הישראלי, שבהקמתו הייתה שותפה.

החברה הוקמה בשנת 2000 על-ידי יוסי גל-און ונתי שלום, היחיד מהמייסדים שנשאר בחברה ומכהן בה כסמנכ"ל טכנולוגיות. אבל החברה לא הצליחה למצוא כיוון אסטרטגי מתאים והייתה ב-2003 על סף סגירה. אחד האנג'לים שהשקיעו בחברה בשלב הסיד הכיר את דני גולדשטיין, יו"ר ומנכ"ל פורמולה. הוא הסכים לתת מיליון דולר לחברה, וצירף את המנכ"ל, ירון בנבנשתי.

"היינו אז 10 חבר'ה ובעזרת ההשקעה בנינו אסטרטגיה בסיסית והתחלנו לעבוד", משחזר בנבנשתי, "ב-2004 המכירות שלנו היו מיליון דולר, הצלחנו למכור לנורטל וכן לכמה חברות שירותים פיננסיים. מאז אנו צומחים ברמה תלת-ספרתית מדי שנה".

אם כך, מדוע החברה הצליחה בסיבוב השני שלה, אחרי שכמעט נסגרה בעבר? בנבנשתי מסביר: "המקור של המוצר הטכנולוגי נבנה לעולם המחשוב המבוזר, כך שהטכנולוגיה מוקדה בכיוון המתאים. בשלב שאני הצטרפתי הייתה צריכה להתקבל החלטה מה עושים עם זה? ההחלטות האסטרטגיות הגדולות שקיבלנו והוכיחו את עצמן הן בניית יישום גנרי, רוחבי, לכל האפליקציות. זה הרבה יותר קשה כי זה לא שוק מוגדר או יישומים לשוק ורטיקלי. נשארנו נאמנים לתפיסה שאנחנו צריכים לפתח נדבך תוכנה, Middleware (תווכה). הבנו שצריך לגשת למערכות הכבדות של המגזרים הפיננסיים והטלקום כי שם גם יש צורך גדול והן סובלות במיוחד מהתשתיות של הדור הקודם.

והיכן טעיתם?

בנבנשתי: "יכול להיות שהלכנו על חזון נרחב מאוד, ומבחינת מה שיכולנו לספק היה הבדל גדול. נוצר פער בין החזון שמכרנו לבין המימוש. לקח לנו זמן עד שהטכנולוגיה שסיפקנו תאמה את החזון, עם המון כיבוי שריפות ומאמצי מכירות. יכולנו לעשות את זה בצורה קצת יותר אנושית".

מבחינת המתחרים נמצאת גיגהספייסס מול חברות התוכנה הגדולות. בין המתחרים מונה בנבנשתי בעיקר את אורקל ויבמ, אך גם את BEA ומיקרוסופט, אף שעל השתיים האחרונות הוא טוען שלדעתו הן "רחוקות לפחות שנתיים ממימוש שמתקרב ליכולת של גיגהספייסס, מה שמהווה מתכונת לשיתופי פעולה". אותם מתחרים - וזו הסתכלות שנכונה בכל החברות - יכולים להפוך גם לרוכשים פוטנציאלים.

לגיגהספייסס יש גב שכולל את אינטל קפיטל, BRM, פורמולה ויז'ן וקרן FTVentures, שנכנסה במקום מחצית האחזקות שהיו לפורמולה ויז'ן. בסך הכול גייסה החברה עד כה כ-15 מיליון דולר. את 2006 סיימה עם מכירות של כ-15 מיליון דולר.

"לחברה יש פוטנציאל חזק מאוד להנפקה. אנחנו בונים אותה כך שבסדר גודל של שנתיים מהיום נתאים לכך. לרווחיות נוכל להגיע כבר ברבעון הבא, אבל יותר חשוב לנו כרגע נתח שוק. בכל הקשור לגיוסים, ייתכן שנחליט לבצע גיוס בתחילת השנה הבאה בכדי לנצל את ההזדמנויות בשוק".

ורכישה שלכם? משהו עומד על הפרק?

"אני חושב שאם תהיה רכישה שלנו זה לא בגלל שנרגיש מאוימים מהמתחרים אלא בגלל שאחד השחקנים האחרים ירגיש שלא מדובר כאן בנישה והוא יהיה מוכן לשלם בהתאם". "

9

גיגהספייסס

שנת הקמה: 2000

תחום: תוכנה לפיתוח יישומי גריד

הון שגויס: 15 מיליון דולר

משקיעים: קרנות אינטל קפיטל, BRM, קרן FTVentures, פורמולה ויז'ן

מנכ"ל: ירון בנבנשתי

מייסדים: נתי שלום, יוסי גל-און

מספר עובדים: 100