בדיקת חברת TZUR עבור "גלובס": פייסבוק מובילה בחוויית המשתמש מבין 5 הרשתות החברתיות בישראל

מבדיקה מקיפה של ממשק המשתמש עפ"י מבנה האתר, קלות הניווט, נוחות השימוש והזרימה התהליכית - פייסבוק מנצחת בגדול מבין 5 הרשתות החברתיות המובילות בישראל. MySpace הגיעה למקום השני, Linkedin ו-EveryOne חולקות את המקום השלישי, ומקושרים נמצאת במקום האחרון. עכשיו לכו חפשו את החברים שלכם

מיליוני גולשים ברחבי העולם כבר מגדירים את עצמם דרך הרשת החברתית או הרשתות החברתיות שבהן הם רשומים, ומעבירים את זמנם בצבירת חברים חדשים. טוב, לא באמת חברים. יותר נכון לומר מכרים, ידידים רחוקים, אנשים שפעם אמרו להם שלום באוניברסיטה. העיקר להגדיל את מספר החברים, בניסיון להראות לכולם למי יש יותר גדול. מעגל חברים יותר גדול, כמובן.

בישראל, הפופולריות של פייסבוק והרשת החברתית של הצעירים, מקושרים, לא מוטלת בספק. אלא שמידת ההצלחה של הרשתות החברתיות נובעת לא מעט מרמת החוויה שהן מציעות לגולש, וכאן מוכיחה פייסבוק שהצלחתה היא לא רק עניין של אופנה.

מבין 5 הרשתות החברתיות המובילות, זכתה פייסבוק לציון הגבוה ביותר. בהשוואה שביצע "גלובס" בעזרת מירב סמו ומיכל לוין מחברת TZUR, בין האתרים מקושרים, לינקד-אין, אבריוואן, מייספייס ופייסבוק, השיג האחרון את הציון 8. בדיקת מומחי TZUR קבעה כי דפי הפרופיל של המשתמשים הכבדים אמנם נראים עמוסים לעייפה ועשויים אף להרתיע, אך מראה האתר הוא הפשוט, האסתטי והידידותי ביותר למשתמש. אחריו, בסדר יורד, הרשת החברתית מייספייס (6), אבריוואן (5), לינקד-אין (5) ומקושרים (3).

חברת TZUR מתמחה באפיון, תכנון ועיצוב ממשקי משתמש למגוון מערכות מידע, אפליקציות ואינטרנט, ובעזרתה בדקנו עד כמה אטרקטיביים האתרים של הרשתות החברתיות, מהו מבנה האתר ועד כמה קל לנווט בו, וכן מהי מידת הבהירות ומידת הנוחות למשתמש. גם הזרימה התהליכית והעיצוב הוויזואלי של האתר נבדקו במסגרת זו.

פייסבוק - להיזהר מחשיפת יתר

מי נמצא שם? את זה כולנו יודעים כי כמעט כולנו שם, אבל השאלה העיקרית היא מה יש לעשות שם (מלבד לזרוק שקיות מים, להשליך כבשים וירטואליות ולבחון לאיזו דמות מ"סקס והעיר הגדולה" אנחנו דומים). אז מלבד הפעילויות המאתגרות הללו, שמרכזות למרבה הפלא הרבה מאד עניין, הרעיון המרכזי הוא לנהל את חיי החברה, לחדש קשרים נשכחים ואולי אף למצוא בן זוג.

האתר מבוסס על זהות אותנטית של חבריו, תרבות די יוצאת דופן בעולם שבו כולם אוהבים להתעטף בזהות וירטואלית. רוב הגולשים אף מעלים תמונות רבות לאתר, שמעלות את רמת האמינות, אך לעתים חושפות צדדים פחות מחמיאים על חיי הגולש, שלא תמיד מודע לבעייתיות העתידית שטמונה בכך. עם זאת, הרשת מאפשרת להגדיר את מידת חשיפת פרטי הפרופיל באתר, כך שאולי רצוי להיעזר באופציה זו.

בנוסף על העומס בדפי הפרופיל, גם הניווט וההתמצאות באתר פייסבוק לא פשוטים דיים. תהליך התקנת האפליקציות למשל, מבלבל, ולעתים קרובות מוביל למבוי סתום. ברשת מסתובבים לא מעט סיפורים על טעויות ניווט, כמו למשל על סרטון וידיאו פרובוקטיבי מיו-טיוב, שהיה אמור להישלח לחבר קרוב אחד, ומצא את דרכו לכל החברים, כולל הבוס בעבודה, בשל אי בהירות בהוראות השימוש.

גם העדכונים השוטפים, באמצעות מערכת ההזנה של האתר, שמספרים לכל מי שרוצה לדעת וגם למי שלא, מה עשית היום באתר ובאיזו שעה, די טורדניים ועשויים להמאיס את חוויית הגלישה. אבל אולי הנקודה הכי ברורה היא שמדובר באתר ממכר להחריד, שמתחיל בכניסה "רק לרגע - לבדוק מה חדש", ונגמר לאחר שעתיים של שיטוט חסר תוחלת.

לא קל להירשם ל-MySpace

במייספייס חברים בעיקר סלבריטאים, להקות צעירות ואמנים מתחום המוסיקה והבידור - רובם בתחילת דרכם. התוכן המרכזי, סביבו מתנהלים החיים הווירטואליים, הוא שיתוף קבצים וניהול חיי חברה סביב בלוגים וקהילות לפי תחומי עניין. רבים גם נעזרים ברשת כסוג של קרש קפיצה וכאמצעי להפצת האמנות שלהם.

חלק ניכר מחברי האתר פועלים תחת שם בדוי, וזאת למרות שהאתר מציע מנגנונים להגנה על הפרטיות, ואזור מיוחד לבטיחות, הכולל הסברים, כללים, טיפים ואף סרטון וידיאו המסביר כיצד ניתן להישמר מפני סכנות ברשת. האתר מאופיין ברובו בעומס ויזואלי, ודפים רבים מעוצבים באופן רועש וצעקני. גם תכני האתר מאורגנים בצורה מורכבת ועמוסה וסרגל הניווט הראשי עמוס בקטגוריות.

רוצים להצטרף? בהצלחה. תהליך הרישום התגלה כמשימה מתישה במיוחד, בשל היעדר הנחיות מתאימות. גם האפשרות ליצור קשר עם חברים אחרים, שהרי בשביל מה אנחנו פה אם לא בשביל זה, התגלתה כקשה באופן יחסי, שכן תיבת המסרים מוסתרת במעמקי הדף. לחפש חברים, לעומת זאת, די קל, ובאופן כללי נראה כי האתר עשיר בתוכן.

Linkedin - העבודה היא חיינו?

רשת חברתית המתמקדת בעולם העסקי, ובאופן טבעי מרכזת עניין בקרב קהל מבוגר יותר, החל ממנכ"לים ועד לשכירים בתחומים שונים. רוב המשתמשים נמצאים שם למטרות נטוורקינג והשתלבות בשוק העבודה: שליחת מודעות דרושים למכרים, ויצירת קשר בין חברים באתר לצורכי תעסוקה. הרבה מעבר לזה אין מה לעשות שם.

היות שהאתר הוא מקצועי, אנשים מזדהים בפרטיהם האמיתיים וניתן לשלוט ברמת הדיווח לגבי פעולות ולהסתיר את רשימת אנשי הקשר. אולם, מומחי TZUR קבעו כי האתר מעוצב באופן מינימלי ואנמי, שמותיר רושם יבש למדי, ואינו מעודד העמקה ופעילות בו.

מנוע החיפוש נגיש ברחבי האתר ומאפשר איתור מהיר של חברים. עם זאת, היעדר היכולת לסנן את התוצאות (כמו פקולטה באוניברסיטה לדוגמה), מפחיתים מיעילות החיפוש. בנוסף, האתר כולל מספר מצומצם יחסית של אפשרויות, ואף על פי כן קשה להתמצא בו.

EveryOne - רק לאוהדים

רשת חברתית הממוקדת בעולם הספורט, ומטבע הדברים מושכת את אלו שחיים, אוכלים ונושמים ספורט. מבחינת זהות המשתתפים, חלקם מעדיפים לשמור על אנונימיות וחלקם מזדהים בפרטיהם האמיתיים. כיוון שמדובר ברשת חדשה למדיי, מספר החברים בה קטן יחסית והיצע התכנים מוגבל.

דפי הפרופיל מעוצבים בצורה כבדה ורועשת, תוך שימוש במשטחי צבע מסורבלים. מבנה האתר ברור יחסית, ברמת ארגון המידע, אולם סרגל הניווט הראשי אינו נוח לשימוש בשל התנהגותו הדינמית, וחסר חיווי לגבי הקטגוריה שנבחרה. יתרה מכך, שיטת המיתוג והמיון של הקהילות מקשה על איתור הקהילה הרצויה.

מקושרים - מי בכלל רוצה פרטיות

הרשת החברתית הפופולרית ביותר בקרב בני 20 עד 30, שפחות מחפשים חברים מהעבר אלא מתרכזים בחיי החברה בהווה, משתתפים בקהילות, בלוגים ופורומים ודשים בזה עד אין קץ.

מומחי TZUR קבעו כי נוחות השימוש באתר לא גבוהה במיוחד, שכן קשה להבין מהם האלמנטים הלחיצים ומהו טקסט בלבד. מעבר לכך, העומס הוויזואלי הרב מקשה על סריקת המידע בדפים ועל הפעילות בהם. גם מנוע חיפוש החברים אינו נגיש מספיק, והעיצוב הגרפי של האתר פשוט עד כדי לא קיים: חסרה דינמיות ואטרקטיביות שיכניסו חיים לרשת.

אלמנט ייחודי אחד הוא הפרטים האישיים של המשתמשים. החברים מזדהים רק בשמם הפרטי, ועל מנת לצרף חבר חדש יש לדעת מה שם המשפחה שלו. זאת במטרה לשמור על מעגל חברים אמיתי ולא מדומה. עוד אספקט מעניין מבחינה תוכנית הוא הפעילויות השונות של החברים, שמרבים להעלות כתבות ענייניות לאתר, ומתארגנים סביב נושאים של תרומה לקהילה.

מחפשים פרטיות? לא בטוח שזה המקום בשבילכם. האתר מאפשר לחברים לראות מי בדק את עמוד הפרופיל שלהם, ובכך חושף את אלה שאוהבים להציץ בפרטיהם של אחרים. עם זאת, המספרים מדברים בעד עצמם: עם גידול של כ-6,000 משתמשים חדשים ביום, נראה כי העדר הפרטיות הזה לא מרתיע אותם ואולי אף מתאים לגיל הממוצע של המשתמש.

פייסבוק